väver med huvudet!!! panik!

A

Anja586

Jag har bara haft denna hästen i ca 2 veckor. igår när jag åkte till stallet så tog jag in lilla älsklingen och ställde henne i boxen för hon var så blöt av regnet. jag mockade och gick sedan för att göra hennes mat. när jag kom tillbaka så står hon och väver i boxen!! jag blev helt förstörd! jag tycker verkligen det är så himla tragiskt och tråkigt när hästar står och gör så! hon står i en lagom stor box, med ett fönster ut över--- gödsel stacken! yippie..
det är välgit hög kant men hon kan ändå se ut i stall gången. men dessvärre så kan hon inte hälsa på sina kompiar som står bredvid, för det är liksom en hel vägg med inget galler alls. jag förstår verkligen om hon har det tråkigt.

jag försöker alltid låta henne gå ute så länge som möjligt i hagen, där hon har en kompis i hagen och många i hagarna bredvid. nu står honute ungefär 9 - 1800.

vad kan man göra frö att göra boxen roligare och få henne att sluta väva? usch...

:cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: väver med huvudet!!! panik!

Hästen har inte utvecklat vävning på 2 veckor utan hon har haft det sen du tog över henne. Det har bara tagit dig den tiden för att upptäcka det. Tyvärr, vävning är kronisk, har aldrig hört talas om någon som fått bort det. Jag skulle se om jag kunde upphäva köpet.

I detta fallet blir det ju isf att hon, som fodervärd lämnar tillbaka den till Ägaren......

Till trådskaparen: Det finns en hel del trådar om vävande hästar..Använd sökfunktionen och läs dom för att se om det inte finns några tips där..
Tycker även att du ska kontakta ägaren och ifrågasätta varför h*n inte upplyst dig om att hästen väver...

få inte panik, detta är något som funnits med länge och behöver inte utgöra något stort problem även om det är tråkigt, vi har faktiskt haft en häst som helt slutade med detta efter ett par månader så det är inte helt kört även om det är svårt att få dem att sluta om de börjat, frågan är hur ofta hon gör det och hur mycket , om du inte märkt det förrän nu kanske det inte är så allvarligt utan bara händer i vissa situationer som när hon blir orolig eller exalterad, många hästar gör det bara när de ska få mat eller snart ska gå ut. Målet måste nog snarast vara att det inte ska bli värre, vissa säger att man kan sätta upp en spegel framför dem och att de brukar sluta när de ser sin spegelbild, jag har inte provat och är lite skeptisk men få inte panik, ge det lite tid och se när hon gör det och försök se om du kan se ett mönster och gå vidare därifrån.
lycka till!

Hade ett fullblod som vävde när hon stod på box, problemet var lätt att lösa, hon fick stå på lösdrift i stället och vävningen var som bortblåst!

Jag hade också börjat väva om jag fick stå 15 timmar om dygnet i en låda med galler...

Senast ändrad av en moderator:

Har också ett fullblod som väver om han får stå inne för mycket. Han är född ute o har gått på lösdrift tills jag köpte honom för ett år sen. Önskar mig en bra lösdrift men det finns tyvärr inte i Malmö området vad jag har kunnat hitta. Mycket sysselsättning o utevistelse o gärna fri tillgång på grovfoder.Jag binder upp min om han väver för mycket. Väver mest när det händer saker typ vid fodring utsläpp ody. Nu går han ute på bete o väver inte alls.Enl förra ägaren hade han aldrig vävt där. Det kan vara miljöombytet som triggat vävningen.

till gnist eller vad det nu var, med den lilla svarta hästen på bilden --- tro mig, jag har kollat trådarna före, och jag hittade bara en.

ja, har också hört att om dom väl börjar så slutar dom inte.

varför ska jag lämna tillbaka hästen? det är aaså inte min, jag har hyrt den, men om jag hade köpt den, varför upphäva köpet? problemet försvinner ju inte, då står honju säkert bara och väver hos nån annan. konstigt argument, men ja ja, man får ha sin åsikt.

funderar på att vänta lite och se hur det går och sedan kanske byta box till en med galler.

tack för era svar

Du behöver nog inte vara så orolig. Har ett halvblod/fullblod hemma på 21 år. Han kom till mig för 6 år sedan. Jag hade inte sett honom live bara på foto. Jag fick honom gratis, annars skulle han slaktas. Var varken riden eller knappt hanterad.
När han fick en box i stallet så ställde han sig och vävde direkt. Det knäppte i frambenen pga vävningen.

Men ju mer jag började hantera honom och då även rida, desto mindre vävning. Nu kan han väva någon gång när han står i stallet och vi ska ut och rida. Han är orolig och vill ut fort. Men det är ca 2-3 ggr per år som det sker nu för tiden. Till skillnad mot varje dag förut.

Jag tror nog inte att du behöver göra något drastiskt. Din nya häst kanske fortfarande är orolig och har inte acklimateriserat sig bara.
Om det inte går bort så kommer det säkert att lindra iaf. Mycket mat (hö/hösilage) gör ju hästar lugnare och lång utevistelse. Vi har hästarna ute 12 timmar varje dag.
Lycka till med din häst. :)

Mitt fullblod väver nästan inte alls längre, har inte gjort det på 1,5 år nu men det kan ju komma tillbaka om hon blir stressad.

Har gett henne rutiner så hon vet vad som ska hända härnäst och nu när hon äter ordentligt ska hon slippa stå inne i vinter, det blir lösdrift med kompisarna.

När jag ska rida så tar jag aldrig in i stallet utan har henne lös utanför hagen så hon har kompisarna i närheten hela tiden. Bara under själva ridturen hon är ensam och då har hon verkligen annat att tänka på.

Så även om det aldrig går att få bort vävningen helt så går det att se till att hästen trivs så den inte väver.
2 veckor är alldeles för lite för en häst att hinna anpassa sig till ett nytt ställe, ge henne lite tid och slutar hon inte väva kan det vara en bra tanke att börja med att byta box så hon ser kompisarna eller kanske byta stall till och med.

Det är ju så att många inte vill ha en häst i stallet som väver. Det händer ju att hästar tar efter och börjar att väva. Sen så sliter det på framdelen när hästen står och väver. Det var nog så som hon menade. Sen är ju beslutet ditt. Mitt förslag är att ha hästen ute. Har aldrig sett en häst väva som går ute.

Sweet skrev:
Hade ett fullblod som vävde när hon stod på box, problemet var lätt att lösa, hon fick stå på lösdrift i stället och vävningen var som bortblåst!

Jag hade också börjat väva om jag fick stå 15 timmar om dygnet i en låda med galler...

:bow: :bow: :bow:

Ja.. egentligen är väl de hästar som INTE väver i boxen onormala! Hästen är ett stäppdjur som vill söka mat och röra på sig nästan hela dygnet ju...

//Lösdriftsförespråkare :love:

hofi skrev:
Det är ju så att många inte vill ha en häst i stallet som väver. Det händer ju att hästar tar efter och börjar att väva. Sen så sliter det på framdelen när hästen står och väver.

Vävning smittar inte, det trodde man "förr" men forskning har visat att det inte är så. Ett stall med flera vävare bör istället se över sin hästhållning.

Är också för lösdrift speciellt för hästar som tydligt visat att uppstallning inte är något de trivs med och därför väver, krubbiter, boxvandrar, sparkar i väggar eller vad de nu kan vara.

Hmm... tror inte riktigt jag kan hålla med i den forskningen :crazy: Min första foderhäst visade sig vara vävare (ägaren hade inte sagt någonting för att hon antagligen hoppades att det skulle fungera ändå...) Hur som helst så gick det inte alls, vi stod i ett jättemysigt stall med lugna och snälla hästkompisar, mycket utevistelse i superstora hagar och allt en häst kan önska. Tyvärr så slutade han inte väva, och när hösten kom (han kom under sommaren) så vägrade dom andra i stallet att han skulle bli uppstallad. Så vi fick panikflytta till ett annat stall i närheten, där han fick stå i ca 4-5 månader innan ägaren fick ta tillbaka ansvaret. I det stallet stod han mittemot en ponny, och den ponnyn började tyvärr också väva... :(

Hästar tar inte efter steriotypa beteenden, därför att det är inte ett naturligt rörelsemönster.
Sparka i boxväggen däremot är något de förstår och tar efter.

Men luftsnappning, vävning och krubbitning är saker som inte tas efter.
Då är det något i stallmiljön som gör det.
Det behöver inte vara ett lugnt stall som är det bästa, vissa hästar trivs med liv och rörelse runt sig och kan få trist om "inget händer" och därför börja väva.
Andra blir stressade av stöket i ett storstall osv.

Vissa hästar väver tom i hagen.

Har en 25 åring som har vävt hela sitt vuxna liv i praktiken, och hon har inte ens pålagringar...
En vävare mår heller inte dåligt av att väva (om de inte får problem med benen). De får endorfiner av det och mår alltså gott när de väver, men givetvis ska man ändå försöka undvika att de gör det!!
Och vad det är som gör det är ju olika för varje häst.
För min är det utevistelse som gäller, och även nått att tugga på. Vintertid kan hon börja väva när det börjar närma sig ingång, troligtvis för att det börjar kurra i tarmen :smirk: .

Kan du öka utevistelsen för din häst?
Går det att få ut henne tidigare eller ha henne ute längre?

grejen är även den att när hon står i hagen, som är ganska liten vid öppningen, den blir större uppe i slutet, men det är en liten hage för två hästar som jag inte alls är nöjd med, men alla hagar på stallet ser så här ut och är lika små! men i hagen i allfall, så står hon bara nerre vid öppningen! och häger med huvudet och så fort någon kommer upp till dit vart hagarna är så gnäggar hon och hänger över ingången och vill ut! så hon rör ju inte särskilt mycket mer på si gi hagen än vad hon gör i boxen, men hon står ju i allafall ute. men har ni några tips på hur jag ska få henne att upptäcka andra delar av hagen? längst upp i hagen är det skugga och lummig skog och grönt och träd och stockar och fint. men vi har försökt lägga hennes mat där, men så fort hon äter upp den så lunkar hon ner till öppningen igen.

Väver hon i hagen?
Annars finns det väl inte så mycket du kan göra, byta hage med någon möjligtvis...
Tror inte att du kan tvinga henne till en annan del av hagen om du inte stänger av delen vid insläppet...

Var finns den forskningen som bevisar det. Vore väldigt intressant att läsa. Då det alltid sagts att sådana beteende som typ vävning tas efter av andra hästar.

Liknande trådar

Hästvård *lite småorolig* Hoppas att någon orkar läsa allt:) Chili brukar stå inne på dagarna nu när det är så varmt och brukar tycka att det...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama