Verkar så det blöder !!

B

Balkasch

En i stallets hovis har fler gg verkat hästen så det blöder efteråt, dock inte alla 4 men från en hov.Tycker inte detta verkar vara så hälsosamt för hästen.
Jag har sagt till henne flera ggr om detta men verkar inte hända ngt,hon sa att hon sagt till hovslagaren att verka försiktigare, men likväl hände det igen. Så jävla trött man blir då varken hästägare el hovslagare gör sitt jobb eller tar sitt ansvar !!! :mad:

Sv: Verkar så det blöder !!

Men i vissa fall kanske det är så att hästen blöder lätt...

Finns hästar som blöder bara man tar bort sömmarna...

Just nu blöder min pålle på ena framhoven vid varje skoning. Detta pga att han hov har verkats snett innan så vi måste nu korrigera detta och behöver då ta lite mer på ena sidan.

Är du säker på att de bara gör de på jävelskap??? kan vara något liknande min grej så att det ligger något bakom om man säger så.

Man kanske inte ska bli råilsk på en gång utan att veta om det bara är slarv/nonchalans.

En bekant till mig har också en häst som blöder vid verkning. Frågade hovslagaren (min hovis också) om varför hästen alltid blöder vid verkning och han sa att hästen har väldigt tunna hovväggar/sulor, så det är nästan omöjligt att undvika. Hästen verkade inte påverkad av det hela, men det såg alltid ut som ett litet blodbad i stallet och hästen blev vad jag vet aldrig öm efteråt heller.

Visst vissa hästar har tunna sulor och hovväggar och kan blöda vid verkning, i synnerhet om man rättar till "gamla tabbar"... men min hovslagare säger att om man verkar punktering på hästen då kan man inte verka... :confused: hur det ligger till vet jag inte eftersom jag inte är nån hovslagare... :)

ARGH!!!
Oavsett om man behöver ta "lite mer" på ena sidan eller inte vid verkning skall det aldrig aldrig aldrig blöda vid verkning!! Det blöder ju för att man verkat hål i hovkapseln, hål där det kan komma upp bakterier.

Jag blir så arg när jag hör det och ber att ni tänker till lite och REAGERAR!
Det är djurskyddsfall! Särskilt om hästen skulle blöda när man drar ur sömmen, det betyder ju att hästen gått med sömtryck (minst) hela skoningsperioden!

Skulle ni själva vilja att någon klippte era naglar så att det började blöda?
Eller varför inte, gå till fotvårdaren som suckar tungt över dina vanvårdade fötter samtidigt som han filar bort så mycket av dina förhårdnader att det börjar blöda?

Det ska INTE blöda vid verkning, ok det händer den bäste, jag gör det också ibland när man felbedömer, men om jag säger att jag verkar hål på en av 500 hovar så ljuger jag nog inte.
Det låter för mig hårresande att det blöder när man tar ut sömmen!?
Däremot, så är det oftast inte så illa som det ser ut, det är inte livsavgörande om man verkar lite hål nång gång.
De få gånger jag gör det tycker jag det är ohuggligt pinsamt inför kunden, knappt så jag vill ta betalt.

Jo det må så va att det låter illa... Men hästen jag såg det på var 25 + och det var tydligen alltid likadant med den...

Det är klart att alla kan göra misstag, och händer det en gång kanske man inte måste skälla ut hovslagaren. Men att inte reagera över att det händer ofta?
En gång - ingen gång.
Två gånger - en gång för mycket.

Nej, man ska undvika att verka så att det blöder. Min häst kan ibland blöda lite grand. Eftersom en bra hovis tar lite i taget så blir det inte så mycket som dom blöder. Hade en hovis som alltid tog mycket på en gång. Han var känd för att ta för mycket jämt. Detta visste jag inte då. Men han gick t o m och hämtade papper och torkade på golvet när min häst började att blöda så mycket. Självklart blev han halt i ca 3 veckor efter detta.
Jag bytte då till en annan hovis både billigare och bättre. Han tar lite i taget och sätter t o m dit en gratis sula fram på båda fötterna eftersom han har så tunna sulor. Det har ingen annan hovis sagt eller gjort. Men ibland kan det som sagt komma några blodsdroppar men det är inte mycket.

MercedesBenz skrev:
Jo det må så va att det låter illa... Men hästen jag såg det på var 25 + och det var tydligen alltid likadant med den...

Det låter ju helt fruktansvärt!! Sömmen skall ju inte gå någonstans där det finns blodkärl. Hur rör sig denna häst? :eek: Vad säger hovslagaren om att det blöder när sömmen tas bort?

Min häst har väldigt "utflytande" hovar och i sommar växte de något enormt. Dessuom har han två gamla hovsprickor på insidan, båda fram vilken inte gynnades av hans stora utflytande hovar. för att få ner dem till normalt, eller tom lite mindre än de varit tidigare, verkade vi honom en gång mellan skoningarna. Då tog hovis tunna, tunna skivor för att ta allt som gick - en liten blödning framme vid tån blev det. Det har inte påverkat honom överhuvud taget!
Medan jag jobbade med travet såg jag hyfsat ofta att det blev verkat så det blödde rejält men efter att ha bränt "såret" med en glödgad söm (vilket hästarna inte reagerade på) så blev det aldrig något problem efteråt.

Min hovslagare gjorde illa sig på fingret en gång vid skoning.. och han sa att det gjorde inget så länge det inte var hästen som blödde.. :) så där fick jag mitt svar på det!

ha de bra!:banana:

Balkasch skrev:
En i stallets hovis har fler gg verkat hästen så det blöder efteråt, dock inte alla 4 men från en hov.Tycker inte detta verkar vara så hälsosamt för hästen.
Jag har sagt till henne flera ggr om detta men verkar inte hända ngt,hon sa att hon sagt till hovslagaren att verka försiktigare, men likväl hände det igen. Så jävla trött man blir då varken hästägare el hovslagare gör sitt jobb eller tar sitt ansvar !!! :mad:

Byt hovslagare!

Min gamla ponny har små blödnigar i hoven som syns isulan varje gång vid verkning. Inte så att blodet rinner. Första gången han skodde henne trodde han att hon nyss hade haft fång.
Trots detta hoppar hon felfritt Msv A! Så mer ont än så har hon inte!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama