Växande 12-åring!!?

Grängesberg

Trådstartare
Är lite osäker på vart jag ska lägga denna tråd, så blir det fel får ni ursäkta.

Jag har lite funderingar ang min sjukling till ponny. Han som har haft ehrlichia och dess biverkningar under en lång period(4 1/2 år).

Han var när jag såg honom första gången som 8 åring 148 cm, när han flyttade hit så var han också 148 cm, då var han 10 år. Han var bra musklad trots att han hade stått så länge(de som vet säger att det beror på att han är klapphingst). Han hade 135-140 i täckesstorlek och var en ganska så grov modell.

Vi började i våras med att ge honom kontinuerlig massage och han har besökt osteopater detta pga av att hans problem har vart stelhet i bogarna. Han har blivit bättre och bättre med stelheten tills nyligen då han råkade ut för en sensträckning. Så nu står det still igen.

Redan i somras så upplevde jag honom större, inte bara bredare utan även längre och högre i kroppen, men avslog det med att förmodligen så mindes jag fel och en 12 åring växer väl inte..

Men nu när jag har användning för vintertäckena så passar dom inte! De han hade förra vintern är ca 1-2 DM för korta på häcken! Han måste ha växt! Vissa av täckena som var för stora förra året är väldigt tajta nu.

Nu till mina frågor..
Brukar äldre hästar växa? Har någon upplevt detta tidigare?
Kan det bero på massagen/osteopaten? Eller något annat, för faktum kvarstår ju, min 12 snart 13 åring är ju större!

Någon med idéer?

Sv: Växande 12-åring!!?

Har aldrig hört att lädre hästar växt, men då din varit sjuk så visst kan han komma i gång o växa, eller?

Det är samma här, har inte vart med om detta förut, trots att jag jobbat med hästar i många år.

Det var därför jag skrev in denna fundering, kanske någon har något att tillägga om detta?

Min ena häst växte ur sina täcken förra året (hon blev 10 år då). Täckena gick knappt om där frame och satt väldigt tajt på hela hon.

Kan det inte vara så att din häst att satt lite andra muskler??
För så var fallet med min pålle!

En häst i det stallet jag har min krymper istället :p

Det kan ju vara så.
Fast jag tycker inte att han har mer muskler nu än tidigare.. han har ju vart välmusklad hela tiden trots den långa konvalescensen.

Jag tycker det är märkligt att han verkar ha växt så mycket på längden.. 1-2 dm skiljer det mot förra vintern.

Något har ju hänt i alla fall.. Kanske är det musklerna.?

Är det inte bara att h*n gått upp i vikt och/eller musklat?

Min nioråing blev ju förtidspensionär här, och det är ju konstigt vad alla täcken har KRYMPT i garderoben :angel: Och han har garanterat inte växt varken på höjden eller längden. Men på bredden. Och om de lägger på sig kring bogen och magen så kommer täcket upplevas som kortare i ryggen eftersom det ska nå runt mer i bogen t ex.

Det enda jag SER han lagt på sig är maagen, men jag tror inte riktigt på hans prat om att täckena krympt i garderoben, så det är snarare ökat omfång på alla ledder ;)

Jag tror inte att han lagt ut runt magen.. ;)
Han har hela tiden vart en ganska grov ponny men ändå fin i hullet.

Jag klippte honom nyligen så det syns väl att det inte lagt sig ett extra lager med...hmm.. trivselmage. :)

Grov i bogen är han av naturen och har så vart hela tiden.

Jag funderade på om han kan ha blivit större av massagen o osteopaterna..? Han är ju i dagsläget mindre spänd och om detta har gjort att han står/går/är på ett annat sätt än när han var spänd.

Jag vet ju hur det är med mig själv, har ont i ryggen och jag sjunker ju ihop lite när jag blir spänd.

Han borde inte ha musklat sig mer då han inte har gjort i stort sett någonting, kom ju endast till trav en liten snutt innan senskadan.
Fast han har ju aldrig tappat muskler(utom möjligtvis lite på ryggen) trots sin 4 1/2 år långa konvalescens.

Hästar kan ju ha såna spänningar att de gör sig själv kortare tex, det har jag varit med om, mitt sto var 6 år när jag köpte henne å hon hade 115 i täckes storlek, efter 2 månader hade hon 125 :smirk:
Det är väl en spänning hon haft som släppt.
Att hästar blir bredare å kraftigare är ju vanligt när de musklar på sig.

Jo, det var något sådant jag tänkkte kunde ha hänt. Med spänningarna..

Han är inte mer musklad nu än när jag först träffade honom år 00, han har heller inte blivit mer än skrittad i perioder o lite lite trav strax innan han fick senskadan nyligen.

Han har inte heller tappat muskler trots att han har vilat så länge.
Det är en ganska grov ponny.. tycker jag i alla fall.. Ska se om jag klara att få till en bild.

Har bara en tillgänglig på nätet så ni får ursäkta att jag är på.. Bilden är dessutom tagen i en slänt så det kan se lite lustigt ut..

camilla1.jpg

Vilken fin häst! :) Jag tycker oxå om skimmlar :smirk:

Den ser ju välmusklad å välmående ut glömde jag skriva :)

Jo han är ganska fin.. speciellt för att ha vart helt avställd många år.
Har endast skrittat korta stunder och travat några meter innan han gjorde sig illa i benet nyligen.

Han har ju vart dålig länge tyvärr och det har gått i perioder, därför har vi inte kommit längre än så.

Trots detta så har han hållt sig musklad och fin samt vid gott humör. Hoppas på att han en dag blir såpass bra att han i alla fall kan vara promenadhäst.

Jo jag tror att hästar kan "växa" på alla håll när spännigar släpper. Jag vet en tjej som har hästar som är konvalecenter och "problemhästar" bl.a. Och när vi började rida två 9-10-åringar i somras så blev halsarna längre, mankarna högre, bogarna bredare, ryggarna längre och såklart musklerna fler och större på hela kroppen. Under en tur så sträckte min f.d. extremt spända häst ut halsen jättemycket i galopp, han hade nosen nästan nere i backen. Efter det såg det ut som att halsen "satt längre ner" och att den var mycket längre!! Och hela frampartiet såg helt annorlunda ut.

Många av dessa hästar som tidigare varit/ridits spända har nu vuxit ur sina täcken..... Även min 23-åriga ponny har vuxit! Hon kan inte ha två av täckena längre, och det tredje måste nu spännas på det yttersta hålet för att inte sitta för tight!!

Det är väldigt kul att se!!

Det är spänningarna som släppt och gjort honom längre i ryggen. Har sett många hästar med spänningar som kortar upp hela sin överlinje, som sedan blir längre när det är borta. Så din tanke där med största sannorlikhet rätt i hans fall.
MVH/

Liknande trådar

C
  • Låst
Avel Jag är lite förbluffad...vet inte riktigt vad jag ska tänka eller tro. Jag har förr om åren mätt mina åringar...vid exakt 12,18,24...
2
Svar
26
· Visningar
5 418
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III