E
emeralda
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?
Pappan är godkänd i Sverige.
På pappren jag fick från SLU tillsammans med fakturan står det:
"Bifogat finner ni resultat från DNA-typning vi utfört på provet från er häst XXX. Enligt remissen/dokumentet som åtföljde provet har ni önskat härstamningskontroll genom DNA-typning. Vi har inte tillgång till någon DNA-typ från hästens fader och hästens moder...."
Jag förstår inte varför de i så fall gör en DNA-typning, när de inte har tillräckliga uppgifter för att göra den "beställda" härstamningskontrollen, utan att höra av sig till mig först?
Om pappan till fölet är godkänd hingst här i Sverige så finns DNA på honom redan hos SLU så visst kan de göra en härstamningskontroll på fölet utan att du skickar in tagel från föräldrarna.
Dock tycker jag att det är lite fräckt av Id kontrollanten att skicka in det utan att ha pratat med dig.
Pappan är godkänd i Sverige.
På pappren jag fick från SLU tillsammans med fakturan står det:
"Bifogat finner ni resultat från DNA-typning vi utfört på provet från er häst XXX. Enligt remissen/dokumentet som åtföljde provet har ni önskat härstamningskontroll genom DNA-typning. Vi har inte tillgång till någon DNA-typ från hästens fader och hästens moder...."
Jag förstår inte varför de i så fall gör en DNA-typning, när de inte har tillräckliga uppgifter för att göra den "beställda" härstamningskontrollen, utan att höra av sig till mig först?