Vegetariskt torrfoder

M

maisan

Min hund tyx inte tåla nåt foder med kött i, inte ens allergifoder fr veterinären (provat Hill´s o Royal canin). Men jag vet att det funnits nåt helvegetariskt hundfoder men jag kan inte hitta nåt på nätet. Finns det ngn här som vet av nåt sånt foder???

Sv: Vegetariskt torrfoder

Har du prövat de foder som finns med annolunda proteinkällor ? Har sett ett med anka och ett med älg för allergiska hundar.

Ja det har jag, har själv kokat mat åt han med hjortkött o senare med älgkött. Men han blir bara jättedålig av allt kött. Tom nån konstig fisksort har vi provat men inget av det fungerar.
Det som fungerat bäst är Royal canins hypoallergenic men den är så sablars fet o ändå är han ju inte 100% bra på det heller (han är överviktig sen kastrering).

Min hund tyx inte tåla nåt foder med kött i, inte ens allergifoder fr veterinären (provat Hill´s o Royal canin). Men jag vet att det funnits nåt helvegetariskt hundfoder men jag kan inte hitta nåt på nätet. Finns det ngn här som vet av nåt sånt foder???

Japp, SolDog el Solldog ger mina svärföräldrar till sin proteinöverkänsliga Bichon frise hane och han är hur fin somhelst i kropp, päls och hull och besväras inte längre av klåda som kan komma med rasen. Det innehåller dock äggpulver men framförallt potatisstärkelse som fungerar bra som ersättare för viktiga aminofettsyror. Det är ett väldigt "fint" foder och förmodligen ganska dyrt. Men hört mycket gott om det!

Jag googlade och hittade detta:

Solldog vegetabil 15kg 259:-
SOLL-DOG vegetabil är ett svenskt vegetariskt helfoder.

Näringsgaranti:
Råprotein 20%, Råfett 8%, NFE (Kolhydrater) 52%, Växttråd 3,5%, Aska 6,5%; därav kalcium 1,2%, fosfor 0,9% och natrium 0,4%, Vatten 10%.

Omsättbar energi 13,4 MJ/kg

Innehåll:
Vete, vetegroddar, sojabönor, havre, majsgluten, äggpulver, majs, vegetabiliska oljor, betfibrer, koksalt, mineraler och vitaminer.
Säljs via:
Foderbilen
Sågenvägen 6A
136 71 Haninge
Tel: 08-776 08 10
info@foderbilen.se

Tack, ska kolla upp Solldog om det går att få tag på, jag bor ju inte precis i Stockholm :) men vet ngn av nåt mer helvegetariskt foder?

Har du provat Hills z/d ultra. Det har mindre molekyler än RC hypoallergenic.

jo det är det han ätit sist nu o då blev han först dålig i magen, pruttade hemska fisar o blev lös i magen (trots försiktig övergång) o sen fick han tiilaka sina röda fläckar o röda öron.

näää, den har jag inte hört talas om. Ska genast kolla upp det.

Mina föräldrars hund äter den och är helt fri från utslag och dålig mage. :) Hoppas att det är något som kan fungera.

Jo. Hoppsan. Det var ju inte så jag menade. Jag menade att det var fritt från köttprotein. :o

Ibland tänker man på en sak och skriver en annan :o .

Är ni säkra på att det är foderallergi? Jag hade förstått att om de inte blir bra på 8 veckors strikt z/d ultra diet så är det inte foderallergi, utan något annat. För en del hundar är det inte tillräckligt fiber i z/d utan de får diarréer och då kan man blanda i mer fiber. Kommer tyvärr inte ihåg produkten som de rekommenderar att blanda i.

ja nå helt säker är vi ju inte men pricktest visar då inget speciellt o inte heller alla svindyra prover o biopsier dom tagit under årens lopp. Om han bara reagerat på för lite fibrer borde han väl inte vara röd i huden o i öronen?

nu har jag hittat Royal canins Exklusiv proteins som bara innehåller 100% vegetabiliska proteiner. Det ska jag prova iaf...

jo det är det han ätit sist nu o då blev han först dålig i magen, pruttade hemska fisar o blev lös i magen (trots försiktig övergång) o sen fick han tiilaka sina röda fläckar o röda öron.

I så fall är det inte protein han är allergisk emot då z/d innehåller hydrolyserat protein. Detta innebär att molekylerna är så små att kroppen inte KAN reagera på dem eftersom de är för små för att kunna fästa på två receptorer (vilket krävs för att en allergisk reaktion ska kunna starta).

Kolla in www.jameswellbeloved.se/
Det kan vara ett alternativ, eller RC Exclusive som du hittat.

Peter

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 237
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: Liten
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 569
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 580
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka