Verkställande av dödsstraff i USA

MonteRose

Trådstartare
Det verkar vara väldigt svårt att ta livet av dödstraffade fångar i USA. Inga läkemedelsföretag vill sälja preparat för giftinjektion som verkar vara enda metoden i dagsläget. Vilket resulterar i att fängelserna tydligen själva experimenterar med diverse preparat som gör att fångarna plågas svårt innan de dör. Varför används inte andra metoder som är snabbare och skonsammare? Elektrisk stol vet jag har använts men ej hur den egentligen fungerar. Sen finns det ju hängning som användes förr vad jag förstår samt arkebusering.

Den invändning jag har mot dödsstraff är att även om det finns klara bevis för att den dödsdömde var oskyldigt dömd så är det omöjligt att göra ngt åt det.

Däremot så anser jag att det är befogat att i vissa fall döma till livstids fängelse, och nu menar jag livstids.

Med dagens teknik kan man bygga ett rymningssäkert fängelse och med stor säkerhet för personalen.
Att det i sin tur tar bort livslusten för internerna är i mina ögon då rätt betydelselöst.

Man skulle ju kunna tillhandahålla beslagtagen narkotika så att fängelsevardagen blir lite lättare ;)

OBS enkom för de livstidsdömda..

Tvivlar på att det är speciellt skonsamt, smärt eller ångestfritt att dö av att bli elektrifierad, hängd eller skjuten med x antal skott från distans..
Att bli hängd eller skjuten inbillar jag mig i alla fall är betydligt mer smärtfritt och mycket snabbare än att plågas, hur länge var det nu det tog senast i USA? Trekvart, eller var det ännu längre?

Hade de som styr där borta haft det minsta lilla vett så hade ingen avrättats öht och ska de bums ha dödsstraff så inte fasiken är det för någons bästa att gå tillbaka till förlegade och hemskare metoder?

Det finns säkert fler metoder som kan tänkas vara bättre. Varför inte bara en överdos med sömnmedel?

I dina ögon ja. Som tur är lever vi inte med dig som vår diktator. :)
Vi har väl tur att vi inte har någon diktator överhuvudtaget som styr Sverige.
Men jag tror nog att om frågan ställdes så är en majoritet för livstidsstraff för vissa brott.
Trafficking, svåra narkotikabrott, i vissa fall mord, pedofili.
Och då är ju fri tillgång av narkotika i maskinellt 100% celler lättare att stå ut med än att i samma situation inte få tillgång till dessa stimuli..
Ta ex Norrbaggen som flippade ut och mördade ungdomar och sprängde delar av Oslo

I mina ögon är allt annat än ett livstidsstraff ett hån gentemot offren o deras familjer. Eller vad tycker du?

Tvivlar på att det är speciellt skonsamt, smärt eller ångestfritt att dö av att bli elektrifierad, hängd eller skjuten med x antal skott från distans..
Nej. Och skillnaderna i lidande mellan de olika ("moderna") mordmetoderna är nog försumbart i jämförelse med lidandet av att i åratal vara frihetsberövad och vänta på att bli mördad av staten.

Tänk vilket limbo. Ett riktigt helvetiskt öde. :(

Vi har väl tur att vi inte har någon diktator överhuvudtaget som styr Sverige.
Men jag tror nog att om frågan ställdes så är en majoritet för livstidsstraff för vissa brott.
Trafficking, svåra narkotikabrott, i vissa fall mord, pedofili.
Och då är ju fri tillgång av narkotika i maskinellt 100% celler lättare att stå ut med än att i samma situation inte få tillgång till dessa stimuli..
Ta ex Norrbaggen som flippade ut och mördade ungdomar och sprängde delar av Oslo

I mina ögon är allt annat än ett livstidsstraff ett hån gentemot offren o deras familjer. Eller vad tycker du?

Det torde väl vara uppenbart att jag inte håller med dig? :confused:

Finns enligt mig inget som rättfärdigar mord och ja, jag anser att dödsstraff är mord som begås på statens order.

Vidrigt är vad det är.

Jag vill bara papeka att straffsatser satts av varje enskild delstat och den federala staten (landet USA) har inte nagot inflytande over det... vissa stater avskaffade dodsstraff sedan langt innan det blev avskaffat i Sverige, medan andra har det kvar.

Ett och samma land och om de som styrde landet införde att det blev olagligt med dödsstraff så är väl alla stater skyldiga att följa den lagen kan man tänka sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka