Vbl som behöver gå upp i vikt!

Nillizan

Trådstartare
Har avmaskat varmblodet här hemma. Han hade blodmask och hade ganska mycket av dem, märkte detta, då han inte gick upp i vikt under betet och blev bukig.
Har nu gett honom musli, olja och lusern och foderjäst. Hö får han 8-10 kilo per dag. Men det går segt.
Kan man täcka honom för att han ska spara energi och gå upp i vikt? Vad kan man ha för täcke då?
Mycket lättare med nordisen som är lättfödd och varm av sig.

Sv: Vbl som behöver gå upp i vikt!

mitt vbl har jättesvårt ayy hålla hullet o magrar fort. provat marknadens alla foder.. o testat mejj fram..
det bästa är det jag har nu , märkte enorm skillnda på päls, hovar o han håller hullet på 1, kg/dag , kan då jämföras med föregående foderstat som avr 4 kg korn, 3 kg lucern, 1 kg betfor, 3 dl olja- varje fdag även sommartid.

äter nu vital/senior fr eggersmann. 1,5 kg per dag o sen hö--

Se till att du ger ett riktigt bra hö, vissa hästar tycker att det är smakligare med hösilage och kan äta mer då, kanske kan funka? Jag antar att du har analys på hösilaget. Ge vatten ur hink om du inte gör det, det är vanligt att hästar som har svårt att gå upp i vikt inte får i sig tillräckligt med vatten. Se till att han alltid har fri tillgång på grovfoder. Precis som du sa så är det bra med täcke så används inte så mycket energi till att hålla värmen. Tänk på att mycket krafftfoder även kan öka förbränningen vilket gör att man hamnar på plus minus noll. Om jag har en häst som är svår att hålla i hull och som inte behöver massa energi till ridning etc (vilket kanske får stå tillbaka om hästen behöver viktuppgång, bättre att köra lågintensivt arbete då) så testar jag alltid att sätta dom på minimal krafftfodergiva (det som behövs för att komplettera grovfodret), det brukar få igång dom att äta mer grovfoder och därmed gå upp i vikt.

Min varmblodstravare som har svårt att hålla vikten går täckad med ett fleecefodrat regntäcke just nu.
Han är inte överförtjust i mat, så det är ett himla trugande för att få i honom vad han behöver emellanåt. Just därför går han med täcke, för att slippa lägga så mycket av den dyrbara energin han får i sig på att hålla sig varm, istället kan han lägga den energin "på lager" tills senare i vinter...

De flesta varmblod är uppväxta med en HÖG kraftfodergiva och min erfarenhet är att många underviktiga varmblod får på tok för lite kraftfoder!
Ge havrekross, utöver den foderstat du har nu - havre är underskattat!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö Hej! Mitt fullblod, som aldrig varit särskilt lättfödd men inte heller katastrofalt svårfödd, har den senaste månaden tappat väldigt...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: Eliseeh
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18