Växer efter 2år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mjauen
  • Startdatum Startdatum
M

mjauen

Växer hästar efter dom blivit 2år? Har ni några erfarenheter av detta och hur mycket växte isåfall era hästar från att dom var 2år?

Tacksam för svar!:laugh:

Sv: Växer efter 2år?

Hästar och ponnyer växer tills dom är ungefär 6 år. En unghäst jag ridit växte ca 5 cm mellan han var 5 och sex år :)

min far har ett halvblod som växte från 1.70 till 1.76 från att han var 3 år till han blev 6 år..

Vet en häst som växte ännu senare. Har för mig att han såldes som 6åring och växte sedan två cm till.

Jag har haft hästar som varit färdiga på höjden redan som tvååringar och bara har breddat sig efter det. Men jag har också haft hästar som vuxit runt decimetern mellan två och sju år. Så det är väldigt olika och beror mycket på hurdan uppväxt de har haft från början speciellt med foder under första åren. Men även ras spelar in en hel del t ex vissa ponnier växer väldigt mycket på höjden till de är två för att sedan i stort sett inte växa alls höjden utan bara på bredden.

Har inte läst hela tråden....

Japp hästar kan växa tills de är 8år, men vanligast är väl att de växer tills de är ungefär 5!

Där av slutmäts de inte förän de är 8! :)

Ja, dom flesta växer längre än två år.
Min ena häst var 160 cm som 4 åring när hon kom tillbaka efter inridning/utbildning. Blev 164 cm till slut (ca 6 år)
Hennes mamma var 159 på tre årstestet och blev 166 cm till slut.

Avkomman jag har nu (2 åring) är precis 160 idag och jag förväntar mig att han landar runt 165-167 cm

Hej!

Jag köpte min förra häst (connemara) när hon var 4 år. Då var hon 154 cm hög. Som 7-åring var hon 160 cm, så nog växer dom allt. Sen beror det ju på kost och anlag hur mycket mer dom växer.

/ lavinia

Min korsning hbl/nf växte ca 8 cm från 2 år, han är nu 5 o är ca 158 cm. Han har växt ganska ojämnt o alltid varit ngt överbyggd.

Mitt hbl var ca 155 vid 2 år o är nu vid 3 år strax över 160 o växer nog lite till, har växt jämnt hela tiden o knappt varit överbyggd.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Trädgård & Växter Min potatis har fortfarande inte kommit igång med att växa. De ligger på backen och är täckta med gammalt hö, men det var dålig/ingen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 274
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025