Vem lär en byta blöjor och sånt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Det brukar även finnas ett litet kit med salvor o erbjudanden från diverse företag på BB, även något specialnummer av Vi Föräldrar.
www.pam***s.com kan man anmäla sig o få ett startkit bla. med provblöjor mm. Gratis!
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Förresten:
havreflinga skrev:
Eller när man badar dem. För det gör man väl ganska ofta?
Vår lilla lortpelle fick bada max en gång i veckan när han var nyfödd och ett par månader framåt. De blir ju liksom inte smutsiga, bara lite surmjölkiga och så ;) När han badade var det i diskhon med lite olivolja i vattnet, senare i badkaret med någon av oss.
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Jag saknade faktiskt sådant på föräldrautbildningen.. visst det är jättebra att de går igenom förlossning och amning, men som du säger, vem lär en det andra?
Nej ett tillfälle till där man kanske fick tips om blöjbyten bad osv, visst nu fixar man ju oftast det här med sunt förnuft bara barnet kommer, men det skulle ju göra att man kände sig lite säkrare första veckorna med första barnet!!!
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Timsetim skrev:
men själv känner jag att jag vill ha ett hotline-nummer som jag kan ringa. Någon som vågar lämna ut sitt?? :angel:

Det här forumet funkar bra som hotline. Och familjeliv.se är ännu snabbare att ge svar. Men ibland får man sålla lite - det blir lätt lite för många tips.
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

går det att missa hur blöjan ska sitta??

Jadå,min mamma (som haft 2 barn själv) satte Hampus blöja bak & fram när Hampe var en vecka,pga av alla hormoner och hur man kan vara alldeles efter en förlossning hatade jag mamma i flera minuter för detta oförlåtliga snesteg...tänk vad lite hormoner kan göra :o :crazy:
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Zaria skrev:
Jadå,min mamma (som haft 2 barn själv) satte Hampus blöja bak & fram när Hampe var en vecka,pga av alla hormoner och hur man kan vara alldeles efter en förlossning hatade jag mamma i flera minuter för detta oförlåtliga snesteg...tänk vad lite hormoner kan göra :o :crazy:
Fast å andra sidan: om inte barnet lider av bakoframblöjan eller det läcker ut något alldeles vansinnigt så spelar det ju egentligen mindre roll?! ;)
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

När jag hade fått min son och var på BB så visade personalen var allt fanns bla.blöjorna.
Kände mig lite dum men jag bad att de skulle visa hur man gör när man byter blöja och badar bebisen och så. Hade ju aldrig hållt i en bebis ens...
Jag fattade väl hur blöjan ska sitta men det kändes lite läskigt att lyfta och dra i ben och armar för att få blöja och kläder på plats...:crazy: Men det tog ju inte lång tid att lära sig :)
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Knapplån.

Jag har inte ens funderat på saken förrän jag såg den här tråden. Är väl lite insnöad på mig själv som vanligt :D
Jag har 2 st småsyskon som jag bytte blöjor på, matade med nappflaska och senare riktig mat, klädde på, badade och tog hand om i flera års tid.
Men jag kommer säkert att tappa bort allt pga nervositet för att göra fel med mitt eget barn efter förlossningen :crazy:
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Björk skrev:
Finns inga böcker?? :crazy:

Jag orkar knappt läsa igenom svaren i den här tråden, så hur skulle jag orka läsa en hel bok!?:eek:

Problemet är inte att infon inte finns att tillgå. Snarare hur den ska komma in i mitt huvud.

Men det har fixat sig. Maken och jag snackade igenom det och kom fram till att han är den som passar bäst för att hålla koll på sånt här. Så han har läst igenom hela tråden och även kollat på annat håll. Och han har redan valt ut några produkter som vi ska ha.:) Det känns tryggt.

Det enda problemet som kvarstår är att jag inbillar mig att jag kommer att bli en dålig mamma bara för att jag är totalt ointresserad av den här biten. :crazy: Innan idag fick jag för mig att jag kommer att få förlossningspsykos för att jag är så oengagerad och därför kommer att bli helt överrumplad när bebisen väl är här.:smirk:

Vad knäpp man kan bli. Jag är inte oengagerad. Jag engagerar mig bara i andra saker. Vilken tur att jag har min man!:love: Han håller koll på mig, så att jag inte börjar tänka massa dumma, knäppa saker om mig själv. Jag börjar nog få lite snart-blir-jag-mamma-ångest...
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

havreflinga skrev:
Vilken tur att jag har min man!:love: Han håller koll på mig

Min sambo engagerar sig på sitt egna lilla vis. Just nu är det väskan vi ska ha med till bb som står på hans prioriteringslista. - Vi måste packa väskan, tjatar han! Han är för gullig!:love: :love:

/Timsetim
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

*tycker synd om mig själv* min man brydde sig inte det minsta om ngt, inte ens när jag nästan föll ihop av smärta i ryggen mot slutet (foglossning) så hjälpte han aldrig till eller ett snällt ord, han dammsugade bara för att han ar tvungen:(

När jag ville åka in till förlossningen trodde han vi skulle bli hemskickade igen, så ont såg jag ju inte ut att ha :angel:
Hade jag inte heller men jag vet jag föder snabbt.

Hursomhelst nu har jag gått helt OT. Men min man då tex hade ju aldrig ens kankse hållit i ett spädbarn innan vår son föddes men han oroade sig aldrig, kankse för att det i hans värld ändå är kvinnan som har huvudansvaret? MEN han var aldrig rädd för att hålla i honom eller så och jag behövde bara visa en gång så lärde han sig ju byta blöja o så! Han var ( som tur var) oerhört engagerad i det nya livet med ettan, nu med 2:an kan han allt men gör inget:crazy:

Och angående trådstartaren, så tror jag nog mammahormonerna gör sitt till för att du ska bli helt nerkärad i ditt nyfödda barn:love:
Men trots allt så blir man mer kär ju längre tiden går, som ngn sa man kan väl inte älska ngn man aldrig träffat innan? Hur mycket man än längtat.
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Björk skrev:
Fast å andra sidan: om inte barnet lider av bakoframblöjan eller det läcker ut något alldeles vansinnigt så spelar det ju egentligen mindre roll?! ;)

Nej,Nu hade det inte gjort något,men just då kändes det som en livskris,pojken skulle ju garanterat få men för livet redan första veckan...det var jag säker på...grät gjorde jag också :cry: :crazy:
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Det enda problemet som kvarstår är att jag inbillar mig att jag kommer att bli en dålig mamma bara för att jag är totalt ointresserad av den här biten. Innan idag fick jag för mig att jag kommer att få förlossningspsykos för att jag är så oengagerad och därför kommer att bli helt överrumplad när bebisen väl är här.

Klart att du inte kommer att bli:) ,jag kände ungefär likadant innan om inte värre,var helt oengagerad i saker till bebis och var rädd att jag kanske inte skulle tycka om bebsen alls.Stackars barn tänkte jag.
Men det kom,första natten på BB kändes det som att jag passade honom åt någon annan men det kom mer och mer att han verkligen var min,att han skulle få följa med mig hem och bo hos mig,sedan var jag engagerad.

Hade ju snälla föräldrar som sedan innan velat ta på sig att köpa in det första samt vagn och säng,sedan rullade det liksom bara på.
Även förlossningen utlöser en massa skumma hormoner att man verkligen är mamma och skall skydda & ta hand om sitt barn till 100%
Man beter sig rätt underligt efter förlossningen,jag satt och grät 3 timmar varje morgon på min uteplats,för att min son var så söt...:crazy: Vet inte varför,men jag behövde väl det....
En kompis till mig lät inte ens pappan hålla bebisen föränn efter 3 veckor,hon trodde att han skulle tappa den :crazy:

Det är nog helt normalt att få lite ångest alldeles i slutet,det är ju inte något som liknar något annat man gjort tidigare...
Det är ju tur att du har din man som stöttar när du känner så,man blir ju rätt vimsig och förvirrad...

Men det kommer att gå toppenbra..Lycka till nu,både med inköp,förvirrade tankar och bebis...

mvh Zaria
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

KL

Sen ska du inte bli orolig om du inte känner världens största kärlek till ditt barn direkt, även det är normalt. Det kan ta ett tag för vissa mammor att binda sig till sitt barn och de kan till och med känna sig lite arga/oengagerade/liknande gentemot sin bebis. Hormoner...
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Vi blev rådda att ha både det ena och det andra hemma men det som funkar och det vi använder är:

torra tvättlappar
tvättkräm(från apoteket)
potatismjöl
blöjor

och vatten finns ju i kran...

behöver du annat kan du ju köpa det sen...
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Vi har till Elvira:

Tygblöjor för vardagsbruk, funkar bättre när hon blivit lite större, i början läckte de lätt
Engångsblöjor för resor och nattbruk
Vegetabilisk olja att tvätta/smörja med vid blöjbyte och ha i badvatten (Undvik all olja som inte är vegetabilisk, tex Barnängen eller andra vanliga barnoljor.)
En fet creme att smörja röd eller torr hud med. Köpte en hos fotvården som är vegetabilisk.
Olivoljetvål för mild tvätt vid bad eller bajstvätt
Pappers/tygtvättlappar

That's it!

Rekommenderar att lufta mellan varje blöjbyte tills huden är torr och helt utan röda märken.

Vi fick bra hjälp på BB hur vi skulle byta blöjor och bada henne. Vi badar ca en gång / v, lite oftare ibland för det är så mysigt att bada eller duscha tillsammans med henne. Idag somnade hon nästan när vi duschade ihop. Snacka om avkopplad!
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

havreflinga skrev:
Jag orkar knappt läsa igenom svaren i den här tråden, så hur skulle jag orka läsa en hel bok!?:eek:

Problemet är inte att infon inte finns att tillgå. Snarare hur den ska komma in i mitt huvud.
Ja, då är det ju inte så enkelt. ;) :D

Jag bara kom att tänka på en av de mest underbara historier jag hört. Detta från en tjej som har egen hästverksamhet. Hon berättade historien på en ridkurs jag var på.
När hon väntade barn så hade hon ju aldrig tid att gå på några föräldrakurser eller liknande. Hon hade ju sin verksamhet och alla hästar att hålla reda på. När dottern var.... ja, jag gissar att det måste ha varit kring 8-9 mån eller straxt däröver så kom hon till slut iväg på någon slags träff med andra mammor som hon tänkte kunde vara nyttig. De började prata om burkmat och vad de brukade köpa eller ge till barnen. Någon pratade om värmningen av burkarna - att det var så svårt att få lagom temperatur på maten i micron. Nämnda tjej funderade:
:confused: temperatur?
Och efter en stund kom hon på att de alltså värmde maten till sina barn. Själv matade hon alltid maten direkt från kylskåpet och hennes barn åt med god aptit! :D

Jag har inte så mycket kontakt med henne idag, men jag är övertygad om att hon är en jättebra mamma!:)
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Timsetim skrev:
- Vi måste packa väskan, tjatar han! Han är för gullig!:love: :love:

Mysigt!:love:

Ja, det är ju fördelen med att vara lite oengagerad. Det plockar fram engagemanget hos pappan istället. Jag blir oxå jätteglad och kär:love: när min man fixar och donar.
 
Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?

Du behöver bara inotyol till rumpan, en parfymfri babyolja till badet och så blöjor... ja tvättservetter också.... Inotyol från apoteket är SUVERÄNT om rumpan är röd..... oslagbart! och jag har testat många olika! PÅ bb lär dom dig det du behöver lära dig, bara säga till... vi skrev i vårat förlossningsbrev att vi ville ha lite tips och råd och visning hur man badar och rengör naveln... :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 510
Senast: Modest
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 834
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 736
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp