Vem har rätt?

_pirate

Trådstartare
Hej!

Det är såhär att i stallet jag står hade vi tidigare en paddock. Paddocken låg i anslutning till hagarna och i somras bestämde sig ägaren för att öppna upp den och göra den till en del av hagen. Huruvida vi har en paddock eller inte bryr jag mig inte om, MEN det är också såhär att i kontraktet står det att till varje box hör 1 veckas sk "veckoansvar", vilket bl.a. innebär att man ska mocka ligghallen och runt omkring hagingången. När hon öppnade paddocken bestämde hon att även den skulle mockas dagligen. Observera att inget i kontraktet ändrades!

En av anledningarna till att jag valde detta stallet var just för att det dels ingick mycket tjänster och dels för att jag inte skulle behöva ställa upp med så mycket arbete sjäv. Jag är inte lat, men jag har ett heltidsjobb, 2 hästar och sambo. Och jag valde helt enkelt en högre stallhyra för att få lite ledig tid.

Sen i somras har jag inte mockat paddocken eftersom att jag inte anser att jag skrivit på nåt om att göra det, men nu har mina stallkompisar börjat påpeka detta och jag tror inte det dröjer länge tills stallägaren konfronterar mig om det, så det jag undrar är helt enkelt: VEM HAR RÄTT?

Jag behöver kött på benen, hjälp:banana:

Sv: Vem har rätt?

Om den fd Paddocken numer ingår i hagen och ligger i anslutning till "ligghallen och runt omkring hagingången" så ingår den nog i mockningen enligt kontraktet.

Gör den inte det så är den ju en del av övriga hagen som inte verkar regleras av avtalad mockningsintervall och då kan den hagplätten rimligtvis inte ska behövas mockas dagligen.

Vad stod om paddocken (när det fanns en) i kontraktet?

Svårt att avgöra om den hör till ligghallen och hagingången, men de måste gå igenom den för att komma till själva hagen.

I kontraktet står det att det ingår "nyttjande av paddock, med visst underhåll", vilket hon förklarade, när jag flyttade in, syftade till att man mockar upp det som hästen skiter när man rider där.

Hon hävdar dock fortfarande att stallet har en paddock eftersom att man kan jaga bort de andra hästarna och stänga de 3 ingångarna och ligghallen. således sänkte hon inte heller stallhyran när hon öppnade paddocken.

Jag vet att problemet låter larvigt, men som sagt, jag valde ju detta stallet pga att jag vill få lite ledig tid på dygnet:crazy:

Vidare kanske någon vill hjälpa mig med en till sak;

I kontraktet står det att i jan, feb och mars ingår det 5 kg hö. Detta sänkte hon helt plötsligt till 4 kg, utan att dra av från hyran eller ge oss nya kontrakt, hur okej är detta enligt er?

Jag tror tyvärr att stallägaren i huvudsak har rätt, hon har rätt att ändra villkoren och det behöver inte ske skriftligt utan muntligt gäller också, om inte annat följer av ert kontrakt förstås.

Men ändringar skall meddelas i förväg, man kan inte hux flux ändra utan hästägaren har rätt att välja att inte acceptera och säga upp avtalet och flytta sin häst med gängse uppsägningstid.

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 948
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på... 2 3
Svar
59
· Visningar
10 461
Senast: Ramona
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i... 2
Svar
20
· Visningar
6 402
I
Hästmänniskan Just nu har jag pålle på lösdrift i ett stall där jag helt enkelt inte trivs. Det är konstant tjafs och dålig stämning. Man vet aldrig... 2
Svar
22
· Visningar
2 658
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈