Veckad hud efter fotskabb

caradan

Trådstartare
Min nya tinker har väldigt veckad hud mestadels i karlederna men även strax under framknäna oxå. Hon ska ha fått det efter att hon gått med obehandlad skabb i troligtvis många år och hade stora sår när hon kom till förra ägaren.
Nu är hon som sagt sårfri men huden är mkt veckad och det är som torra krustor i vecken.
Finns det nått som man kan göra för att huden ska bli fin igen eller kommer hon alltid att ha så här?

Är det inte ärrbildning med fasta "krustor"? I så fall blir dom kvar. Du kan smörja med mjukgörande salva men dom försvinner aldrig.

Är det inte ärrbildning med fasta "krustor"? I så fall blir dom kvar. Du kan smörja med mjukgörande salva men dom försvinner aldrig.
Jag vet faktiskt inte om de är det eller nya.
Har bara haft henne i några veckor och tyvärr inte kollat så noga.
Men nu när jag är uppmärksam så kommer jag snabbt att se om det blir värre eller inte
Smörjer med manuka honung nu för det gjorde jag på första stället jag hittade och det har blivit jätte fint.

Skabb är ett jäkla skit att bli av med, är det krustor i huden kan man nog ganska säkert dra slutsatsen att hästen ej är skabbfri, tyvärr.

Min Irish cob är äntligen fin efter två år. Började med en behandling mot skabb, hållit klippta ben för att lättare underhålla och smörjt med "superbra häst salva". Dock kan Irish cob/tinker har något som heter mallanders(tror jag det var :cautious:) som är kroniskt.

Det där med krustor behöver inte innebära skabb, det kan vara det jag nämnde tidigare, då är det bara att hålla efter och smörja.

Skabb är svårt att bli av med helt, men ganska lätt att hålla i schack. Använd Skogssalva eller något liknande, och raka benen om det behövs.

Har du provat matolja? Köp en dunk billig sådan, slabba på och massera in på benen ett antal gånger, med ca en veckas mellanrum och sedan underhåll med någon fet salva, alt även hålla benen kortklippta. Oljan kväver ev skabbdjur och mjukgör huden. Elefanthuden tror jag är svår att få bort, mina två skabbhästar jag haft hade kvar vissa hudveck även om odjuren var borta.

Har du provat matolja? Köp en dunk billig sådan, slabba på och massera in på benen ett antal gånger, med ca en veckas mellanrum och sedan underhåll med någon fet salva, alt hålla benen kortklippta. Oljan kväver ev skabbdjur och mjukgör huden. Elefanthuden tror jag är svår att få bort, mina två skabbhästar jag haft hade kvar vissa hudveck även om odjuren var borta.
jag kör paraffinolja istället så slipper hon lukta härsket :)

Har ni några bilder på hur benen sett ut och hur dom ser ut nu?
Har köpt häst som visade dig ha både skabb å kraftig rasp med extrema hudveck och bubblor.. jag behanflar ihjäl mig och vet varken ut eller in..

Har ni några bilder på hur benen sett ut och hur dom ser ut nu?
Har köpt häst som visade dig ha både skabb å kraftig rasp med extrema hudveck och bubblor.. jag behanflar ihjäl mig och vet varken ut eller in..
Tyvärr kan jag inte lägga in bilder här men om du har Facebook så sök till gruppen
Nätverk mot fotskabb på häst
Där finns massor av bra råd och bilder :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 563
Senast: skuggi
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar