verkning och hovar?

skuggan_

Trådstartare
Såg en massa bilder på hästarmed helt förstörda hovar, då slog mig tanke men vild hästarna då? hur klarar dom sig? Säkert svårt att svara men ni som kan hovar kankse vet?:p

In med svar nu!!

Tack på förhand! skuggan_

Sv: verkning och hovar?

Såg en massa bilder på hästarmed helt förstörda hovar, då slog mig tanke men vild hästarna då? hur klarar dom sig? Säkert svårt att svara men ni som kan hovar kankse vet?:p

In med svar nu!!

Tack på förhand! skuggan_

Ett par enkla:

1. Vildhästar klarar sig inte alltid. De med felväxta hovar dukar helt enkelt under.
2. Det var sällan vildhästarna satte 60-100kg på ryggen och arbetade i långa pass.
3. Vildhästar får fungera som evolutionen tänkt att hästar ska fungera - de får röra sig på stora ytor och söka mat och vatten. Det fungerar bra för det mesta. De slipper t.ex. äta kraftfoder.
4. När hästarna får röra sig på varierande underlag, slits hovarna för det mesta på ett hållbart sätt. Då behövs ingen verkning, för det mesta.

Ett par enkla:

1. Vildhästar klarar sig inte alltid. De med felväxta hovar dukar helt enkelt under.
2. Det var sällan vildhästarna satte 60-100kg på ryggen och arbetade i långa pass.
3. Vildhästar får fungera som evolutionen tänkt att hästar ska fungera - de får röra sig på stora ytor och söka mat och vatten. Det fungerar bra för det mesta. De slipper t.ex. äta kraftfoder.
4. När hästarna får röra sig på varierande underlag, slits hovarna för det mesta på ett hållbart sätt. Då behövs ingen verkning, för det mesta.

Ja! jo det är ju sant:)

tack!

Till att börja med finns det inga riktiga vildhästar kvar. De som finns är domesticerade hästar som släppts fria och lever fritt/vilt.
Jag tror det handlar mycket om att hästar som lever fritt går på stora ytor, vandrar mesta tiden av dygnet. Dessutom på olika underlag som sliter hovarna naturligt.
:)

Jag la in lite bilder tagna på Camarguehästar för 3 år sedan (oj redan så länge sen! :o )..

men nu ser jag att bilderna är raderade. Det var blandat, dels hästar som bara gick utan ridning på ca 300 ha mark tror jag.
De slets lite ojämnt på en del men var fina och funktionella. Eftersom det mest är mjuk mark i Camargue så kan de tillåtas ha lite utflytningar. Sedan var det bilder på hästar som gick på kanske 100 ha och reds då och då. De hade hårdare grusvägar i hagarna och på ridvägarna också. De hade mycket fina hovar de flesta och slet själva.

Ska man rida hästar och ha dem på hårdare mark bör man ju se till att de slits jämnt. Min erfarenhet av Camarguehästarna är att generellt sliter de själva om de rids några dagar i veckan och man behöver bara ha "koll". Man kan ju också preparera hagar med lite hårdare partier.

En frisk hov som får tillräckligt med rörelse och inte förhindras att expandera brukar ju verka sig själv.

Man kan inte jämföra vildhästar med dagens hästar! För det första har vi totalt avlat sönder våra hästar, och "starka hovar genen" är inte direkt så prioriterad då man avlar. Dessutom går vildhästar inte på samma underlag som våra hästar som vi skor och rider på assfallt på så de har inte riktigt samma förrutsättningar att klara hovarna lika bra som vildhästarna. Jag har stora problem med min häst: han har väldigt dårliga hovar och växer aldrig i trackterna men biotin och andra hovstärknings medel funkar ganska bra. //Johanna

Man kan inte jämföra vildhästar med dagens hästar! För det första har vi totalt avlat sönder våra hästar, och "starka hovar genen" är inte direkt så prioriterad då man avlar. Dessutom går vildhästar inte på samma underlag som våra hästar som vi skor och rider på assfallt på så de har inte riktigt samma förrutsättningar att klara hovarna lika bra som vildhästarna. Jag har stora problem med min häst: han har väldigt dårliga hovar och växer aldrig i trackterna men biotin och andra hovstärknings medel funkar ganska bra. //Johanna

Starka och bra hovar är prioriterat.
Lynne är prioriterat.
Hållbarhet är prioriterat.

Välj bara rätt avlare och rätt ras.

Min ridhäst är oskodd och är inte verkad på 2 år. Han sliter fötterna jämt och bra och lagom. Kanske ett vildhästämne?;)

Min ridhäst är oskodd och är inte verkad på 2 år. Han sliter fötterna jämt och bra och lagom. Kanske ett vildhästämne?;)

Vad menar du med vildhästämne? För mig är det en uppenbart domesticerad häst eftersom du definierar det som en ridhäst.

Hur mycket rider du och hur stor yta går han på? Vad är underlaget i hagen?
Jag rider 1-2 h/dag på grus och asfaltsvägar. Han går i hagar på 6-7 ha rätt mjukt underlag.

Vad menar du med vildhästämne? För mig är det en uppenbart domesticerad häst eftersom du definierar det som en ridhäst.
Det var ett skämt eftersom han klarar hovarna så bra själv.

Till att börja med finns det inga riktiga vildhästar kvar. De som finns är domesticerade hästar som släppts fria och lever fritt/vilt.
Jag tror det handlar mycket om att hästar som lever fritt går på stora ytor, vandrar mesta tiden av dygnet. Dessutom på olika underlag som sliter hovarna naturligt.
:)

Przewalskihästen eller den Mongoliska väldhästen som den också kallas är en äkta vildhäst. Dock utrotades den i vilt tillstånd men efter att ha fött upp hästar i fångenskap som sedan släpptes ut i det vilda så finns det ett fåtal äkta vildhästar kvar i det vilda. :)

Przewalskihästen är inte en tamhäst som förvildats utan skiljer sig genetisk från våra tamhästar.

Przewalskihästen eller den Mongoliska väldhästen som den också kallas är en äkta vildhäst. Dock utrotades den i vilt tillstånd men efter att ha fött upp hästar i fångenskap som sedan släpptes ut i det vilda så finns det ett fåtal äkta vildhästar kvar i det vilda. :)

Precis vad jag menade. ;)

Det var ett skämt eftersom han klarar hovarna så bra själv.

Har jag uppfattat dig rätt när jag påstå att en vilhäst alltid har balans i sina hovar/benaxel så länge ingen den inte utsätts förmännsklig påverkan i form av ridning eller hantering..

I så fall håller jag med dig!!!

Ser du inte själv att du skrivit att det inte finns några äkta vildhästar??? :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat