Vem är ägare till fölet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carl Ph
  • Startdatum Startdatum
C

Carl Ph

Om man lånar ut ett sto på foder, och fodervärden vill betäcka stoet, vem ska då stå för alla kostnader? Fodervärden eller stoets ägare? Och vem äger fölet? Stoets ägare kommer väl iaf automatiskt stå som uppfödare till fölet..
Antar att det är något man får komma överens om, men vad är mest normalt/vanligt?
Tacksam för hjälp och åsikter :)

Sv: Vem är ägare till fölet?

Ifall du har ditt sto utlånat o fodervärden vill betäcka stoet så ska ju fodervärden självklart stå för ALLA kostnader fram tills dess att fölet är fött och avvant och fodervärden blir ägare till fölet, ifall ni nu inte kommer överens om nåt annat. Men det är ju det vanligaste.

Per automatik står stoägaren som uppfödare ifall ni inte skriver att det är fodervärden som ska stå som uppfödare, men det är ju nåt ni får komma överens om.

Sv: Vem är ägare till fölet?

Precis som Korneva säger så är normal fallet att fodervärden står alla kostnader för både stoet och betäckningen samt självklart för fölungen.

Ägaren till stoet kommer står som uppfödare, men när man skickar in registrerings handlingarna på fölet så skickar man med sitt fodervärdskontrakt så blir fodervärden uppfödare istället.

Sen kan man ju komma överens om vad som helst som fungerar för just Er men så har vi gjort när jag varit inblandad.

Förr i tiden var det vanligast att ägaren betalade försäkrings premien även atthästen var utlånad, nu börjar det bli vanligare och vanligare att fodervärden betalar en "hyra" på stoet motsvarande försäkrings premien så ägaren har hästen helt utan kostnad under tiden den är utlånad men jag rekommenderar inte att man skriver över försäkringen, då kan man som ägare bli utan liv ersättningen om hästen dör om lånaren är en ful fisk :D

Men ägare till fölet det är den som betalat det dvs den som fått alla fakturor från hingsten och ev station.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
860
Senast: Freazer
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 871
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI