Vattenkopp till 6 månaders föl?

I

IrishCobTinker

JAg undrar om man kan lära så små hästar att dricka ur vattenkopp? Eller ska man vänta tills dom blir äldre?

Sv: Vattenkopp till 6 månaders föl?

Någon måste väl ha erfarenhet?

Inga problem för fölet i alla fall.

Men du får visa koppen och tryck fram vatten till att börja.
Och ska du lära vattenkopp så ska du aldrig hänga in hink.

Våra föl dricker samtliga ur kopp.

AM

Ett vanligt "problem" brukar vara att de söta små liven gärna står och leker med vattenkoppen när de är små. Min lilla råtta var bara någon vecka gamal när hon upptäckte hur roligt det är att stå och svabba med vattenkoppen. Fick stänga av den och bara ge vattenhink. Hon kunde stå hur länge som helst och hålla på och trycka med mulen (hon drack alltså inget men den var väldigt rolig att leka med).

Sen dess har hon har haft vattenhink tills hon blev 2,5 år. När hon väl fick en vattenkopp så var hon bara lite misstänksam i början när det skvätte och lät lite men det tog inte många minuter innan hon förstod vad det var frågan om.

Om man nu skall vara lite seriös så tror jag att Nafayettes råd är det bästa. Visa bara fölet vad som händer när de trycker på "vattenlocket". Låt vattenkoppen fyllas upp lite så att det finns vatten i själva koppen. Det brukar lära sig ganska så fort.

Mvh

Tora

Ett vanligt "problem" brukar vara att de söta små liven gärna står och leker med vattenkoppen när de är små. Min lilla råtta var bara någon vecka gamal när hon upptäckte hur roligt det är att stå och svabba med vattenkoppen. Fick stänga av den och bara ge vattenhink. Hon kunde stå hur länge som helst och hålla på och trycka med mulen (hon drack alltså inget men den var väldigt rolig att leka med).

Mvh

Tora

Och tänka sig att det gör min 8:åring fortfarande :rofl:

Grattis :crazy:. Det är så roligt att mocka en genomblöt box.

Mvh

Tora

bättre att ha vattenkopp sen kan du ju ställa in en hink om du är orolig att den inte dricker ur koppen :)

Mitt 7 månaders föl står i egen box nattetid och har hink + vattenkopp. Han kom själv på att det var OK att dricka ur vattenkoppen för någon vecka sedan och har sedan dess druckit mest ur den.
Ett år hade vi ett föl som hade stor respekt för vattenkoppen när han tryckte fram vatten, han vågade inte dricka när det lät om den. Vi lärde honom att den ej var farlig genom att lägga betfor i den som han gillade och samtidigt trycka fram vatten, efter ett par veckor tyckte han att det var OK att dricka själv ur vattenkoppen.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 089
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Roxy
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Lillkin
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama