verkningstid på betfor

V

Vuitton

eller vad man ska kalla det...Alltså, hur lång tid tar det för hästen att tillgodogöra sig enerign i betforen?

Är det bäst att ge på morgonen eller kvällen?

Nu ger jag på morgonen för jag har hört att det tar rätt lång tid och jag rider ju alltid på dagen.. för om jag skulle ge betforen på kvällen..vad ska hästen med den enerign till under natten?
 
Jag vet inte om just betfor är annorlunda då det innehåller socker men annars tar det 48 h (har jag för mig iaf) innan näringen tagits upp och fodret passerat hela systemet.
 
Betfor är främst ett fiberrikt foder och fermenteras därmed i grovtarmen. Därmed får man inte den "snabba" verkan många tror att man får.
 
Ojdå, med andra ord är det kanske bättre att ge sin häst betforn på morgonen :confused: :confused: :confused:

Sorry, lånade tråden för att jag upptäckte att jag ger min vän hennes foder på kvällen :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 265
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp