Ja, den ena är ju en shetlandsponny som gick fritt med en hingst i 2 veckor...svårt att veta när det tog, men det är nära 330 dar nu sen hon kom hem. Förra året hittade jag hennes föl dödfött i hagen, det var hemskt! Det var 10 dar för tidigt och jag var ännu mer osäker på vaxproppar då, men jag tror faktiskt hon hade såna utan att jag riktigt hajade. Jag fick syn på henne borta i hagen och hela hon utstrålade sorg...hon hade slickat fölet torrt och allt. Jag fick lägga det i en sopsäck (vad gör man) och köra till hushållningssällskaper med det för obduktion.
Det hade aldrig varit luft i lungorna sa veterinären, så det dog på väg ut. Kanske jag kunde ha hjälpt henne?
Det blir så mycket problem sen med mjölkstinnt juver och ett sto som ropar i flera dar...Men sen lovade jag mig själv att aldrig missa en fölning! Så nu vakar jag...
Den andra är ett welshsto efter Bostorps Bravad. Hon är 4 år och betäckt med Downland Wild Fowler. Hon ska vara färdig om en vecka idag. Det är hon som har haft vaxpropparna. Förresten, jag har läst om att magen blir som undersidan på en båt? Vad menas med det? Nån som har sett det?
Jag antar att du har shetlandsponnyer (vild gissning) och är jättevan vid uppfödning?
Har jag skrämt alla om dödfödda föl nu? Se det som en sporre att fortsätta vaka...
Jag får aldrig veta om det där lilla fina bruna stofölet hade gått att rädda. That´s life. Som tur är gör jag ett examensarbete nu och är hemma nästan hela tiden så jag hoppas ju få se det hela...