växande knöl

K

knasan

Min unghäst har en knöl som växer på benet mellan ganaschen och hakan. Den är hård, oöm och normalbehårad. Den växer mycket sakta. En veterinär gissade på strålsvamp som kan smittas från ko, en av våra kor har en liknande benhård knöl på sidan av huvudet. Men hennes knöl har vuxit lika mycket inåt som utåt. En annan veterinär kollade hästens mun riktigt noga och det syntes ingenting inuti. Båda vet. föreslog också sparkskada eller början på den förestående tandömsningen som möjliga förklaringar.

Någon mer som har likande erfarenheter??? Och vart ska jag vända mej när nu inte distriksveterinärerna vet vad det är???

Sv: växande knöl

Hej!!!

Tycker du ska vända dej till kliniken istället där de kan röntga eller göra ett ultraljud på knölen samt ta prover från den för att konstatera vad det kan vara.. Är ju jättesvårt att gissa sej till, kan ju vara en vanlig fettknöl med säker kan man ju aldrig vara..så bättre att få den kollad på kliniken!!!Lycka till!!

Tack tack, ja det lär väl sluta på kliniken iallafall, men ärendet brådskar ju inte så jag tänkte fråga runt lite först vad andra tror....
:)

Min häst fick en knöl på ungefär samma ställe som din. Den växte, var rätt hård och tillslut sprack den. Hon hade jätteont när man kände på den, och när vi tog henne till kliniken kunde man konstatera ett okänt ca. 5-7 cm långt, lite krokigt föremål. In på operation och ut kom en kanyl :eek: (utan plastpluppen). Mkt märkligt var det... Detta var innan jag köpte henne, och hon stod på min ridskola, hon var relativt nyköpt från en hästhandlare då...
Tror inte att din häst har en kanyl i sig men det är ju inte omöjligt tydligen:crazy: Men det kan ju vara nått som kapslats in? Känn efter om hästen blir öm, om den beter sig konstigt vid ridning, om du nu rider den? Min la huvudet på sned...

Jämna knölar/förhårdnader på underkäksgrenarna uppstår ganska ofta hos unghästar då käkbenet är i en tillväxtfas. Dessa sammanträffar med de permanenta tändernas frambrott. Dessa knölar känns oftast på underkäksgrenarna, men kan i vissa fall även uppstå i överkäkens skelett och bular då ut lite vid sidan av nosryggen.

Det kan förstås också röra sig om en rotspetsabscess eller, som någon före mig skrev, ett inkapslat främmande föremål eller ett överben. Är du orolig kan ett röntgenbild lätt avslöja om det är en sjuklig process eller ej.

Den är inte öm, sitter helt fast och den växer stadigt.

Ja, tänk att det kan fastna saker och kapslas in! Vad gäller kanylen är en möjlig förklaring att man städat lite slarvigt efter att vet. varit i stallet och vaccinerat, och så har just din häst råkat vara lite nyfiken och nosa extra i hörnen strax efter. Så det måste ju inte vara någon som verkligen stuckit i en spruta och sedan struntat i den! Det kan ju ligga nära till hands att tro annars, menar jag. :smirk:

Nå, det är ju en möjlig förklaring till då, tack för idén!

Tack Ester för ett intressant svar! Ja, han är ju precis två år nu så tänderna håller väl på och förbereder sej för tandömsningen så smått. Nej, han rids inte, jag gör bara enkla övningar från marken än så länge, i grimma.

Tänkte ringa till vet. på kliniken och höra vad de tror, bara jag lyckas komma ihåg det precis när de har telefontid någon gång...!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka