Vem rensar duschbrunnen i hyresrätt?

Sv: Vem rensar duschbrunnen i hyresrätt?

När man gjort rent vattenlåset och testat ett par gånger med propplösare och det fortfarande är mer eller mindre stopp, först då tycker jag att det är hyrevsärdens angelägenhet. Men andra ord, att rengöra vattenlåset själv är en självklarhet.

Det där hör till vanlig städning tycker jag.
Sedna hade en bra beskrivning :
När man gjort rent vattenlåset och testat ett par gånger med propplösare och det fortfarande är mer eller mindre stopp, först då tycker jag att det är hyrevsärdens angelägenhet.

Och vattenlås är inget du behöver skaffa en nyckel till.:p
Be någon visa hur du ska göra, men gör det själv, så kan du sedan. För det kommer att hända igen.

Be någon visa hur du ska göra, men gör det själv, så kan du sedan. För det kommer att hända igen.

Amen! :bow:
Har bott i nuvarande lägenheten i snart 2 år och har säkert rengjort eländet 6-7 gånger hittills (alltså ordentlig rengöring där jag haft upp alltihop från golvet, inte bara tagit bort det som fastnat i gallret). Vi är dock två personer som bor här och både jag och sambon har långt hår, så det bidrar ju ganska mycket :crazy:

Jag jobbar som fastighetsskötare och vi rensar ungefär 1947 golvbrunnar och vattenlås i veckan, känns det som iaf. :D

Men kan tänka mig att det är olika från hyresvärd till hyresvärd. När jag bodde i lägenhet fanns det inte på kartan att be hyresvärden (privat) om det, men nu i jobbet så är det en självklarhet. Visserligen är merparten av våra hyresgäster 70+, men vi gör det ju åt alls som ber om det.

Men hade det varit jag själv hade jag rensat mitt eget avlopp. :)

Om det är totalstopp och jag inte får rätt på det ringer jag hyresvärden så de får skicka ut någon, men annars gör jag det själv.

Visst, trevligare jobb kan man ju ha, men med handskar går det bra :). Det är en träningssak skulle jag vilja påstå, man vänjer sig helt enkelt. Jag hade faktiskt skämts lite över att ringa och be någon rensa något som trots allt är väldigt enkelt och snabbt gjort... Då hade jag hellre hyrt in en vän :D (jag har fått rycka in både en och två gånger ;) ).
Jag rensar i badrummet minst en gång i månaden, då hinner det inte bli så äckligt.

Bara för att man inte vet vad vattenlås är betyder det inte att man inte är på riktigt. Jag visste inte heller att det hette vattenlås förrän jag träffade min sambo som är rörmockare, men jag har ändå gjort rent det, bara det att jag rätt och slätt kallat det för duschbrunn.

KL

Tycker det är lite småäckligt att ta i det där som sitter i, så jag har alltid ett par skurhandskar på mig... då känns det inte lika läbbigt :P

I övrigt så är det jag som rengör alla vattenlås i det här hemmet... det är värst första gången. Hade jag ringt någon av mina tidigare hyresvärdar hade de nog bara skrattat åt mig och lagt på luren, och nu i bostadsrätt så får man allt fixa själv.

Bara för att man inte vet vad vattenlås är betyder det inte att man inte är på riktigt. Jag visste inte heller att det hette vattenlås förrän jag träffade min sambo som är rörmockare, men jag har ändå gjort rent det, bara det att jag rätt och slätt kallat det för duschbrunn.

Tack och bock :bow: Jag kan lova, jag och mina i-landsproblem är på riktigt :rofl:

Knapplån & hela den härliga avslutningshistorien
Enligt tråden verkar det ju vara lite olika om hyraren eller fastighetsskötaren gör det. Men jag fixade några plasthandskar och idag utrustade jag mig med diskborste, diskmedel och sopkorg :idea: Lyfte på gallret och rengjorde det som syntes. Och efter att ha gått till angrepp med diskmedlet så luktade det bara gott! Hällde i kokande vatten för att få det varmare om händerna :D Sen stoppade jag ner handen och kände efter.. Kände ingenting... Försökte lyfta vattenlåset (det som skulle vara så jätteenkelt och bara "lyfta i handtaget":cool:) men icket, det satt som berget. Fanns inget handtag. Slet ändå nerifrån kanten på "tratten" så bra grepp hade jag minsann. Tog en skruvmejsel och försökte bända upp det, ifall det var någon hake, inte det heller gick. Så jag ringde fastighetsskötaren :p och nej det skulle inte lyftas, det skulle vridas. Så jag vred, det ploppade upp, jag rensade och allt blev fint.

And so they lived happily at least for another six months...

Senast ändrad:

Man tackar! ;)
Det va nästan lite roligt efteråt. Då satt jag med en stor burk vatten och hällde i bara för att se hur fort det rann iväg... Jag hann inte ens se vattennivån ändras :D = MVG och fler uppåt-tummar åt mig :D

men visst är det roligt när man verkligen kan se hur rent det blivit :D jag tycker om att städa toaletten och torka diskbänken i köket just för att man verkligen ser skillnaden på en gång :) och då brukar man känna sig riktigt nöjd med sig själv också ;)

När det började rinna lååååååååååångsamt hos mig felanmälde jag och när jag kom hem från jobbet var det fixat :D

*kapar tråden lite

Eftersom det verkar finns folk som kan det där med rensning..
Jag har stopp i duschen, alltså det rinner inte undan nånting alls.
Förut en gång har det runnit sakta, då slängde jag i lite kaustiksoda och det släppte, men sen har det blivit stopp igen. Denna gången funkade det inte med sodan.
Har varit nere och grejjat med handen och tagit upp lite skit, men stoppet sitter så jag inte når det. Har försökt använda ett rensband, men det hjälper inte heller. Verkar bara ta stopp?

Något vattenlås vet jag inte ens om jag har? Det finns iaf ingenting man bara kan "dra upp" och ngt handtag finns inte. :confused:

Jag är en sån som gärna vill klara av saker själv och det är väldigt irriterande att jag inte hittar nån lösning på detta. :devil:
Vet inte riktigt hur jag ska göra?

*kl*

Jag måste bara tipsa om en sak! Sen jag köpte en sån här har det blivit riktigt roligt att rensa avlopp, framförallt har det blivit väldigt enkelt - man behöver inte anstränga sig så mycket ;).
I en av mina gamla lägenheter hade hantverkarna lyckats få ner en massa grus och lite annat smått och gott i min diskho när de bytte fönster (grattis liksom :grin: ), det resulterade i tvärstopp (nähä!). Jag fick inte tag på hyresvärden trots upprepade försök i en vecka, jag kämpadede som ett djur för att få rätt på det hela. Blev till slut less och köpte en sån här - avlopps och rörrensare! :idea:

301761_8666_X_2007-07-04_072557_768.jpg

Man "skjuter" sönder det som är i vägen...och vips - så har man ett fungerande avlopp igen! (men det följer med en del gegga upp när man vevar in vajern igen :p ).

Ett vattenlås har du garanterat, annars hade det luktat avlopp i hela badrummet. Men det är inte säkert att du kan komma åt det själv.
Har du provat en sån där vaccum-grej av gummi? (En sån som man lekte pirat med träben med som barn:D)

har inte läst igenom tråden men tycker ju nog att för att få det gjort så gör det själv.på med plashandskar o få det gjort, det tar max 5 minuter o sen är det över!

åtminstone SINI säljer silar( liknar kaffefilter) att sätta i golvbrunnen,så det e ju bra, bara att byta, o inte så mycket klet alls!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka