Vem rensar duschbrunnen i hyresrätt?

Kaki

Trådstartare
Vattnet rinner väldigt sakta nu, blir en sjö när man duschar som försvinner på några minuter när man slutat. Jag har dragit lös lite hår och brukar borsta håret innan jag duschar för att det ska fastna på borsten istället. Försökt peta bort "gallret" och få bort mer skit som syns under men jag är så äcklad... Det har varit såhär sen jag flyttade in så även föredettors hår och smuts som ligger där och troligtvis proppar igen. Det luktar inte mysigt heller...

Är det jag som måste ner med handen i skiten och rengöra eller är det hyresvärdens ansvar att rensa?

Isf finns det folk man kan betala för att göra äcklet?

Hur gör ni?

/En äcklad Lisa som varit nära spy flera gånger :crazy:

Sv: Vem rensar duschbrunnen i hyresrätt?

jag rensar både duschbrunn o plockar isär rören till handfatet o rensar.
Det är inget farligt, tycker nog du är lite larvig.

M en ring bovärden o hör med dem. Våra skulle garanterat fixa det om jag bad dem :)

Jag rensar avloppet själv. Inte så svårt, bara öppna, komma över sina kväljningar och rensa bort allt. Jag brukar också offra en diskborste på att borsta rent alla delar från gammalt ingrott skräp.

Jag hade bett sambon fixa det. :angel:
Nä, men vi hade fixat det själva. Nu vet jag inte vad man egentligen kan kräva av hyresvärden/vaktmästaren men de vi hyr hos nu har sagt att småsaker som man kan lösa själv ringer man inte vaktmästaren om. Om man får stopp i toaletten så försöker man själv först helt enkelt.

Men propplösare går kanske att använda? Har du ingen släkting eller vän som inte är lika äckelmagad som du kan bjuda på fika mot lite hjälp med dushbrunnen? :)

Jag rensar både i duschen och i tvättstället själv, en kompis till mig ringde dock efter bovärden eftersom hon tyckte det var så äckligt, han kom och fixade det åt henne...

Jag fick det fixat av bovärden och angav det här:

Det har varit såhär sen jag flyttade in så även föredettors hår

som största skäl till att jag inte var jättepigg på att göra det själv. Vilket också var sant.
I framtiden skulle det dock kännas lite löjligt och onödigt att ringa bovärden, så då är planen att muta valfri lämplig och inte lika äckelmagad vän med sprit för att få det gjort. :angel:

Okej tack för svar allihopa!

Jag vet egentligen att jag är larvig, men jag är verkligen äcklad av att det låter när man petar i det och att det liksom inte lossnar av sig själv utan man måste dra, och ner i äcklet för att få tag i något. Men plocka isär? Det sitter ju fast i golvet. Eller ja gallret går ju få loss om det va det du menade.
Tvättfatet är inge problem med, där rinner vattnet undan i rasande fart :)
Kanske ska fråga runt lite om någon jag känner gör det för 2-300 :p
Det är ett stort bostadsbolag så dom har förmodligen viktigare saker för sig... Men kan ingen jag känner så provar jag nog ringa, kan ju inte skada, dom får ju säga nej om jag måste fixa det själv. Isåfall får jag väl prova doftgranar i näsan och dubbla plasthandskar.

Får man slänga äcklet i toan och spola bort eller är det dumt? (jag brukar slänga hår från borsten i toan, är det dumt?) Tänkte toan kanske har större avloppsrör än golvbrunnens lilla.

Jag fixar både vattenlåset i golvbrunnen till duschen och det i handfatet själv. Det luktar apa men inget man dör av. Brukar offra en gammal diskborste att rengöra med, borstar först det värsta som syns medan det sitter på plats och sen resten när jag dragit upp det från golvet (när det handlar om golvbrunnen alltså). Sen är det bara att vara snabb som tusan när man rengör så man fort får det på plats igen, så att så lite "avloppslukt" som möjligt hinner komma ut innan vattenlåset är på plats igen ;)

Fast jag bor i kollektiv men har ena toan för mig själv. Så det är ju egentligen förra inneboendens hår för att va noga. Men det är ju ändå samma för mig - allt är inte mitt skit även om mina blonda hår syns där också.

Men jag har bott här i.... 3½ månad så då kan det ju inte bara va mitt äckel? Så mycket äckel är jag inte innan jag duschar :p

Oj, vattenlås? Jag känner mig inte alls nog duktig för att dra loss saker ur golvet :o

Ska nog ringa kvartersvärden och fråga imorron!

Edit; Såg du bor i Umeå, du är inte intresserad av att tjäna lite pengar? ;):D

Men plocka isär? Det sitter ju fast i golvet. Eller ja gallret går ju få loss om det va det du menade.

Nej då det går att dra upp alltihopa. De flesta har ett litet nedfällbart handtag man kan peta upp och dra upp själva trumman med. Hos oss har tyvärr det där handtaget lossnat så man får sticka ner handen och ta tag under kanten på vattenlåset och dra upp. Det finns ju alltid diskhandskar man kan ha på sig om man tycker det är äckligt :)

Jag hade samma problem i min lägenhet och då fixade hyresvärden det. Eller ja, hon ringde någon som kom och fixade det :)

Har aldrig varit med om att det skulle vara hyrevärden som gör det, men min hyrevärd skulle säkert gör det ett par gånger sen skulle de mena att sådan saker får man klara själv...det är ju inte svårare än att byta en glödlampa (men fan så mycket äckligare) jag gör det själv men var tveksam till hur jag skulle skruva isär röret under handfatet så de fick de komma och hjälpa mig med första gången (satt staenhårt och jag var rädd för att i if jag skulle sabba ngt) Men du kan väl bara be en vän eller muta någon

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig drömma om att fråga bovärden, det är väl klart man gör själv :D

Men, frågar du finns det säkert någon som är snäll och hjälper dig!

Får man slänga äcklet i toan och spola bort eller är det dumt? (jag brukar slänga hår från borsten i toan, är det dumt?) Tänkte toan kanske har större avloppsrör än golvbrunnens lilla.

Det bör man inte göra. Det hamnar i reningsverket och kan orsaka stopp där.

I toaletten ska aldrig slänga något annat än toapapper och det som kommer ut kroppen.

Tamponger, bindor, fimpar, tops och kondomer ska slängas någon annanstans.

Okej, jo din sista rad har man ju hört ett antal gånger. Men inte tänkt det kan gälla hårstrån också, men då vet ja mera nu. Ska ta mig i kragen och fixa det så småningom :)

Äh, dra på dig diskhandskar och håll andan!:D

Rensa avlopp och andra otrevligheter är ett måste om man har badrum/avlopp, så ju snabbare du kommer över din äckelkänsla att utföra detta vidriga måste, destå bättre.

Minns när vattnet började rinna iväg dåligt i stallvasken, och det jag hittade i röret var en slemmig boaorm av gud vet vad. Inte hade jag tänkt på att rensa det på jaa säkert 3-4 år... Blev som extrem KBT mot avloppsrengörning-fobier:D

Ja, hårstrån i soptunnan, inte toaletten. Samma sak med allt (utom toapapper) som sagt, inkl bomullsbitar och även naglar.

Får får man väl men det kan bilda stopp längre ner och i reningsverken, helst ska man väl bara slänga toapapper i toan.
Hår slänger man bäst i papperskorgen. :p

Edit: *nej, jag läste inte tråden innan jag svarade* :D

Senast ändrad:

Oj, vattenlås? Jag känner mig inte alls nog duktig för att dra loss saker ur golvet :o

Ska nog ringa kvartersvärden och fråga imorron!

Edit; Såg du bor i Umeå, du är inte intresserad av att tjäna lite pengar? ;):D

Förlåt men är du på riktigt?:rofl:
Det är bara dra upp runda plattan där vattnet rinner ner, släng det i handfatet undertiden, ta tag i handtaget på vattenlåset, dra upp, dela på det, (man måste inte vara ingenjör för att förstå hur man gör det) spola ut och borsta ur med lite grumme såpa, spola och skura ur hålet i golvet, sätt tillbaka vattenlåset, sedan gallerlocket, klart. NÅ, SÅ svårt är det inte. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka