VATTENPROBLEM!!!!!!!!

Rea

Trådstartare
Vatten är lika viktigt som mat därför lägger jag detta under "Foder".
Han har slutat att dricka! Vad ska jag göra? Finns det bra trix att ta till, inatt har han druckit 2 liter inte en droppe mer :eek:!
Han har varit lite hängig och strulat väldigt med maten vilket INTE är likt hästen i fråga och därför har jag haft vet. ute som drog blod och det visade att han ligger lite under normalvärdet på de röda blodkropparna och enligt henne kunde det betyda att han är lite uttorkad.
HUR TVINGAR MAN EN HÄST ATT DRICKA?????
Blir ju så orolig, har haft dålig erfarenhet av kolik och är LIVRÄDD att det barkar åt det hållet :cry:.
 
Går det inte att ha i melass i vattnet så att det smakar godare??? Jag hörde om en tjej som gjorde så när hennes häst slutade dricka.
Har personligen aldrig haft det probelmet så jag har egentligen ingen aning :(
men har hört att det ska funka med melass...
 
Samma problem med en häst i "mitt" stall. De häller äpplejucie i vattnet..... prova o se om hästen dricker. :smirk:
 
våra hästar drack inte om dom inte var hemma.. tror att dom tyckte det smakade äckligt, men vi hällde äppelcidervinäger i så drack dom.
det går säkert lika bra med de andra förslagen, försök hitta nåt som han/hon gillar och häll det i vattnet..
Lycka till!!
/sockertopp
 
Prova även med att ge varmt vatten, det kan stimulera till att de dricker bättre, mina får alltid varmt vatten så länge det är minusgrader och de dricker mkt bättre då. Även när vi åker iväg och tränar tar jag med mig varmt vatten, har aldrig problem med att de inte vill dricka. Kan ju vara värt att prova.
 
Ett jätteOvetenskapligt svar, kan han vara så mätt att han inte orkar dricka om du nu har ökat ensilagegivan. Det är ju ganska mycket vatten i ensilaget och det kanske inte får plats nu i början innan han är van vid högre giva. För det är väl hästen som skulle få annat ensilage ?
Kanske är jag ute o seglar i nattmössan igen, har heller aldrig varit med om en häst som druckit så lite så det blivit brist.
 
Min häst har också visat sig bli sådan åtminstone någon period varje vinter. Första gången märkte vi det väldigt sent eftersom vi bara hade vattenkopp. Denna gång blev han ordentligt uttorkad och vi fick ge honom dropp ett par omgångar (med mycket elektrolyter och koncentrerad saltmängd). Han började dricka direkt medan veterinären höll på att droppa honom - så effektivt satte det igång törsten.
Året därpå märkte jag symptomen tidigare och började då ge melass i ljummet vatten. Då drack han igen, och resten av den vinterna fick han ljummet melassvatten varje dag utöver sin vattenkopp. I år har jag provat med betfor och så en himla massa vatten i, och det verkar också fungera. Bra också att blanda i lite vanligt salt i maten så att de får i sig tillräckligt med salt också. För lite salt - ingen törst.

Funkar inte detta är det nog läge att ge honom dropp så inte magen stannar av -förstoppning.

Lycka till!
 
Men Luff, vad klok du är :), visst kan kanske det ha med saken att göra *hoppas*. För ett par timmar sen var jag ute i stallet och blandade till en 20 liters äppeljuicespann och nu har jag varit ute och pysslat om den lille ifråga och han har druckit näääästan 8 liter :banana: :banana:. Tänk vad lite som ska till för att ens lördagkväll ska bli bra igen och själen få lite ro :).
 
Jag tror det kan stämma som du skriver att om man har ett "våtare" silage så dricker hästen mindre men jag vill också påpeka att hästar visst kan dricka så lite att de får brist.

En häst i mitt stall drack så dåligt att hans hud var som pergament. Om man nöp ett veck i huden på honom så stannade vecket kvar i flera minuter. Den hästen hade vatten i hagen och vattenkopp i boxen. När den fick hink blev det bättre.

Så det är väldigt bra att hålla koll på vad hästen dricker.

mvh Jessica
 
Jo jag är medveten om att magen kan stoppa upp och därav min oro :(, har han inte kommit igång REJÄLT blir det en tur till Hbg djursjukhus för droppsättning, INGEN veterinär får sätta grova kanyler på mina hästar i stallet längre :cry:.
 
Senast ändrad av en moderator:
Oj nu skrev jag oförståndigt igen, det är klart att hästar kan bli uttorkade, jag bara menade att jag inte har någon erfarenhet av detta.

Dricker han dåligt så är det självklart att man ska ta till alla knep för att få honom igång igen (hiskelig historia med din andra häst, Kristel).
Jag var bara inne på vilken anledning det kunde vara, vattenkvaliten kanske förändras vid snösmältning,är han ny i stallet, vet tex en häst som inte drack annat vatten än sitt eget stalls, lite jobbigt när dom var på flerdagarstävling,han drack dock ute i hink oavsett var vattnet kom ifrån - ideer hade han.

Mitt sto kan ibland när hon brunstar skvätta i hinken vilket gör att hon inte dricker inne och man ser en mycket törstig häst kasta sig över vattnet så fort hon kommer ut. Jag bytte ju vattnet för jag förstod att det var något galet men det tog ett tag innan jag insåg anledningen då hon normalt inte kissar i den ändan av boxen.

Hoppas godisvattnet hjälper.
 
Usch, fy fasen!! JAg förstår verkligen om du föredrar en tur till H-borg före "gårdsveterinär".
Skönt i alla fall att läsa att han nu druckit 8 liter! Mycket positivt! :)
 
Har fått en tid tii Hbg i morgon och då ska man kolla matstrupen och magsäcken om det är något problem där :(, han är inte riktigt den glupske pållen jag är van vid och jag tar det säkra före det osäkra och kör i väg för en hel koll.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 982
Senast: Kratus
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 505
Senast: niardasp
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 399
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 064
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp