Vattensvans? Erfarenheter tack.

C

Carlaa

Vi badade hunden i torsdags (skulle börja en intensiv behandling enligt vets rekommendation med ett shampo som skulle vara klådhämmande efter ett besök på kliniken på onsdagen) vi fönade och borstade hunden torr.

Sent på fredagskvällen (sista kvällskissen) la sig hunden ner och rullade sig i gräset. När han sedan skakat av sig viftade han inte längre på hela svansen, halva svansen från svansroten bara hängde och svanstippen viftade som vanligt. Jag :eek:

In och ringde jour vet och denne sa att jag skulle avvakta ett par dagar och se om det blev bättre. Täcka hunden när vi är ute och försöka ta det så lungt som möjligt med hunden. det har jag gjort och jag tycker inte det är bättre. Jag tänker ringa vet i morgon och boka tid så dom får titta på det då jag är orolig och inte har någon erfarenhet av vattensvans.

Finns det någon här som har? varför uppkommer det? Finns det något jag kan göra för att förebygga? Och vad exakt innebär vattensvans?

Som jag har gjort nu så har jag gått korta rundor men lite oftare och inte gjort någon mer aktivering än promenader. han har fått ett ben att tugga på.

Kan jag göra några aktiviteter med honom utöver promenader eller är det bäst att avvakta? Han verkar inte vara ha så jätteont (eller när han rullade sig i gräset ute nyss tjöt han till när han rullade på svansroten och den delen) men annars pigg.
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Min rottis har haft vattensvans och sonens dobermann likasa. Det gar over efter nagra dagar, inget att oroa sig for. Om de har ont kan de fa 'pain killers' men annars ar det bara att vanta ut det. Eftersom jag har en liten hast gard ar vi ute mycket och min tjej sprang runt som vanligt ... bara svansen som inte riktigt ville vara med:crazy:
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

En av mina hundar har nyss blivit sitt vanliga jag efter att ha haft en släng av vattensvans, det började med att han tjöt till när jag skulle pillra igenom svansen i svansöglan på en tröja han skulle ha på sig. Han ville inte höja svansen och inte vifta på den alls, såg ut att tycka väääldigt synd om sig själv. Efter 2 dagar så var svansen lyft i höjd med ryggen men bara de första 5 cm från svansfästet och sen hängde resten, svansen gjorde fortfarande ont om den försökte lyftas högre än i höjd med ryggen men i övrigt var han sitt vanliga spralliga, busiga och hoppiga jag :D. Pratade med veterinären som sa att jag kunde ge lite magnecyl 10mg/kg 2 ggr dag, jag gav dock bara 1 gång per dag, han fick ha overall på sig inne, overall+täcke ute och bara ta det lugnt, vi har inte gått längre promenader än runt kvarteret. Nu är han helt bra igen och svansen är i topp, tog ca.1 vecka från första symptom tills att han var helt bra igen.

Edit: kan tillägga att jag tror att min hund fick vattensvans av att vi var ute och gick när det blåste ganska mycket och var småkyligt i luften, han hade en tröja på sig men den täcker ju inte hela rumpan så troligtvis blev han kall (nakenhund).
 
Senast ändrad:
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Vår fick vattensvans av ett tidigt April-bad förra våren.. Hade aldrig hört talas om det innan men ringde vet och denne sa att det förmodligen var vattensvans, jag fick då rådet att ge Alvedon till hunden så jag gav en barn-dos Alvedon och det hjälpte henne faktiskt! Gick några dagar sedan var symptomen borta.
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Våran fick det i höstas första gången. Var in till veterinär med honom och fick metacam, redan dagen därpå började svansen komma upp lite. Vet inte om det är vanligt att man får det utskrivet emot vattensvans?
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Knapplån.

Jag har ingen erfarenhet av vattensvans.
Vad är detta och varför blir det så? Hur förebygger man det? Är det vanligt? Gäller detta alla raser?
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Som jag förstod från veterinären så berodde det på att hon blivit kall i musklerna över svansroten och blir som nästan förlamad där/får väldigt ont. Svansen hänger rakt ner och dom har svårt att lyfta den. Ofta efter bad eller kyla.
Inget farligt men obehagligt för hunden. VIssa raser har lättare att få vattensvans än andra.
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Åh, taack :)

Ja, jag pratade med vet idag igen och var på ett besök, och det börjar redan ge med sig. Han har börjat höja svansen i rygghöjd nu iaf, och verkar inte ömma alls när vet undersökte. Jag har igentligen en träning inbokad i morgon och vet tyckte att jag kunde det (lättare lydnadspass) då hunden är så pigg och glad i övrigt. men jag vet inte... Han känns inte hundra. så jag får nog finurla på det ikväll :p
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Jag skulle ga pa traning ... men jag ar ocksa mamman som skickade sonen till skolan sa hes att han inte kunde prata (och forklarade bade for honom och hans larare att det gjorde det sa mycket lattare for honom att lyssna och om vi hade tur kanske han skulle hinna fa en god vana):p
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Jag skulle ga pa traning ... men jag ar ocksa mamman som skickade sonen till skolan sa hes att han inte kunde prata (och forklarade bade for honom och hans larare att det gjorde det sa mycket lattare for honom att lyssna och om vi hade tur kanske han skulle hinna fa en god vana):p

Haha, en sån pappa har jag och det är jag tacksam för, jag hade aldrig haft så bra betyg annars! :rofl::bow:
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Båda mina har haft det, det har kommit efter bad... Även fast det varit sommar och varmt ute har dom råkat ut för det.
Jag gav barn albyl å sen var det bra efter någon vecka eller så, det lustiga är att ena hunden tappa pälsen på ett litet område på svansen när detta begav sej. Det är flera år sen nu men det har inte kommit någon päls tillbaka.
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Min systers hund fick det efter att han badat ute ganska tidigt på våren.. och om jag har förstått rätt så är vattensvans i stort sett samma sak som korsförlamning på hästar.. Vilket som får om dom blir kalla över ryggen, så det man gör för att undvika det är att se till att hålla dom varma. Dom kan bli kalla även om det är sommar och man tycker själv att det är varmt..

Hästar som har lätt för att få korsförlamning undviker man oftast att blöta ner dom just över korset om man badar/duschar dom, och sen är det täcke på som gäller och/eller gå tills dom blir varma och torra igen..
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Vår fick vattensvans av ett tidigt April-bad förra våren.. Hade aldrig hört talas om det innan men ringde vet och denne sa att det förmodligen var vattensvans, jag fick då rådet att ge Alvedon till hunden så jag gav en barn-dos Alvedon och det hjälpte henne faktiskt! Gick några dagar sedan var symptomen borta.

Alvedon/Panodil/Paracetamol skall inte ges till hund!

kl
Förra hunden fick vattensvans på ålderns dagar, han var dålig i drygt 2 veckor o fick Riamdyl mot smärtan.
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Alvedon/Panodil/Paracetamol skall inte ges till hund!

kl
Förra hunden fick vattensvans på ålderns dagar, han var dålig i drygt 2 veckor o fick Riamdyl mot smärtan.



Fast det var en veterinär som rekommenderade Alvedon i barndos så det kan inte vara alltför farligt isf tycker man ju? Jag litade på veterinären och gav min Alvedon, det gick bra!

Edit: Googlade nu och ser på FASS att hundar ÄR känsliga för Paracetamol.. det gör mig riktigt förbannad att vet då rekommenderade mig att ge detta.. Nu gick det ju bra men iaf! :(
 
Sv: Vattensvans? Erfarenheter tack.

Man kan ge en liten dos i nödfall till en fö frisk hund, dvs om man inte har Rimadyl eller något acetylsyrepreparat hemma (typ treo/bamyl etc, men detta skall oxå bara ges i undantagsfall).
Jag har själv gjort det till en hund med bruten svans o jag satt en bit ut i skärgården med isar som inte var farbara, naturligtvis efter kontakt med Ultuna för att ha full koll på hur mycket jag kunde ge. Han fick oxå en låg dos Stesolid. Min salig mor som var kirurg gick även igenom hur man skulle spjäla svansen med deras vet.

PS, Paracetamol till katt är ett stort no-no, katter har inte samma tolerans, dock vet jag inte den letala dosen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 717
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Hejsan! Fullt medveten om att man skall rådfråga veterinär vilket jag kommer göra efter fm promenaden då jag sett hur hunden är jämfört...
Svar
2
· Visningar
6 411
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 203
Senast: cambodia
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp