Ventilation i stall, nån som vet?

S

sialina

Håller som bäst på att bygga stall för 4 hästar med sadel och foder kammare. Har tidigare lånat boken "att bygga häststall" men lämnat tillbaka den. Glömde kolla hur det är med ventilationen... Hur har ni som byggt stall i den storleken löst det? Räcker det med frånluftsventilation? Vi har ett murat stall med gallerboxdörrar för god ventilations skull...

Sv: Ventilation i stall, nån som vet?

Du måste alltid ha någon form av tilluftsöppningar. Luft är ju materia och kan inte bara försvinna ut ur stallet utan att det kommer in ny. Öppningarna för tilluft bör vara lika stora som frånluft. En tillräkligt stor reglerbar trumma mitt i stallet samt reglerbara luftintag i varje hästs box är både enkelt, billigt och bra.
Det är bra att ni har gallerboxdörrar (är det galler ända ner till golvet?) så kommer luften åt att cirkulera.

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 564
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar