Vaxproppar-ser alla likadana ut?

E

Ellem

Vet någon om vaxpropparna alltid är av den vita mjölken? Mitt welshsto hade tydliga droppar i går morse, som sen torkade och såg ut som vax. :confused:I samband med det började det rinna om man tog i spenen, men det som kom var den genomskinliga, gulaktiga vätskan...var det vaxproppar så borde det snart vara dags. Jag tror fölet vände sig igår och stoet låg och stönade och stånkade en halvtimme. Men sen var det som vanligt igen. :( Det är förresten ett sto på 4 år som fölar för första gången...
Var det vaxproppar eller? Nån som vet?

Nej det kan vara av den genomskinliga mjölken också. Mitt sto (har gått över tiden två dygn i dag) har vaxproppar men mjölken är genomskinlig om man mjölkar.

Vaxproppar är inget säkert tecken på att hon kommer föla, min har som sagt haft det i två dygn nu. :smirk:

Tackar! Ja, än har inget kommit och juvret fylls på på morgonen och blir mindre framåt eftermiddan. Jag fortsätter kolla färgen på mjölken så får vi se.
Det är ju ändå en vecka kvar till full tid! :)

Ja, herregud, detta med att vänta föl är hemskt och fantastiskt på samma gång! Jag har två barn och jag kan inte minnas att det var så här illa! Fast då var man ju bergis på att man skulle vara med vid förlossningen :D. Två föl ska komma samtidigt och till på köpet är kattan på tjocken...Tur att jag upptäckt buke med alla visa människor! :cool:

Just nu är det ganska hemskt. Jag har vakat sex nätter plus att jag går i skolan på dagarna. Börjar bli rätt trött på stoet som nu gått över tiden! När fölar dina? Vilken ras? Lycka till! :)

Mitt sto har nu gått 22 dagar över!! Hon fyller inte fullt i juvret, men allt annat är klart.
Sover numera på dgarana och är uppe på nätterna.. :crazy:

Ja, den ena är ju en shetlandsponny som gick fritt med en hingst i 2 veckor...svårt att veta när det tog, men det är nära 330 dar nu sen hon kom hem. Förra året hittade jag hennes föl dödfött i hagen, det var hemskt! Det var 10 dar för tidigt och jag var ännu mer osäker på vaxproppar då, men jag tror faktiskt hon hade såna utan att jag riktigt hajade. Jag fick syn på henne borta i hagen och hela hon utstrålade sorg...hon hade slickat fölet torrt och allt. Jag fick lägga det i en sopsäck (vad gör man) och köra till hushållningssällskaper med det för obduktion. :cry: Det hade aldrig varit luft i lungorna sa veterinären, så det dog på väg ut. Kanske jag kunde ha hjälpt henne?
Det blir så mycket problem sen med mjölkstinnt juver och ett sto som ropar i flera dar...Men sen lovade jag mig själv att aldrig missa en fölning! Så nu vakar jag...
Den andra är ett welshsto efter Bostorps Bravad. Hon är 4 år och betäckt med Downland Wild Fowler. Hon ska vara färdig om en vecka idag. Det är hon som har haft vaxpropparna. Förresten, jag har läst om att magen blir som undersidan på en båt? Vad menas med det? Nån som har sett det?
Jag antar att du har shetlandsponnyer (vild gissning) och är jättevan vid uppfödning?
Har jag skrämt alla om dödfödda föl nu? Se det som en sporre att fortsätta vaka... :cool:Jag får aldrig veta om det där lilla fina bruna stofölet hade gått att rädda. That´s life. Som tur är gör jag ett examensarbete nu och är hemma nästan hela tiden så jag hoppas ju få se det hela...

Helt rätt gissat att det är shetland som är den 'stora' rasen för mig. :D Vi har två halvblod också och som tur är är de valacker - annars hade det avlats på dem också. Dom rider vi bara på. Van uppfödare är jag däremot inte.

Att fölvaka är A och O, verkligen jätteviktigt. Man kan rätta till fellägen och hjälpa till med massor. Hoppas att fölningen går bra. :)

Vad är det för shettis du har då? Stam? Dräktig med?

Ja du, stammen är okänd. Min mamma köpte henne som fyraåring och då var hon skäck (svartskäck) men nu är hon helt vit. :confused: Hon är tio år nu. Hon är betäckt med en fin liten shettishingst, som är framgångsrik på tävlingsbanorna men inte registrerad som avelshingst. Fast jag vet ju att han är duglig som bruksdjur och har bra temprament, liksom mitt sto. Hon är så snäll att när barnen var ett par år och jag ledde runt dom på henne så stannade hon när de började glida av. :)Hon har ett föl som är fyra nu, med en welshhingst. Fantastiskt fin avkomma.
Mamma har förresten fött upp shettisar i liten skala, men jag vet inte hur stammen är.
Har du fått nåt föl då? Jag menar stoet med vaxproppar? Det har inte jag, och propparna är borta. Dock är juvret oerhört stort idag, jag får dock inte mjölka för hon har ont. Så vi får väl se... ;)

Liknande trådar

Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: athena
·
Avel I morse fick jag ett samtal som gjorde mig lite fundersam. Stallkompisens sto hade fölat under morgonen. Problemet i det hela var att...
2
Svar
35
· Visningar
8 262
Senast: Sonic76
·
C
Avel Jag har en dräktig islandshäst, och hon beräknar föla någon gång runt midsommar (Vi släppte henne hos hingsten 18 juli förra året). För...
2
Svar
21
· Visningar
3 082
Senast: Cloudy
·
Avel Börjar bli lite orolig för mitt sto, hon har visat alla tecken på att föla men inget har kommit och allt har stannat av.. Hon kastade...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Magella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka