Vem äger hästen?

Yttik

Trådstartare
En kompis och jag satt i roligt samtal idag om vem som äger "mina" hästar. Jag står som ägare hos ASVH samt på köpekontrakten men de är betalade med företagspengar ur min makes enskilda firma.

Vem äger då hästarna? Jag eller företaget? :)


(De ska flyttas över på företagen sen när det är klart med ombildning men vart en rolig fundering vi fick)
 
Sv: Vem äger hästen?

Hur är de bokförda i firman? Är de upptagna i firman vid inköpet tycker jag inte du ska vänta en minut med att ordna resterande papper för att få in dem där, annars kan SKV bli mycket gramse och det är sällan billigt.

Du kan ha lånat pengar av firman och köpt hästarna privat (vilket revisorn säkert kommer att ha mycket skarpa kommentarer om), eller så har ni administrativa surdegar om hästarna är inköpta av firman men på pappret ägs av tredje part (varken säljare eller köpare).

Varför har ni gjort så här och hur har det gått till?
 
Sv: Vem äger hästen?

Maken håller på ombilda till AB och de ska in under AB när f-skatt osv allt var klart vilket det är nu så ska skicka in papper till ASVH.

Ja hur gick det till? Han förde pengarna från sitt konto till säljarens :) (vet inte hur han har de pengarna om det är skilda konton men antar det. Jag har inte lagt mig i den delen förrän han gjort klart "bi"firman för hästdelen)
 
Sv: Vem äger hästen?

Från sitt konto eller firmans konto? För om det är från firmans konto måste det ju finnas ett verifikat på utbetalningen - och vad är den då bokad som?

Är det från det privata kontot är det ju inga konstigheter. Maken har betalt för en häst du köpt.
 
Sv: Vem äger hästen?

Men rent pappersmässigt. Är den som står hos ASVH osv o på kontrakt ägaren?

Då vi är gifta och det är köpt efter vi gifte oss anser jag ju det bådas rent juridiskt men man märker tex när man kommer till ATG klinik ska man skriva ägare så då skriver jag på för jag står på papprena. Men kan han skriva sig som ägare med på sådana papper? :)
 
Sv: Vem äger hästen?

Jag förstår inte din fråga.

Den som står på kontraktet är den som äger hästen.

Däremot är det en helt annan fråga och kan det vara lite farligt hur den är betald, om pengarna kommer från firman, men firman inte fått något för pengarna s a s. Firman kan ju inte gärna ha köpt en häst till dig, utan att det ska beskattas (och görs inte det, är det något SKV har åsikter om).

Är hästen upptagen i firman - ja eller nej?
 
Sv: Vem äger hästen?

Inte än. De står än så länge på mig. Det vi betalat för hästarna är betäckningskostnaderna. Dvs stona har varit gratis. Och allt runt fölen i magen är allt bokfört och skött med företaget. Enda vi inte flyttat över är stona. Så de är ju tekniskt sett inte köpta av företaget då de inte kostat något.
 
Sv: Vem äger hästen?

Det Lovisaleonora_ försöker förklara är att man måste betala förmånsskatt när ett företag betalar för personers privata levnadskostnader. Det belopp som skattas är ofta marknadsvärdet (om det inte finns fastställda tariffer som tex för förmånsbilar)- dvs vad själva förmånen (hästen i detta fallet) har kostat.

Så som Skatteverket (el för den delen, vilken ekonom som helst) ser på det som har hänt i din makes firma, så har firman betalt för era privata levnadskostnader, eftersom du äger hästen men firman har betalt för den. Man får inte lov att göra så utan att bli beskattad för det. Att hästen ska in i bolaget senare är inte ett godkänt skäl till att inte bli beskattad.

Förhoppningsvis blir ni inte uttagna för revision och då klarar ni er undan extra kostnader, men det är ff helt fel skött.
 
Sv: Vem äger hästen?

Tack för era svar. Vi har varit i kontakt med Skatteverket om detta redan vid köpet och enligt dem skulle då firman äga fölen eftersom firman betalat alla kostnader runt fölen samt då hyr in stona av mig då allt runt omkring betalas av firman. Sen sa de att när vi tar in dem i företaget skriver vi helt enkelt firmans namn på alla ägarbevis osv och vi kan sen vid besök på klinik mm båda skriva under då båda står på företaget. Så ang Skatteverkets åsikter har jag dem i ett mail.

Men det jag undrar är. Äger jag stona eftersom jag står på alla papper i dagsläget?
 
Sv: Vem äger hästen?

Det här här ett klassiskt fall där SKV kommer att byta fot vid en revision. Tyvärr behöver de inte alls stå för sina besked, inte ens de skriftliga.

Ja, du äger stona. Personligen hade jag hellre haft dem i firman än ägt dem själv med tanke på skatteläget.
 
Sv: Vem äger hästen?

Jag förstår inte din fråga.

Den som står på kontraktet är den som äger hästen.

Däremot är det en helt annan fråga och kan det vara lite farligt hur den är betald, om pengarna kommer från firman, men firman inte fått något för pengarna s a s. Firman kan ju inte gärna ha köpt en häst till dig, utan att det ska beskattas (och görs inte det, är det något SKV har åsikter om).

Är hästen upptagen i firman - ja eller nej?

Så länge det är en enskild firma/handelsbolag så är det ok att ta ut pengar och bokföra som eget uttag. Det har inget med beskattning att göra.
Det är vinsten och ej uttag som skatt betalas på.

Det kan det även vara så i ett AB om ägaren har en fordran på sitt bolag.

MonikaH
 
Sv: Vem äger hästen?

De kommer flyttas in nu för allt är klart med fskattsedel osv. Så då kommer vi göra ägarbyte (Snyft blir av med mina hästar :p)
 
Sv: Vem äger hästen?

Det var ju precis därför jag frågade hur uttagen bokförts, men eftersom TS svarar att KOSTNADERNA är upptagna i firman tycker jag saken är rätt klar.

Efter att ha jobbat många, många år med skatterevisor börjar jag få en rätt klar bild över hur SKV tänker, hittills har jag i alla mina kontakter med just SKV fått rätt i den uppfattningen.
 
Sv: Vem äger hästen?

Däremot är det en annan sak om bolaget betalar för de löpande kostnader som uppstår då det är dina hästar.
Men om ni skall föra över dem på bolaget så snart det är bildat så ser jag inga problem med det, övergångsperioden kan väl inte handla om så många veckor?
 
Sv: Vem äger hästen?

Den som står på köpeavtalet är den som ska ses som formell ägare, köpavtalet gäller ju dessutom före tex pass eller några andra "ägarbevis" hos avelsförening.

Vad gäller pengarna sedan så kan skattmasen bli ganska kinkig på att man har tagit pengar ur företaget för lyxkonsumtion, är det däremot pengar som din man har tagit ut som "lön" så får ju han göra nästan vad han vill med dem - inklusive köpa hästar till dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 068
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 064
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 895
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 845
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp