Hink!!
Studie efter studie har visat att hästar väljer att dricka från vatten med så stor 'yta' som möjligt, dvs hink före vattenkopp men badkar före hink. Samt att SAMTLIGA hästar drack sömre ur kopp, sämst var det med kopp där de ska trycka fram vatten och bäst med flottörkopp, men de drack likväl mindre vatten med kopp än med hink oavsett. MÅNGA hästar i försöken drack för LITE med kopp, de hade inte tålamod att stå och trycka fram tillräckligt med vatten även med koppar med tillräckligt flöde per minut. De flesta har dessutom för lågt flöde.
Jag har iofs inga vattenkoppar så jag får ge ur hink oavsett, men jag vill inte installera vattenkoppar heller, och sätter in hink/ar även om kopp finns.
Däremot skulle jag vilja installera så det finns en vattenslang i varje box, så när man ska fylla hinkarna skruvar man bara på kranen vid varje box och fyller så och slipper bära. Men jag har inte rinnande vatten i stallet så jag bär vatten från badrummet i dunkar varje dag. Går än när man har 2-4 hästar men sen blir det dryyyygt. Går dock ha 200-literstunna i stallet som man fyller med slang varannan - var tredje dag med så slipper man bära så mycket.
Valacken dricker förresten inte ur kopp, han vägrar röra den, trots att han i tre år stod i stall med just kopp. Smart herre =)
Men HINK alla kategorier. Det är enklare för hästägaren/skötaren med kopp, men det går att sätta påfyllningsanordningar för hinkar med så man slipper bära.