vem ska ja tro på?

H

Hairspray

hej
min häst har fastanat i tråden i hagen, Blev lite köttit och svullet. Men sen kom en travtränare, kollade på de klippte bort de döda skinnet. Sen sa han att ja skulle ha på gaslina, sen bomull sen spruta på judopax sen linda de. Men hon är svullen fortfarande. Han sa att hon inte behöver gå på medecin. Han kommer i morron( Torsdag) och kollar igen. Men är väldigt osäker, ska jag ring en vet?
Han som hjälper mig har hållt på med hästar i ca 30 år, haft samma skada på en av sina egna.

Sv: vem ska ja tro på?

Jag förstår inte riktigt. Hinner huden dö så fort när det precis har skett? Eller var det länge sen det hände? Jag är förvirrad.

Jag skulle definitivt ha ut en veterinär om det är så att död vävnad måste bort, det kanske till och med skulle behövas sys. Nu vet jag inte hur djupt det är. Men just nu känner jag bara :eek:

Det hände i söndag natt, det var de nedre skinnet som hade dött/blivit hårt en flik som hade åkt upp. ingen död vänvnad såret är öppet men har de lindat, har blivit bättre. Men ja ringer en veterinär och frågar om vi gör rätt:)

Det hände i söndag natt, det var de nedre skinnet som hade dött/blivit hårt en flik som hade åkt upp. ingen död vänvnad såret är öppet men har de lindat, har blivit bättre. Men ja ringer en veterinär och frågar om vi gör rätt:)

Okej, tänkte väl att det inte kunde dö så fort! Är det djupt då? För om det hade behövt sys så hade det väl varit ganska akut eftersom det ska göras så fort som möjligt. Du gör rätt i som ringer, bättre en gång för mycket än en gång för lite :)

nej de är inte djup, behövs inte sys. såret är öppet och fint, varar inte heller, bara svullet och hon markerar lite när hon travar, men dom sa att de blir så när de "stamar" åt när såret sitter på ben m.m.

Vad skönt att det inte blev allt för allvarligt! En pålle i mitt stall fastnade i en tråd i vintras, en söndag dessutom :grin: Han behövde sys på båda bakbenen. Tur att det inte blev så illa för er!

Lycka till! :laugh:

Det är nog bra om du iallafall ringer veterinär och hör lite. Är din häst nyligen stelkrampsvaccinerad, om inte behöver den en boosterdos.
Man kan tvätta med jodopax det första man gör på ett snuskigt sår, men för att det ska få läka så ska du inte vara där och jodopaxa mer. Det stör bara läkningen.
Vet inte exakt hur du menade med gasbinda innerst, menar du som en kompress mot själva såret eller lindat runt benet vid såret? Alt 1. innebär att du varje gång du lägger om såret och byter kompress sliter upp såret och förstör läkningen. Alt 2 innebär att du måste dra år rätt hårt för att få bandaget att sitta kvar och då är risken för att du stasar benet stor. Oavsett alternativ behöver man en kompress innerst mot såret som suger upp sårvätska men som inte klibbar fast i såret. Finns en massa såna på marknaden men det är inte helt enkelt att få en sån att sitta bra på ett hästben, det kräver att man kan linda hästben på rätt sätt. Inte bara ett varv med nån linda just där såret är, då blir benet stasat, utan ofta hela vägen mellan kotled och has (om det är ett sår på skenbenet bak alltså).

Jag tycker faktiskt att du ska prata med veterinär i det här fallet. Din vän travtränaren är säkert bra på det han gör - travträning - men veterinären är proffs på skadad häst. Inte skulle väl du själv gå till din gyminstruktör om du fick ett stort sår själv?

hej
Vill bara uppdatera alla!
Såret har läkt jätte bra, ringde och pratade med vet och ja gjorde helt rätt. Svullnaden har gått ner, såret har börja läka jätte fin:)
TAck för alla svar!:D

Håll koll på tempen på hästen, det är väldigt lätt för infektioner vid dena tiden på året.

med tanke på den höga infektionsrisken den här årstiden så skulle jag nog tagit hjälp av en vet.

Men om du läser ett par inlägg längre upp så ser du att Ts har varit i kontakt med veterinär

har kollat tempen varje dag, haft mellan 37,5 till 38 beroende vilken tid på dygnet ja har tagit den. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en månad sedan blev min häst troligtvis biten av en orm i hagen, för plötsligt var han 2 gradigt halt på HF när jag tog in...
Svar
18
· Visningar
5 875
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 001
Senast: Gunnar
·
C
Hästvård I Onsdags när jag skulle rida (hoppa) satte jag på min häst senskydden men när jag sedan skulle gå ut till ridhuset betedde han sig...
Svar
2
· Visningar
700
Senast: Chippen88
·
M
Hästvård finns det någon som orkar ge mig lite pepp? Jag orkar snart inte peppa upp mig själv längre,det känns så himla hopplöst.... I slutet av...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 117
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2