Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kom på igår när jag spolade ur hösilage att man minskar ju sockret i höet... Vilket borde minska MJ!? Och man kan då ge hästen lite mer?
Eller?
Jag blötla höet (ovanligt torr bal) pga en häst i stallet har druckit dåligt några dagar så jag vill "lura" i honom mer vatten.
Då slog mig tanken och jag tänkte att fler kanske hade tänkt samma tanke!
skulle det vara så enkelt att energimängden minskas med 25% av att man spolar av hösilaget skulle det vara mycket lättare att fodra med grovfoder som ligger för lågt i kvot.. tänk att bara behöva spola fram rätt näringsvärde i hösilaget "spola 15 minuter för att minska energivärdet med 25%, spola 30 minuter för att minska värdet med 50%"
Jag frågade inte efter hur vattenfrågan ska lösas, utan hur Mj nivån ändras vid blötläggning!
Tack för tipsen men om man har haft kolik som vetrinär tror kan vara pga att dom har druckit dåligt så tar man inga chanser!
Om någon har ideer om Mj nivån så får ni gärna dela med er av era tankar!
Har man ett grovfoder med låg kvot, och man bara genom att spola vatten på det minska MJ med 15% så skulle det bli enklare att fodra med (näringsmässigt sett) då kvoten är mer normal..Om man fodrar med ett grovfoder med låg kvot så ökar man energin i stället för att minska den i alla fall om man tänker ge grovfoder så att proteinbehovet blir uppfyllt. Däremot säger inte en låg kvot ngt om det faktiska energiinnehållet.
Så jag förstår inte vad du menar.