Vaxproppar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sighttosee
  • Startdatum Startdatum
S

Sighttosee

Vill höra lite hur det funkat hos er andra, Har era ston alltid fått vaxproppar så pass tidigt innan att ni kunnat veta exakt dygn eller har ni ston som kan sätta vaxproppar 1 timme innan? Alltid roligt att höra hur andras ston är:bump: Är det någon som kan tala om hur jag gör för att lägga in bilder?

Sv: Vaxproppar

Mitt sto fick små vaxproppar ca 3 timmar innan fölning. Det är väldigt individuellt när var och om de sätter vaxproppar. Inget man kan lita på till 100 procent alls.

Vill höra lite hur det funkat hos er andra, Har era ston alltid fått vaxproppar så pass tidigt innan att ni kunnat veta exakt dygn eller har ni ston som kan sätta vaxproppar 1 timme innan? Alltid roligt att höra hur andras ston är:bump: Är det någon som kan tala om hur jag gör för att lägga in bilder?

Har hittat bildtråden så nu kan även jag fixa detta :))

Det är inte alla ston som sätter vaxproppar och ej heller säkert att dom gör det varje gång:) Mitt gamla sto sätter alltid långt innan (2-3) veckor, går alltid dräktig minst 11mån och 2,5v ofta droppar-rinner mjölken de sista dagarna på henne. Mellan stoet sätter aldrig vaxproppar går mellan 11mån och 11 och 1,5v. den yngsta satte i fjor då hon gick exakt 11mån, men de andra gångerna har hon fölat på 10,5mån och knappt varit färdig. Som sagt det skiftar från år till år och från individ till individ.;)

Av de drygt 25 fölningar jag varit med om så har jag nog sett vaxproppar ca 5 gånger...

Hur gör man då för att ej missa fölningen? Då det ej varit vaxproppar, han det då droppat mjölk?

Kan ju inte gärna vaka varje natt från 10,5 och framåt. Kan ju bli 1½ månad utan riktig nattsömn...

Man känner hur mycket bäckenbanden släppt. Du kan också kolla färg på slidslemhinnan, den ska vara mörk, och hur slappt stoet är kring slidöppningen.

Spenarna brukar vara "platta" tills den dag då fölningen är på gång, då blir de utfyllda ända ut i spetsen - om man generaliserar lite.
Sen brukar jag ha magkänsla att "Nu är det dags", när det väl ÄR dags. Förra året hade jag några timmars vakande/sto....

det är verkligen lustigt hur de skiljer sig, Vi har hittills med våra tre äldsta ston alltid klockrent haft "riktiga" vaxproppar(kan ju se olika ut) sista dygnet varje gång! kanonbra men sedan har vi haft ett ponnysto som aldrig visat men hennes fölningar har jag missat 2 av 4...suck, jag är urdålig på det där med bäckenbanden speciellt på de äldre som inte är direkt......hur skall jag uttrycka det utan att förolämpa dem:) snygga i kroppen längre:) Nu i år har vi några nya ston så nu får man ha extraögon på alla förändringar.

Jag har haft ett ponnysto som inte hade en enda droppe mjölk i juvret förrän några timmar före fölningen.
Jag har också haft ett annat ponnysto (obesläktad med den första) som i princip inte hade satt något juver alls inför sin första fölning.
Jag var med vid båda dessa fölningar...

det är verkligen lustigt hur de skiljer sig, Vi har hittills med våra tre äldsta ston alltid klockrent haft "riktiga" vaxproppar(kan ju se olika ut) sista dygnet varje gång!
Av nyfikenhet - hur skulle du beskriva "riktiga" vaxproppar?

Vi hade en diskussion - jag kommer inte ihåg om det var i juvertråden eller väntans tider - men när jag försökte förklara vad jag anser är "riktiga" vaxproppar var det ingen som förstod eller hade sett sådana.

Mina ston har haft små droppar som bara ser ut som ljusgulaktig stelnad mjölk, men dessa har kunnat komma och gå i ett par veckor innan fölning. Dygnet innan däremot har dessa som jag kallar "riktiga" vaxproppar kommit. Lite mörkare i färgen, täcker hela nederdelen av spenarna och formen påminner om bilden nedan.... Typ... ;):D

droppe11-400-2_8copy.jpg

Av nyfikenhet - hur skulle du beskriva "riktiga" vaxproppar?

Vi hade en diskussion - jag kommer inte ihåg om det var i juvertråden eller väntans tider - men när jag försökte förklara vad jag anser är "riktiga" vaxproppar var det ingen som förstod eller hade sett sådana.

Mina ston har haft små droppar som bara ser ut som ljusgulaktig stelnad mjölk, men dessa har kunnat komma och gå i ett par veckor innan fölning. Dygnet innan däremot har dessa som jag kallar "riktiga" vaxproppar kommit. Lite mörkare i färgen, täcker hela nederdelen av spenarna och formen påminner om bilden nedan.... Typ... ;):D

droppe11-400-2_8copy.jpg

De vaxproppar som stona kan ha fått ett par dgr innan hos mig är mer som torkat klister och även lite genomskinlig men defenitivt hårdare, Det jag kallar "Riktiga" är när de verkligen är som vax mao lite mjukare men blir oftast större än de innan, tror det ser olika ut hos olika ston men så har de flesta jag sett varit:grin:

idag har vårt sto fått sånt som det ser ut på bilden på spenorna!

JAAAAA!!!! Nu jäklar Stilett ska du se att det är på gång! här håller vi tummarna allt vad vi orkar!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 958
Senast: mars
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
796
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025