Vattenstämpel?

F

Farouk

Jag blir tokig när folk tar ens bilder på nätet, och har därför börjat att ©-stämpla dom.
Får det bara inte som jag vill riktigt :crazy:
Vill ha det som det ser ut på den här bilden:

711260691_hestestaevner.jpg


Hur gör man?
Använder Adobe Photoshop 7.0..
 
Sv: Vattenstämpel?

Hoppas du förstår min beskrivning.... :D

1. Öppna bilden du ska använda.Kopiera den och stäng orginalet.

2. Duplicera bakgrundslagret.

3. Markera kopian av bakgrundslagret.

4. Klicka på Textverktyget och skriv det som ska stå..(helst med vit färg)och placera det någonstans. Klicka OK.

5. H-klicka på Textlagret och Rasterize Type.
I menyn högst upp använd Filter...Stylize...Emboss.
Inställningarna där Angle: 130 Height: 1pixel Amount: 500%
(Dessa kan du ändra efter ditt tycke o smak)

6. Ovanför lagret till vänster finns olika menyer...t ex Normal, Dissolve osv. Där använder du antingen Soft Light eller Overlay.
Sedan kan du dra ner Opaciteten tills du tycker det är bra.
Klart...bara att slå samman de tre lagren.

Mitt resultat blir så här...
faks.jpg
 
Sv: Vattenstämpel?

Det är kanske inte riktigt så som jag hade tänkt mig, men det blev ju bra det med! :bow: :)
Måste bara fråga, hur slår jag ihop dom olika lagren?
Längesen jag jobbade så "avancerat" ( :angel: ) i PS :D
 
Sv: Vattenstämpel?

förstår vad du menar med att sno bilder ,
men om man ska se det rent rättsligt hjälper det inte med copywright märket på så sätt , du kan alltid också skriva in nåt mitt på bilden med vattenstämpel funktionen .så att den inte blir lika "attraktiv " att "sno " .
 
Sv: Vattenstämpel?

Hur själva texten(vattenstämpeln) slutgiltigt ser ut beror på vilket typsnitt/storlek osv man har.
På min bild hade jag en ganska smal/liten text.
Men använder man tjockare/rundare typsnitt så syns det bättre.
Själva texten är genomskinlig.

Med samma inställningar men med större/tjockare text blir det så här...

text.jpg



Man slår ihop lagren t ex från menyn Layer....Flatten Image.
 
Sv: Vattenstämpel?

Jag kör ett program som fixar det på alla bilder jag har i en lista.
Går lite fortare då och slipper PS att jobba med sådant :)
 
Sv: Vattenstämpel?

Har du tittat på nerladdad film eller lyssnat på nerladdad musik någongång?
 
Sv: Vattenstämpel?

Olius skrev:
Har du tittat på nerladdad film eller lyssnat på nerladdad musik någongång?

Hmm, det kan man undra.. finns det licens för det där PS 7.0 du redigerar bilderna i..?. kostar väl sisådär en tiotusen.. trött på att folk snor bilder.. jo, jag tackar jag.. :angel:
 
Sv: Vattenstämpel?

Kan du översätta detta till svenska? JAg har en svenskversion (i skolan) och en fråga till, hur gör du C med ring runt?
 
Sv: Vattenstämpel?

eller alt+8888 = ©

En enklare form att göra i PS är följande:

1. Öppna bilden
2. Skriv in texten
3. Lager>Lager Stil>"Bevel&Emboss" (alltså där man kan få saker att stå "ut från bilden")>Använd inställningarna som finns>Tryck OK
4. Markera lagret, ändra lagrets still till "Screen"

Har som sagt den engelska versionen av PS (och JA, det är orginal!)

Lycka till!
 
Sv: Vattenstämpel?

Att vattenstämpla bilden hjälper inte mycket, det är ju världens enklaste att ta bort en vattenstämpel ur bilden. Några musklick bara och sen ser bilden ut som innan. :D
 
Sv: Vattenstämpel?

Bästa (enda?) sättet om man inte vill att någon ska ta ens bilder är nog att inte lägga ut dom på nätet. Det är en risk man tar när man lägger ut dom på nätet. Trots Copyrightlagen så är det ju omöjligt att stoppa någon som vill sno ens bilder.
Jag själv fotar mycket, och har nog lagt ut nästan 1500 bilder på nätet, och mig spelar ingen roll om någon vill låna eller använda dom, så länge dom inte används på nåt olagligt sätt. Sedan har jag bilder jag absolut inte vill att någon ska använda och dom ligger på en cd-skiva hemma hos mig :-)

I fredags upptäkte jag att några av mina bilder låg på en persons personliga chatsida. Bilderna föreställde visserligen honom, men jag tyckte det var jättekul, eftersom det var nog det högsta betyg jag kan få att han tyckte om mina bilder (speciellt då de tidigare bilder han haft där var pressbilder tagna av en "riktig" fofograf.)

Jag tror i och för sig att det finns nåt man kan göra så att man inte kan högerklicka och spara ner eller kopiera bilderna. Har sett att det finns det på vissa sidor, men vet inte hur det fungerar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vattenstämpel?

shampiz skrev:
Jag tror i och för sig att det finns nåt man kan göra så att man inte kan högerklicka och spara ner eller kopiera bilderna. Har sett att det finns det på vissa sidor, men vet inte hur det fungerar.

Men det "skyddet" är det jättelätt att komma undan, bara att gå in på sidans kod eller göra en Print Screen.
 
Sv: Vattenstämpel?

Sedan finns det många sätt att gå runt de skydden så vattenmärke är det bästa.
 
Sv: Vattenstämpel?

Precis likadant resonerar jag, lägger jag bilder på nätet är det bilder som vem som helst får använda hur som helst utom i brottsligt syfte. Vill jag ha bilder för mig själv öppnar jag inte länken till den mappen helt enkelt. Jag tycker personligen att en del människor är missundsamma och egotrippade när dom hela tiden måste hävda vad just DOM gjort, och sedan bråka om nån lånar en bild. Kallar däremot nån annan min bild för sin egen, då kan jag bli lite putt.

Så gott folk: kopiera och använd bilder utav hjärtans lust, dom ska inte ligga i nåt album och samla damm. :)
 
Sv: Vattenstämpel?

Olius skrev:
Har du tittat på nerladdad film eller lyssnat på nerladdad musik någongång?

Dagligen :smirk:

Hmm, det kan man undra.. finns det licens för det där PS 7.0 du redigerar bilderna i..?. kostar väl sisådär en tiotusen.. trött på att folk snor bilder.. jo, jag tackar jag

Licens? Det tror jag väl? :confused:

Jag formulerade mig fel i inlägget - jag har väl inget direkt emot att folk lånar bilder eller så, men jag vill kunna lägga in mitt namn/©-tecken för att folk ska veta vem som egentligen äger bilden.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
629
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: Rie
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp