Vattkoppor?

voltis

Trådstartare
Det går vattkoppor på dotterns dagis, och idag blev hon hemskickad med misstänkta koppor.
Jag såg prickar i gårkväll men var säker på att det var värmeutslag (på ryggen, sover gärna på rygg). Men idag var det även på bröstet.
Det är inte mkt prickar, kanske 20 var på rygg och bröst.
Hon är jättepigg och ingen feber.

Har lite bilder, så ni som haft vattkoppor på era barn kanske har en gissning :D
Har googlat bilder men hittar bara jätteblåsor och stora röda fläckar. Dessa är små små röda med en liten upphöjning som är ljusare mitt i.

32550415.jpg


32550416.jpg


32550417.jpg


32550418.jpg



Och så en bonusbild på hennes nya leksak ;)

32550414.jpg


Och för er som"känner" oss: jaaa hon börjar få hår nu! Snart tofsdags :D
 
Sv: Vattkoppor?

Jag tror nog det kan vara vattkoppor. Mina barn har haft det båda två och de fick inga stora "jätteblaffor" alls utan det var rätt små prickar. Det som skall vara typiskt är väl att det ska vara just upphöjda med en ljusare punkt mitt i har jag för mig.
 
Sv: Vattkoppor?

Ja, jag väntar ju bara på att det ska bli sådana där jätteblåsor som kliar och har sig!
Jag själv hade koppor när jag var 14, och då var det värre. Jag hade hög feber, stooora blåsor som kliade som attan.
Men förstått att mindre barn inte påverkar lika mkt.så är eg glad om det är vattenkoppor hon fått, så länge hon verkar må bra.
Så hinner hon bli frisk till semestern!:D

Hennes bästis hade vattkoppor för ngt halvår sedan, de borde kunna leka ihop även om hon ej blivit fullt frisk?
 
Sv: Vattkoppor?

Nej de bör inte leka tillsammans, vattkoppor smittar folk som har haft vattkoppor så att de får/kan få bältros.
 
Sv: Vattkoppor?

Ah ja bältros,tänkte inte på det. Då får de se på varadra på avstånd istället;) (svårt att undvika då de är grannar och vinkar till varandra från fönstret hehe)
 
Sv: Vattkoppor?

kl
Varför jag frågar och sätter in bilder ärfrämst för att jag undrar hur man vet till 100% om det är vattkoppor om de fortsätter vara så här små och sen försvinner om några dagar... så man inte tror att hon haft och sen inte.. eller tvärt om.
Nu svamlar jag ;) är inte van att ha ett "sjukt"barn :D
 
Sv: Vattkoppor?

Vattkoppor ser ut som små vattenblåsor (eller ja de kan ju bli stora blaffor också) som sedan spricker och blir små sårskorpor. Blir det inte det händelseförloppet så är det tveksamt att det är vattkoppor, är ju inte direkt någon VC/BVC som vill träffa en heller som kan hjälpa en att avgöra ;)
 
Sv: Vattkoppor?

Nej, menar ju det ;)
Så vi sitter här och tar till bukeerfarenheter istället :D

Just nu sitter hon i sin pool o badar o sjunger. Så inte går det ngn nöd på henne ;)
 
Sv: Vattkoppor?

När dottern fick sina koppor så var det först röda märken och dagen efter kunde man se blåsorna i mitten av de röda märkena :)
 
Sv: Vattkoppor?

Nej de bör inte leka tillsammans, vattkoppor smittar folk som har haft vattkoppor så att de får/kan få bältros.

Enligt 1177.se får barn sällan bältros och det är inte ens speciellt vanligt hos vuxna under 50.
Läs på lite innan du skrämmer upp folk.

Jag har haft vattkoppor som barn och vårdat tre ungar med vattkoppor (varav den ena var täckt från topp till tå med koppor) utan att insjukna i bältros.
Däremot ska man vara väldigt försiktig med att låta barnet träffa äldre människor och människor med nedsatt immunförsvar.
 
Sv: Vattkoppor?

Nej de bör inte leka tillsammans, vattkoppor smittar folk som har haft vattkoppor så att de får/kan få bältros.

Jag har aldrig hört om något barn som fått bältros så där av att träffa någon med vattenkoppor:crazy:
Däremot gamla människor, och kanske barn med nedsatt imunförsvar kan man ju akta några dagar.

Svärmor fick bältros när hon var helt nedkörd efter svärfars bortgång, men det var HELT UTAN att träffa någon med vattenkoppor:confused:

* Jenny *
 
Sv: Vattkoppor?

Min lillasyster fick bältros när hon var i 10-års ålder, vad/vem som smittade henne vet vi inte men hon var förövrigt helt frisk.
 
Sv: Vattkoppor?

Enligt 1177.se får barn sällan bältros och det är inte ens speciellt vanligt hos vuxna under 50.
Läs på lite innan du skrämmer upp folk.

Jag har haft vattkoppor som barn och vårdat tre ungar med vattkoppor (varav den ena var täckt från topp till tå med koppor) utan att insjukna i bältros.
Däremot ska man vara väldigt försiktig med att låta barnet träffa äldre människor och människor med nedsatt immunförsvar.

Jag har aldrig hört om något barn som fått bältros så där av att träffa någon med vattenkoppor:crazy:
Däremot gamla människor, och kanske barn med nedsatt imunförsvar kan man ju akta några dagar.

Svärmor fick bältros när hon var helt nedkörd efter svärfars bortgång, men det var HELT UTAN att träffa någon med vattenkoppor:confused:

* Jenny *

Är det värt att chansa?

Sedan så tycker jag faktiskt inte att jag har skrämt upp någon utan bara sagt vad som kan hända.
 
Senast ändrad:
Sv: Vattkoppor?

Äh blev inte skrämd! All info är bra, jag är bra på att filtrera och leta vidare information också :)

Nu sover snuttan sen länge. Prickarma oförändrade, ev några nya som ploppat upp. Fick leka ute en stund men höll henne fr andra barn. Tur att hon äääälskar att gunga ;)
 
Sv: Vattkoppor?

Nej jag tyckte inte att det jag skrev var något skrämmande. Jag har faktiskt läst på om vattkoppor när min tjej hade det i vintras som 8-månaders och även om det är sällan och ovanligt med bältros är det ju värt att nämna det så att man vet :confused:
Men men tjejen din har ju fått vara ute och gunga så allt är väl frid och fröjd ändå :D
 
Sv: Vattkoppor?

Då kan jag ju definitivt inte ha skrämt någon med min felaktiga kunskap :p men jag är helt övertygad om att jag läste att det smittade åt båda hållen :confused:

Jaja, min dotter blev iaf smittad av sin pappa som fick bältros det är jag iaf 100 på :angel:
 
Sv: Vattkoppor?

kl

Och jag har haft vattkoppor som barn, sen genom åren träffat flera med vattkoppor utan att bli sjuk och sen vid 24 års ålder fick jag det igen efter att ha träffat en med vattkoppor. :confused:

TS: Du kanske ska fixa Tavegyl att ha hemma ifall hon får jobbig klåda.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kloka Bukemammor och pappor, behöver nu er erfarenhet. Är hemma med dottern sen i onsdags ( är 2 år i jan). Hämtade henne på dagis i...
Svar
11
· Visningar
3 834
Senast: Melynda
·
Övr. Barn Alexander har fått 2 små vätskefyllda blåsor på ryggen, och några röda prickar på mage och rygg. Kan det vara vattkoppor tro?? Läste att...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: jemaha
·
Övr. Barn Igår vaknade Hampus med 40 graders feber och små utslag över hela kroppen, hundratals små icke upphöjda prickar över hela kroppen. Idag...
Svar
6
· Visningar
1 098
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp