vattnat hö = mindre socker! = mindre MJ?

Boerperd

Trådstartare
Kom på igår när jag spolade ur hösilage att man minskar ju sockret i höet... Vilket borde minska MJ!? Och man kan då ge hästen lite mer?
Eller?

Sv: vattnat hö = mindre socker! = mindre MJ?

varför spola hösilage?

dammigt hö spolar man för att få bort dammet, näringsvärdet minskar inte..

ja så måste det ju vara, socker innehåller massa kalorier. men det räcker inte att spola det, höet ska läggas under vatten i en timme.

Jag blötla höet (ovanligt torr bal) pga en häst i stallet har druckit dåligt några dagar så jag vill "lura" i honom mer vatten.
Då slog mig tanken och jag tänkte att fler kanske hade tänkt samma tanke!

Kom på igår när jag spolade ur hösilage att man minskar ju sockret i höet... Vilket borde minska MJ!? Och man kan då ge hästen lite mer?
Eller?

Jag tror inte att det sker någon större näringsförlust när man bara spolar av (varför spola av hösilage?) utan om man lämnar det i fält under förtorkningen så tappar det näring om det regnar kontinureligt i några dagar.
När det handlar om hösilage så ju blötare det är ju mindre näring lakas ut av regn. Hö som är torrt tappar snabbare näring.

Jag blötla höet (ovanligt torr bal) pga en häst i stallet har druckit dåligt några dagar så jag vill "lura" i honom mer vatten.
Då slog mig tanken och jag tänkte att fler kanske hade tänkt samma tanke!

Om du ger salt så lär han dricka mer själv och nog få i sig lite mer än de små mängderna du spolar av höet med :)

Dessutom kan det vara så att om det smält fram lite gammalt gräs i hagen så pillar han i sig det istället för att dricka rent vatten. Våra hästar började spontant dricka ganska lite i tre dagar (i samband med snösmältningen) och sen började de dricka igen. En tanke bara :)

hästar tenderar att dricka mer om man serverar torrt hö bredvid en hink med vatten, då plaskar hästen i sig vatten för att fukta grovfodret.. fuktar du grovfodret kommer hästen att dricka mindre..

vill du verkligen få i hästen mer vatten så blötlägg kraftfodret, ha mycket vatten i betforen, häll melass eller äppeljuice i vattenhinken och se till att hästen får i sig tillräckligt med salt.. väger hästen ca 500 kg ska en 2-kilos saltsten vara uppäten på ca en månad..

den mängden socker som försvinner om man nu vill spola av ett redan blött grovfoder är minimal, ge hästen 2-3 sockerbitar så har du återställt balansen..

:)

jo hästar gillar äppeljuice, och man blandar det i deras vanliga dricksvatten om de har hink, man kan blanda det i alla kraftfodermålen också.. men man spär det ju givetvis.. billigast är väl att köpa euroshoppers koncentratvariant..

kalla det mer "smaksättare" eller "krydda" på deras vanliga mat.. hästar ska aldrig ha "godis" såsom vi äter tar en fika eller äter en påse lördagsgodis :)

Jag frågade inte efter hur vattenfrågan ska lösas, utan hur Mj nivån ändras vid blötläggning!
Tack för tipsen men om man har haft kolik som vetrinär tror kan vara pga att dom har druckit dåligt så tar man inga chanser!

Om någon har ideer om Mj nivån så får ni gärna dela med er av era tankar!

rakt svar: NEJ energin ändras inte nämnvärt, ger du exakt 4000 gram silage när det står 4 kg på tavlan eller kan det bli mellan 3900 och 4100 gram så är det hugget som stucket. Huruvida energin ändras för att du av att du av någon anledning vill blöta grovfodret så att hästen dricker MINDRE vatten än normalt är inte relevant för slutsumman i näringsvärdet över hela hästens dagsgiva..

att blöta grovfodret är INTE en bra "lösning" om hästen druckit för lite.. du minskar snarare hästens törst.. tänk dig själv, vad blir du mest törstig av, chips eller frukt?

skulle det vara så enkelt att energimängden minskas med 25% av att man spolar av hösilaget skulle det vara mycket lättare att fodra med grovfoder som ligger för lågt i kvot.. tänk att bara behöva spola fram rätt näringsvärde i hösilaget :) "spola 15 minuter för att minska energivärdet med 25%, spola 30 minuter för att minska värdet med 50%"

skulle det vara så enkelt att energimängden minskas med 25% av att man spolar av hösilaget skulle det vara mycket lättare att fodra med grovfoder som ligger för lågt i kvot.. tänk att bara behöva spola fram rätt näringsvärde i hösilaget :) "spola 15 minuter för att minska energivärdet med 25%, spola 30 minuter för att minska värdet med 50%"

Om man fodrar med ett grovfoder med låg kvot så ökar man energin i stället för att minska den i alla fall om man tänker ge grovfoder så att proteinbehovet blir uppfyllt. Däremot säger inte en låg kvot ngt om det faktiska energiinnehållet.

Så jag förstår inte vad du menar.

Men om man får kolik för att en massa torrt foder ger förstoppning så förstår jag Boerperd.
Sedan kan man ju öka törsten på annat vis - genom att ge salt i maten tex

Jag kan inte svara på huvudfrågan - sorry

Jag vet inte hur stor procent av kolhudraterna som är det socker som lakas ur.

Skulle man av någon anledning behöva socker - kan man ju ge betfor - och lägga saltet där

Jag frågade inte efter hur vattenfrågan ska lösas, utan hur Mj nivån ändras vid blötläggning!
Tack för tipsen men om man har haft kolik som vetrinär tror kan vara pga att dom har druckit dåligt så tar man inga chanser!

Om någon har ideer om Mj nivån så får ni gärna dela med er av era tankar!

Kan tyvärr inte svara på din exakta fråga!
Men om du vill få ner en häst i vikt kan det vara en fördel att blötlägga höet för att bli av med så mycket som möjligt av de lättlösliga kolhydraterna, insulinnivån i blodet håller sig därmed jämnare. Tänk GI vid utfodring av häst om du vill få ner den i vikt. Hur mycket av energin som försvinner på detta sätt är olika på olika hö då andelen lättlösliga kolhydrater är olika beroende på när på säsongen höet är slaget och vilken tidpunkt på dygnet, vilka växter som ingår osv.
Man kan göra på samma sätt med Betfor, blötlägg med extra mycket vatten, när det svällt färdigt häller man det i ett durkslag och spolar av med mera vatten, då får man bort melassen, kvar är betfibern med långsamma kolhydrater. Kwikbeet och Speedibeet är betfoder utan melass!

lånar din tråd lite trådskaparen.. hoppas de e ok?? hmmmm undrar också detta??? Har ett högdräktigt sto som dricker väldigt dåligt å har alltid gjort de. Hon får 1 hel "mindre" spann vatten i krubban. men hon lyckades ändå bli lite uttorkad och fick förstoppnings kolik pga de. Vet sa till mej att ta en vatten tunna, fyll den med vatten å lägg hösilaget där i då får hon i sej massa vatten. sagt å gjort de har jag gjort nu i 1 vecka. å tycker faktiskt att hon e finare i magen än någonsin.. Jag tror jag vill fortsätta ge henne hösilaget i en vatten balja bara för å va säker att hon dricker. hon dricker ej ur vatten spann å de går ej lura i henne nått. utan jag fyller krubban med vatten när hon får mat så vattnet får god smak då dricker hon upp de. vet ej hur många liter de kan va men 4-5 liter kanske..

Jo så frågan e hur ka jag göra sen.. Hon får 14 kg mer eller mindre på uppblött hösilage (nu då) blir de jätte mkt sämre om jag har de blött eller ger henne de vanligt? tacksam för hjälp... vad ska jag gör för att kompensera upp de i så fall?? detta är en donna som har MKT lätt å hålla i hull kan jag tillägga =)

Bara en tanke men prova att fodra med paraffin olja. :idea: Det används i djursjukhusen mot kolik och förstoppning även i förebyggande syfte.

Om man fodrar med ett grovfoder med låg kvot så ökar man energin i stället för att minska den i alla fall om man tänker ge grovfoder så att proteinbehovet blir uppfyllt. Däremot säger inte en låg kvot ngt om det faktiska energiinnehållet.

Så jag förstår inte vad du menar.
Har man ett grovfoder med låg kvot, och man bara genom att spola vatten på det minska MJ med 15% så skulle det bli enklare att fodra med (näringsmässigt sett) då kvoten är mer normal..

Grovfodret: 51g smbrp / 8,7 MJ = kvot 5,86
Efter avspolning: 51 g smbrp / 7,395 MJ = kvot 6,89

Så fungerar det inte, men jag gav det som exempel att det skulle vara mycket enklare att fodra med att grovfoder som ligger lågt i kvot om man bara kunde spola bort energin.. det man behöver göra om man har ett grovfoder som har låg kvot är idag att använda kraftfoder med högre kvot för att få upp den totala foderstatens kvot..

Nej en bra kvot säger inget om det faktiska näringsinnehållet.. men man eftersträvar alltid att kunna ge så mycket grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt som är lämpligt för hästen i fråga om behov, kondition och användningsområde.
Jag rekommenderar hellre 15 kg grovfoder en lågt näringsinnehåll och bra kvot än 5 kg grovfoder med högre näringsvärde men dålig kvot och kompletterar med 2 kg lusern, 2 kg havre och 2 kg krafft.. (förutsatt att det är lämpligt för just den hästen)..

hejsan. ja parafin olja sprutar jag i munnen på henne ca ½ liter i veckan. de e ju inget som skadar i alla fall =).. så d ekomme rhon fortsätta få. sen får hon linfrö olja i maten, samt mat med olja i, sammt en satans massa vatten i maten =) så de funkar bra men de e höet jag funderar på.. Hon har alltid vatt lite halv kass i magen men sedan jag började lägga hösilaget i blöt har hon vatt super fin i magen =) så frågan e om jag kan fortsätta göra så utan att de blir dåligt för henne..
tacksam för hjälp

det är bara att fortsätta :) du ser ju goda resultat och ger hästen bara det den normalt äter..

melass i dricksvattnet gör att det smakar godare, prova :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025