Veckoplanering för ponny

AnnaZ

Trådstartare
Jag ska snart bli ponnymamma. Dottern 9 år ska få ponny. Jag funderar på om det inte skulle bli lättast för dottern med fasta veckoplaneringar i början. Tex måndag skritta ut, tisdag dressyr, onsdag markarbete, torsdag vila, fredag rida ut, lördag hoppning, sönd longering/ tömkörning.
Vad har ni för erfarenheter? Jag vill att hon ska kunna känna sig förberedd på vad som gäller den dagen och inte hamna i en massa diskussioner eller besvikelser. Jag ska väl tillägga att målet med ridningen är att ha kul, få självförtroende, och utveckla ridningen så att vi så småningom kan åka pay and jump mm. Jag har tidigare haft häst men då var det bara jag och hästen, nu blir vi ju 3 som ska jobba ihop

Nej då, självklart är det tillsammans vi planerar. Jag var mer utefter att höra hur andra lägger upp det med egen ponny i den åldern. En balans mellan allvar och lek.

Jag förstår inte riktigt vitsen med "skritta ut" "vila" "tömköra/longera" regelbundet när det gäller barn och ponny utan tävlningsambitioner?
Lägg upp en plan utan en massa krav och måsten (bortsett från säkerhet o.s.v. såklart) som funkar med er vardag, utifrån hur hennes hästintresse ser ut. Vad hon tycker är roligt, givande och ger självförtroende?

Förlag. Skippa allt vad scheman heter, det kan ta udden av det roliga. Låt dottern rida på ridskola 1 dag i veckan på sin egen ponny om det funkar, sen rida ut resten på ponnyn.
Låt dottern få leka med kompisar/göra annat en eller flera dagar i veckan, då kan du tömköra ponnyn eller så får den vila.

/V

Jag ska snart bli ponnymamma. Dottern 9 år ska få ponny. Jag funderar på om det inte skulle bli lättast för dottern med fasta veckoplaneringar i början. Tex måndag skritta ut, tisdag dressyr, onsdag markarbete, torsdag vila, fredag rida ut, lördag hoppning, sönd longering/ tömkörning.
Vad har ni för erfarenheter? Jag vill att hon ska kunna känna sig förberedd på vad som gäller den dagen och inte hamna i en massa diskussioner eller besvikelser. Jag ska väl tillägga att målet med ridningen är att ha kul, få självförtroende, och utveckla ridningen så att vi så småningom kan åka pay and jump mm. Jag har tidigare haft häst men då var det bara jag och hästen, nu blir vi ju 3 som ska jobba ihop

Nej då, självklart är det tillsammans vi planerar. Jag var mer utefter att höra hur andra lägger upp det med egen ponny i den åldern. En balans mellan allvar och lek.

För mig blir balansen mellan lek och allvar att barnet lär sig att göra i ordning ponnyn innan ridning, skritta 5-10 min innan trav och galopp, skritta 5-10 min innan ponnyn ska in i stallet igen och sedan sköta om ponnyn efter ridningen. Vad barnet sedan gör under själva ridpasset är att ha roligt (tex busgalopp, plocka blåbär, leka kurragömma etc).

Sedan tror jag det är viktigt att en som förälder är beredd att sköta om och motionera ponnyn de dagar intresset är mindre. Skulle dessa dagar under längre tid bli fler än de dagar barnet tar hand om ponnyn, behöver en ta diskussionen kring om intresset är tillräckligt stort för att ha kvar ponnyn.

Ett schema för vad som ska göras varje dag låter som ett utmärkt sätt att döda all glädje.

Jag fick min första hyrponny sommaren mellan 4an och 5 an. Jag tog i princip allt ansvar själv då. Mamma ringde hovslagare och beställde hö typ.
Vi var 4 tjejer i stallet som var i ålder 11-14 och vi hade skitkul. Det var nog 1-2 av oss som hade back-up av mamma som hjälpte till, annars klarade vi oss själva. Vi red nästan alltid ut.

Idag har min dotter på 8 år en egen shettis. Tyvärr är vi bara vuxna i stallet och hennes intresse har blivit ganska svalt. Jag har allt ansvar för ponnyn. Jag hoppas det kommer in något barn med egen ponny i vårt stall i framtiden.

Jag var nog 8 år när jag fick min första ponny av min mamma och pappa, hade jag haft ett sådant schema så skulle jag nog inte haft kvar mitt intresse idag - 11 år senare! Som de flesta andra har skrivit, låt henne ha roligt, busa i skogen och ha en fast dag i veckan där det är lektion. Mer behöver man inte ha i den åldern utan det roligaste jag visste när jag hade lärt mig att rida själv var att rida ut i skogen med kompisar och mamma/pappa tillsammans . Ena dagen körde vi galopprace medan andra dagen körde vi ett skrittpass - allt planerat efter hur man kände just den dagen.

Med ett sådant schema dödar du effektivt glädjen. Ta det för vad det är. Låt henne få njuta av och ihop med sin ponny utefter väder, lust och vilja. En dag i veckan kan det vara något bestämt, t ex ta med ponnyn till ridskolan eller annan tränare men övriga dagar, låt det vara fritt!

Sålänge hon inte bara vill ösa full galopp varje lördag och struntar i hästen övriga dagar så spelar det inte så stor roll om hon vill rida barbacka en dag och seriöst på banan en annan. Det är klart att om hon vill rida seriöst på banan sju dagar i veckan så behöver du också styra upp så att inte ponnyn tappar livsgnistan alldeles men den risken är nog försumbar om hon får styra själv.

Du kan ju begränsa henne på så vis att ex. När de hoppar så vill du som förälder vara med och att hon ska ha sällskap på uteritter.

Alltså jag är nog inte lika negativ till ett schema som övriga i tråden. Att ha häst är ett ansvar och det kräver struktur-även av ett barn. Barn kan vara otroligt ambitösa och det tror jag en kan döda med mantrat att det ska vara så jla roligt hela tiden. Låt ungen få styra lite själv, men var tydlig med vad som krävs för att bli bättre och kunna tävla. I helgen red jag en hoppträning i ponnyhrupp med två ungar som bara är 9 år, den ena tävlar redan LB och den andra ska börja tävla i år och har fått en riktig läromästare. De rider precis samma övningar som mig som är vuxen (men de hoppar högre :p) och de gör det riktigt bra!

@AnnaZ En annan grej som jag är lite tjatig om är att ponnyn måste fortsätta utvecklas för att den ska vara bra att rida för ungen. Lägg pengar på att ha en duktig vuxen som rider igenom hästen end dag eller två i veckan. Det kommer blir så mycket enklare för barnet att hitta rätt ridning om ponnyn hålls i ett bra välutbildat skick :). Det är inte rimligt att lägga det ansvaret på ett barn och kunna rida igenom sin ponny.

Ett system jag gillade skarpt var när jag hade en medryttare på min förra valack. Då hade vi en lista på sju pass, som vi kunde fördela som vi ville varje vecka (sällan det blev alla pass varje vecka). På så vis kunde tex jag se på fredagen att vi bara ridit ut eller hoppat, men inte kört något/ridit dressyr/longerat under veckan och då sett till att helgens pass blev just såna. Likaså kunde jag styra hur mycket han hoppades/gick på banan/klättrade etc varje vecka.

Alltså jag är nog inte lika negativ till ett schema som övriga i tråden. Att ha häst är ett ansvar och det kräver struktur-även av ett barn. Barn kan vara otroligt ambitösa och det tror jag en kan döda med mantrat att det ska vara så jla roligt hela tiden. Låt ungen få styra lite själv, men var tydlig med vad som krävs för att bli bättre och kunna tävla. I helgen red jag en hoppträning i ponnyhrupp med två ungar som bara är 9 år, den ena tävlar redan LB och den andra ska börja tävla i år och har fått en riktig läromästare. De rider precis samma övningar som mig som är vuxen (men de hoppar högre :p) och de gör det riktigt bra!

@AnnaZ En annan grej som jag är lite tjatig om är att ponnyn måste fortsätta utvecklas för att den ska vara bra att rida för ungen. Lägg pengar på att ha en duktig vuxen som rider igenom hästen end dag eller två i veckan. Det kommer blir så mycket enklare för barnet att hitta rätt ridning om ponnyn hålls i ett bra välutbildat skick :). Det är inte rimligt att lägga det ansvaret på ett barn och kunna rida igenom sin ponny.
Tack för svar. Jag är mest rädd för ständiga konflikter om man vill hoppa varje dag eller något annat ensidigt.

Tack för svar. Jag är mest rädd för ständiga konflikter om man vill hoppa varje dag eller något annat ensidigt.
Det är rimligt att sätta upp begränsningar som max 3 dagar i veckan på ridbanan och max ett med hoppning och ett med bomövningar.

Har du ett schema så kanske barnet står och longerar sin häst när kompisarna rider på långtur och uterittsdagen är då regnet vräker ner och hon ska rida dressyr när det arrangeras löshoppning i stallet. Däremot är det som någon föreslog bra om någon duktig rider hästen en dag i veckan, dels för att få en helt hästledig dag och dels för att rida i genom/utbilda hästen. När barnet blir äldre/duktigare kan man skippa den biten.

Jag är inte heller så övertygad om att schema är nån bra idé i den åldern. Därmed inte sagt att man inte kan ha lite begränsningar/riktlinjer.
Typ en fast dag i veckan rider man lektion, kanske gärna på ridskola tillsammans med kompisar. Med sin egna ponny naturligtvis.
En dag i veckan rids ponnyn av någon äldre, duktig ryttare.
Max en/två dagar i veckan får man hoppa. Sen ganska fritt att lägga upp det själv. Så om barnet vill leka med kompisar en dag ska det vara okej, då kan ponnyn vila den dagen. Så att inte vilodagen blir just den dagen då alla kompisar har innebandy/dans/kör/fotboll etc. och det inte finns någon att leka med, och dagen då kompisarna ska träffas och leka så måste man rida dressyr.
Eller så att man kan följa med på uteritt med andra i stallet om det dyker upp en dag, eller ta en mysig barbackatur när solen skiner och det är varmt och skönt och man inte alls känner för att hoppa etc.

Så helt enkelt, en bestämd dag för träning och resten flytande med vissa krav. Lämpligt kanske är att hoppa/rida bommar max två dagar, och minst en dag vila. Nåt sånt.

Tror som de andra att ett schema inte är bra om det ska vara roligt. Men begränsningar kan du sätta, tex att man inte rider på banan varje dag eller att man hoppar max antal ggr per vecka. Det är ju för ponnyns skull. Lär barnet att ta väl hand om ponnyn så blir förmodligen alla olika delar roligt i ridningen.

Oj!

Jag tycker inte att det, gällande barn i den åldern, behöver vara så planerat!
Uteritter, uteritter, uteritter känns som den bästa planeringen.
Dottern ska ha roligt med sin ponny.
Ditt upplägg låter jätteseriöst och ganska jobbigt och krävande för dottern.

Jag fick min första ponny när jag var elva (jullovet i femman). Då stod vi i ett stall utan ridbana. Jag red enbart ut de första två vintrarna (sommartid hade vi honom på bete hemma och där fanns en äng där man kunde hoppa eller rida lite mer dressyr). Det var absolut ingen tävlingsponny, snarare tvärtom. Mina föräldrar kan inget om hästar och de har visserligen stått för det ekonomiska och kontakten med veterinär/hovslagare när jag var mindre, men allt praktiskt jobb har jag mer eller mindre skött själv från början. Jag har aldrig stått installad med jämnåriga, och hade heller inte velat det, utan har enbart stått med vuxna.

Ponny nummer två kom när jag var tretton. Det var däremot en tävlingsponny. I ett stall med paddock. Vi hoppade en gång i veckan och red i paddocken två-tre gånger till i veckan utöver det. Resten red vi ut. Red varje dag så länge jag inte var sjuk (=i princip döende). Det var aldrig någon som sa till mig att "så här ska du göra", men jag läste allt jag kom över och snappade väl upp tanken med ridpassen i någon hästbok. Att ha ett specifikt schema som säger dressyr måndag hade inte funkat på mig ens som vuxen, men att ha en regel om att bara hoppa/rida på ridbanan x antal gånger i veckan är väl rätt rimligt. Jag fortsatte på ridskolan hela tiden, dock inte på min egen utan på ridskolans hästar.

Vad är det för ponny? Som någon annan var inne på, det är guld värt med en liten häst med en liten vuxen/äldre barn som kan rida lite mer i utbildande syfte ibland.

@AnnaZ tror som de flesta andra som svarat att du riskerar att döda intresset med ett veckoschema. Däremot är det inte fel att prata med barnet om att ponnyn behöver omväxlande ridning och förklara varför. Så att det inte bara blir bana till exempel. Sen som vissa har svarat att sätta upp några gränser för vad hon inte får göra ensam t.ex. hoppning och att rida uteritt med sällskap kan ju vara bra.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
594
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 524
Senast: Habina
·
Ridning Vi har ett underbart litet Welsh mountain sto till vår dotter. En drömponny på många sätt som lärt dottern jättemycket under det år som...
2
Svar
32
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka