Vem lär en byta blöjor och sånt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

filiduttan skrev:
--- vi ville ha lite tips och råd och visning hur man badar och rengör naveln... :)

Herregud! Naveln! Det har jag inte haft en tanke på! :eek: *ännu mer uppstressad över allt jag inte vet

Och magen är megastor... Det är försent att backa ur nu va´?:crazy: ;)
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

havreflinga skrev:
Herregud! Naveln! Det har jag inte haft en tanke på! :eek: *ännu mer uppstressad över allt jag inte vet

Och magen är megastor... Det är försent att backa ur nu va´?:crazy: ;)

Tackar, jag känner så ibland också. Vad har vi gett oss in på :rofl:
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Hur man badar, ammar, byter blöja och sköter navel får man lära sig på sjukhuset.
Jag lovar att det viktiga kommer att sätta sig med en gång och vad gör det om du skulle glömma tvättlappar, blöjor osv någongång?
Det finns alltid någon tygbit hemma att sätta runt som tillfällig blöja i värsta fall och i handfat och dusch kan man tvätta av babyrumpor om tvättlapparna är slut.
Själv körde jag med dom tvättlappar i skumgummi dom första månaderna vid blöjbyte så dom tvättade jag bara ur och hängde på tork. Senare när vi vart iväg mer körde jag våtserveter fullt ut (lite av lathet också :o ).
Varning kan dock utfärdas att en baby kan råka bajsa när man lyfter på häcken och skall byta blöjan. Den kan även kissa och är det en pojk kan den kisssa låååångt.
Bajs kan också färdas i en mer rasande fart än beräknat (sprutlakera både vägg och morsa/farsa) och det är mindre roligt när det händer 5-6 på morgonen :crazy:
Inotyl är så bra att det kan man ha hemma oavsätt om man har den till röda babyrumpor eller ej. Jättebra att stryka på små brännsår tex om du planerar att bränna dig på kastruller, plattor, ugn eller liknande när mammadimmar är lite för tät :D
Amningskupor :idea:
Jag gjorde mig av med rasande mängder i början då mjölken rann på regält. Tänk om jag visste om att jag skulle ha fler paket än ett hemma. Då hade jag sluppit klippa itu pampersblöjor och sätta plåstertejp för att innehållet inte skulle åka ut. Fördelen var dock den att pampers kunde ta bra mycket mer mjölk innan dom var fulla :cool:
Man lär sig mycket när man får barn :angel:
Bindor, gärna nattvarianten dvs regäla doningar.
Navel har jag för mig man bara smörjde med lite babyolja men minnet kan svika mig för det var trots allt snart 9 år sedan jag blev mamma och hade så liten knodd. Dom visar dig på sjukhuset hur du skall göra. Tag med block och penna i väskan som är packad inför förlossningen :idea:
Kamera!!
Du måste ju ta kort och lägga in för att visa det lilla havreflanet på Buke :love:
Det är inte så svårt att ta hand om babyn och det mesta fixar sig även om du får hjärnsläpp och i början går du på BVC ofta.
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Gandalf skrev:
Förresten:

Vår lilla lortpelle fick bada max en gång i veckan när han var nyfödd och ett par månader framåt. De blir ju liksom inte smutsiga, bara lite surmjölkiga och så ;) När han badade var det i diskhon med lite olivolja i vattnet, senare i badkaret med någon av oss.

och den där lortgrisen plus en jätte jobbig mammagris hon var första gången i bastun när hon var en vecka gammal
och det älskar hon
hmm kanske därför hon lortar ner sig :crazy:
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

jag kan tyvärr medela trådskapaern att du INTE har öppetköp
på babyn :smirk:
jag lovar jag har prövat lämna tillbaka
men dom tar inte emot:devil:
inte inbyte heller :crazy:
avbetalning har jag tyvärr inte prövat :angel:

kram från en mamma med en JÄTTE glad och pigg
och farmför allt VAKEN astrid 7 måander
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Alltså, vad mycket det finns man ska ha koll på! Igår började maken babbla om nån slags liten sug/pipett som man ska ta bort snor ur näsan med.:eek:

Jag tyckte: "Men kan man inte bara snyta näsan då?"
Maken tyckte jag var jättedum som inte fattar att bebisar inte kan snyta sig på befallning.:o :crazy:

Har ni nån sån sug/pipett?
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

havreflinga skrev:
:) :)
Jag ska få ett havreflarn! Ibland fattar jag det, och blir jätteglad.

Jag får såna aha-upplevelser också. Och är lika förvirrad som du.
Tänk va, vi ska bli mammor...

Jag hämtade en produktkatalog från Ba***ns H** igår. Och vad mycket grejer tillverkarna anser att man behöver. Det är svårt att sålla med allas tips och råd och med en massa förvirrande mamma och pappa-hormoner som svallar. Men det är väl det tillverkarna lever på :crazy: .

Kramar :)
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Lugna dig!

Dom visar det mesta och förklarar på BB, efter att du kommer hem är det bara att fråga BVC. Inga frågor är dumma.. Har nog frågat några som skulle kunna få erfarna mammor att kikna..

Det viktigaste att ha hemma är:
Tvättlappar
Ljummet vatten
Gamla handdukar
Olja (barn olja använder jag)
Klorhexidin sprit(till naveln)
Tops till naveln (sånna där, du vet, en pinne med bomull i var ände)
Blöjor (libero Newborn eller Pampers Nr 1 New baby Newborn)
PURE LAN
(finns på baby proffsen, skulle aldrig ha överlevt såriga bröst och röda barnrumpor utan den)

Mycket av detta finns hemma och om inte annat finns det för det mesta startsets påsar på BB,med lite bra att ha i.

Lycka till! (Mul som snart varit mamma i 4v..)
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Sugen ska vara jättebra. Jag har inte köpt någon ännu, men Max har varit lite snorig så jag fick ett recept på egentillverkat koksaltlösning. Droppar två droppar i varje näsborre när det behövs.

1dl vatten kokas upp med 1kryddmått salt. Klart!
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

havreflinga skrev:
Sluta skrämmas!:mad: Jag är ju redan livrädd!
;) ;)

*S*
ingen fara gumman det är ert första barn jag LOVAR NI VILL inte lämna tillbaka honom eller henne oavsett anledning :rofl:
men har man som jag TRE stycken flickor älsta är 7 år och yngsta 7 månader och en sambo som jobbar jämt.
en baby som går efter möbler. och personligen INTE hunnit dusha på ett par dagar
DÅÅÅÅ har du lust att lämna tillbaka och du kan till och med ge pengar för att dom ska ta emot ungen;)
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

De kan visa på BB. Köp inte massa krämer och våtservetter innan barnet är fött, kranvatten och mjukt dasspapper funkar bra! Sen är BVC jättebra för alla babyfrågor, de brukar komma på hembesök redan några dagar efter hemkomst. Det är en stor industri babyprodukter med mycket reklam för allt man "behöver". Bättre att känna efter vad just ni behöver när bebben är född tror jag...
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

dressyrfreak skrev:
de brukar komma på hembesök redan några dagar efter hemkomst. Det är en stor industri babyprodukter med mycket reklam för allt man "behöver". Bättre att känna efter vad just ni behöver när bebben är född tror jag...
Fast hos oss har de rationaliserat bort hembesöken, har inte tid för det för vi föder för många barn i förhållande till antalet personal på BVC.

Resten håller jag med dig om, man klarar sig med mycket mindre än vad som försöker prackas på oss och ändå har vi gått på en hel del...
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Det lär ska vara effektivt, det sa dom på BB. Fungerar även som bröstvårte medel och mot röda barnrumpor..

Personligen har jag dock inte kunnat pröva.. Max vill inte ammas och efter 4 mjölkstockningar på en vecka, gav jag upp pumpandet och fick några tabletter som ska stoppa mjölken. Tyvärr. Känns inte bra men blev tvungen..
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Stollan skrev:
Varning kan dock utfärdas att en baby kan råka bajsa när man lyfter på häcken och skall byta blöjan. Den kan även kissa och är det en pojk kan den kisssa låååångt.
Bajs kan också färdas i en mer rasande fart än beräknat (sprutlakera både vägg och morsa/farsa) och det är mindre roligt när det händer 5-6 på morgonen :crazy:

Nu blev ju jag förskräkt.. :cry: Försöker intala mig att det kommer att gå bra att byta en äcklig bajsblöja när det är mitt eget barn men om den gör så mot mig så får nog pappa ta hand om den biten.. :mad:
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Inget gojs i rumpan på den lilla. Jag har tvättat med vatten på tvättbara bomullstvättlappar (minimundus) Någon gång hände det att lillan blev lite röd och då smorde jag med bröstmjölk, det bästa som finns!! Det försvann direkt. Använd inte salvor med mineraloljor och skit, weledas babyprodukter innehåller bara naturliga ingredienser . Behövs i ansiktet när det är kallt eller om barnet får torr hud någonstans. Våtservetter ska INTE användas till bäbisar om det inte är absolut nödvändigt, tex om den bajjat när ni inte har tillgång till vatten. Det innehåller en massa kemikalier som inte är bra för bebben, eller någon annan heller förresten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Haha!
Kul att höra att det finns fler än jag som inte heller kan ett smack om spädbarn i förväg.

När min "lilla" Sanna (som i år fyller arton) föddes hade jag knappt sett spädbarn annat än på bild. Har alltid varit fullständigt ointresserad av små skrikiga ungar och har aldrig varit impad när folk kommit sättandes med sådana för att man ska hålla och gulla med dem.

Så var man där på BB med en alldeles egen skär liten bäbis. Vad gör man? HUR gör man?? Och framför allt: vad i hela friden ska jag göra med den här om den börjar skrika?!

Kan bara kort sagt säga att det ger sig. Kan inte minnas att något var speciellt invecklat vad gäller skötseln, och blöjanvisningar står på paketet ;) .
Dom växer och blir större och man älskar dem och blir vansinnig på dem om vartannat och plötsligt är de jättestora (bokstavligen!) och det är dags att flyga ur boet.

Så du fixar helt klart det hela trots att du kanske inte övat på blöjbyten och annat som barnintresserade människor kanske fått kläm på innan de skaffat egen.

Och förresten - bajsiga blöjor är ingenting. Kräkset :eek: - eaurghhh - DET är det ruskigaste av allt! Är man två om barnet så kanske ni förhoppningsvis inte är känsliga för samma saker så att ni tar hand om det som äcklar er minst....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: Modest
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 837
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 736
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp