Vattenkopp eller hink?

S

skimmer

Vad föredrar ni? Hästen dricker väl mer ur hinkar men man sparar ju sig själv otroligt mycket när man slipper bära hinkar.
Jag tycker nog vattenkopp iallafall :)

JAG föredrar vattenkopp, men skulle tro att hästarna föredrar hink!

Men hink är bäst för man vill ju ha koll på hur mycket hästen dricker.

Min krake få vatten i hink, har ifos vattenkopp (som fungerar) i boxen....
Då kan han dricka sig otörstig med en gång och får då i sig tillräckligt med vatten.
Vad jag har hört så finns det tydligen hästar som har fått vätskebrist då de bara haft vattenkopp för att de inte har druckit sig otörstiga utan bara druckit en slurk då och då.
Detta pga att de "tröttnat" för att det är stökigare att anv vattenkoppen. :confused:
MEN detta är bara sånt som jag hört........har ingen erfarenhet av det själv.
Mvh Ylva

Tror att det är väldigt olika. Vissa hästar dricker jättemycket, andra bara så mycket de behöver för stunden. Men man kanske skulle haft en hink plus en vattenkopp som de kunde ha när hinken var slut :idea:

Som sagt, min pålle har ju både hink och kopp, hinken väljer han i första hand och brukar dricka upp allt i den under natten ,ca 15 l.
Medans koppen leker han mestadels med.
Men skulle det knipa så anv han koppen, så jag vet ju alltid att han får i sig tillräckligt med vatten.
Så jag tycker nog det bästa är både och.
Mvh Ylva

Hink!!

Studie efter studie har visat att hästar väljer att dricka från vatten med så stor 'yta' som möjligt, dvs hink före vattenkopp men badkar före hink. Samt att SAMTLIGA hästar drack sömre ur kopp, sämst var det med kopp där de ska trycka fram vatten och bäst med flottörkopp, men de drack likväl mindre vatten med kopp än med hink oavsett. MÅNGA hästar i försöken drack för LITE med kopp, de hade inte tålamod att stå och trycka fram tillräckligt med vatten även med koppar med tillräckligt flöde per minut. De flesta har dessutom för lågt flöde.

Jag har iofs inga vattenkoppar så jag får ge ur hink oavsett, men jag vill inte installera vattenkoppar heller, och sätter in hink/ar även om kopp finns.

Däremot skulle jag vilja installera så det finns en vattenslang i varje box, så när man ska fylla hinkarna skruvar man bara på kranen vid varje box och fyller så och slipper bära. Men jag har inte rinnande vatten i stallet så jag bär vatten från badrummet i dunkar varje dag. Går än när man har 2-4 hästar men sen blir det dryyyygt. Går dock ha 200-literstunna i stallet som man fyller med slang varannan - var tredje dag med så slipper man bära så mycket.

Valacken dricker förresten inte ur kopp, han vägrar röra den, trots att han i tre år stod i stall med just kopp. Smart herre =)

Men HINK alla kategorier. Det är enklare för hästägaren/skötaren med kopp, men det går att sätta påfyllningsanordningar för hinkar med så man slipper bära.

Vi använder vattenhink, för vi tycker det är viktigt att se hur mkt hästen dricker!
Eftersom vi vet ungefär hur mkt varje häst dricker, så kan man lätt se om något är fel.

Har bla en häst som behöver dricka mkt, så där måste man ha stenkoll.
Och är det någon häst som inte dricker så mkt, så ser vi till att den får mer vatten i sin betfor så den får i sig ordentligt med vätska.

Det är inget extra jobb att ha hinkar, vi har en lång vattenslang, så det är lätt att fylla på vatten.
Det är bara ut till hagen man få bära ut vatten.

Vi har vattenkopp i alla boxarna. Skönt för oss i alla fall. Ute har hästarna vattenkar så jag tror nog dom får i sig tillräckligt :smirk:

Min korkade hingst har en vattenhink också, han har efter tre år fortfarande inte lärt sig hur en vattenkopp fungerar! :D

Min häst har hink, men vattenkopp finns i boxen.Hink har jag för att jag tycker att de dricker mer, och man ser hur mkt de dricker. Tycker det ser ganska jobbigt ut att stå och trycka fram en massa vatten ur en vattenkopp... Det är nog stor risk att de dricker mindre än de behöver med vattenkopp, bara för att det är så jobbigt.

Vattenkopp och hink föredrar jag.. ;) I alla fall nu på vintern när vattnen gärna vill frysa och då hästarna ej kan ha tillgång till vatten i hagarna.. Får för mig att pållen dricker bättre. Småponnyerna har bara vattenhinkar..

Håller med föregående talare! Hink! Så vet man hur mycket vatten hästen dricker.

Min häst har både hink och vattenkopp och han dricker mest ur hinken. Han har haft en del koliker så jag har hink också för att vara säker på att han får i sig ordentligt med vätska.

M.

precis sån är min häst!
hon har både hink och vattenkopp, eftersom jag har märkt att hon inte dricker tillräckligt omhon bara har vattenkopp. hon tröttnar påa tt stå och vänta på vattnet, eftersom flödet är ganska lågt.. har hon hink dricker hon sig otörstig med den, och går sen och leker med vattenkoppen lite dåo ch då... :)

Föredrar hink. Hällre att jag tycker att det är lite jobbigt att gå med hinkar än att hästen inte ska få tillräckligt med vatten från en vattenkopp.

Vi har hinkar, eftersom vattenkoppar inte skulle fungera i vårt kallstall.

Vi har en smart lösning på det där med att fylla på, vi har en slang som rullas upp på en vinda efter varje användning. Nu på vintern lyfter vi sedan ner vindan från väggen och ställer in den i foderkammaren, där det är plusgrader. :)

Immer

Jag har bara hinkar i mitt stall. Nu är det bara två hästar ( en stor och en liten) så det blir inte så mycket bärande. Det går åt ca 40l/dygn.
Jag ska ha vattenkoppar i framtiden men jag måste då köpa ett frostfrott system så det får dröja.

Jag föredrar nog hink, tycker att det är naturligare och lättare att hålla rent...
Men vattenkoppar kan ju vara enklare många gånger :)
Det finns ju för och anckdelar med båda alternativen...

:bump:

Jag har vattenkopp till den äldre hästen, samt hink till ponnyn som inte når upp till koppen och hink till unghästen som annars blöter ner hela boxen. Snacka om att hon "leker" med vattenkkoppen... så hon får hink och då konstigt nog går det hur bra som helst.

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: animalasia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 112
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
812
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka