Verkningsintervaller

E

emindy

Jag har kunnat se i diverse trådar att verkningsintervallerna varierar kraftigt; vissa har 4 veckor medans andra har 12 eller mer

Vem sätter intervallerna för just din häst? Och hur kom ni fram till just det intervallet som ni har idag?
 
Sv: Verkningsintervaller

Jag håller koll på hur hovarna ser ut och det skiljer mycket mellan varje häst och årstid. Åringen har en verkningsintervall just nu på ca 4-5 veckor, han växer så att det knakar, 4 åringen är ngt ballförskjuten och där har jag också haft en intervall på 4-5 veckor för att komma till rätta med det (det är bra att han en duktig hovslagare som kan hjälpa en och ge råd). Ponnyn går 8 veckor ganska precis på vintern ngt kortare under sommaren.
 
Sv: Verkningsintervaller

Min hovslagare avgör vilken verkningsintervall min häst ska ha & det gör han jätte bra. Han går ju då efter hur hans hovar ser ut & då bla. hur snabbt & mycket hovarna växer & bestämmer efter det vilken verkningsintervall som är lämplig för just min häst.
 
Sv: Verkningsintervaller

Jag och hovslagaren sätter intervallerna i samråd. Den häst som har kortast intervall styr 'de andras' intervall med (jag har inga hästar med hovar som växer för långsamt eller så, dvs det är inga problem att ta någon - några veckor kortare än de egentligen skulle ha)

Jag har sjuveckorsintervaller förresten, men håller koll och kortar vid behov. Ibland på sommaren får jag gå ner till 6 veckor.

Hur vi kom fram till intervallet, tja vid studerade tillväxttakten på hovarna, började prova med 8 veckor men konstaterade snabbt att det var för sällan. Kortade till sju veckor och det blev utmärkt (undantag ibland sommartid då). Jag vill INTE se minsta hov över skon vid omskoning, och det ska finnas utlägg kvar när det skos om.

När K var mindre låg hon på mycket tätare intervall, som föl var det tre dagar mellan besöken, sen när vi kommit upp till var fjärde vecka så låg hon där rätt länge, det berodde ju på att vi höll på och rätta hennes vä bakhov.
 
Sv: Verkningsintervaller

Jag har koll på min polles hovar själv och ringer när det är dags.
 
Sv: Verkningsintervaller

Min har sexveckors intervaller. Jag och hovslagaren tycker det är lagom. Hästen skulle säkert KUNNA gå längre men pga. tidigare f¨ång vill jag hålla efter hovarna på honom.
 
Sv: Verkningsintervaller

Bokar från gång till gång, 7 veckor, 8 är för länge då växer hov över och hon börjar bli snubblig.
 
Sv: Verkningsintervaller

Då jag skor själv är det jag enväldigt som bestämmer när min häst ska verkas. Han verkas/skos nu mellan var 5-6 vecka.

Varför han har något kort intervall är för att han är inåttåad fram och blir gärna lång i tårna och om det går för lång tid mellan så påfrestar detta kotor och senor för mycket. Så för att hålla hoven hyfsat lika under längre tid så måste han verkas oftare.

/Camilla
 
Sv: Verkningsintervaller

emindy skrev:
Jag har kunnat se i diverse trådar att verkningsintervallerna varierar kraftigt; vissa har 4 veckor medans andra har 12 eller mer

Vem sätter intervallerna för just din häst? Och hur kom ni fram till just det intervallet som ni har idag?

Intervallerna bästämmer JAG och det är högst individuellet utifrån den enskilda individens behov.

Du om ngn vet ju vad ordet behov betyder och vad det innefattar. Intervallerna kan vara allt från 2 dagar upp till 10-12 veckor och hitils under mina tio yrkesverksamma år så har det alltid fungerat utifrån det av mig förbokade schema som satts upp på mina drygt 250 fasta kunder.

Mina kunder lägger konstigt nog över ansvaret på mig då dom anser att jag borde ha större kompetens än dom utifrån mitt yrke.
 
Sv: Verkningsintervaller

MAX 6 veckor mellan skoningarna. Om hovis av nån anledning inte kan komma 6:e veckan så hellre 5 veckor emellan än 7.
Detta har jag och hovis kommit fram till gemensamt eftersom går det längre tid mellan skoningarna så börjar skorna flyga. Min häst har taskig kvalité på fötterna och förutom att hovarna går sönder vid tappsko (även fast jag blixtsnabbt sätter på easyboots, så har dom hunnit trasats sönder) så blir hon enormt öm och halt. Tunna sulor, får lätt sulblödningar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 068
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 745
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp