Vattenhistorier hitåt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Isis

Nu när mitt förlossningsdatum börjar närma sig så kan jag inte låta bli att tänka på hur och var mitt vatten kommer att gå. Man har ju hört om folk som har fått en störtflod när de har stått i kö på banken osv. Samtidigt finns det ju dom som det bara har sipprat lite för under förlossningen.

Nu är jag nyfiken på hur det gick för er :banana: :)

Överdriver man om man går med bindor på sig i storlek XL hela dagarna bara för att vara på den säkra sidan? Eller om man sover med madrasskydd som finns på ålderdomshem bara för att skydda sängen från väta... :o
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Jag kan ju bara tala för egen räkning;)

Mitt vatten sipprade. Jag och min man hade varit ute och ätit på fredagen och på natten när vi kom hem märkte jag att det var fuktigt i trosorna. Eftersom jag inte hade några värkar gick vi och la oss. På morgonen var nästa par trosor blöta och då började jag få värkar så vi körde in till KK.

Så länge det känns ok för dig att gå med bindor storlek XL är väl allt som det ska, fast jag tror inte de räcker om du får en "störtflod":D
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Alltså, som jag har fattat det är det ganska ovanligt att vattnet går "som en störtflod" när man är uppe och rör på sig, eftersom barnets huvud (om det är fixerat i alla fall) då trycker neråt och effektivt täpper till livmoderhalsen. Däremot om man ligger ner finns det lite mer utrymmer för att "forsa" :)

Själv drömde jag en mardröm på natten och vaknade med ett vettskrämt ryck och kände samtidigt hur trosorna blev mycket blöta - jag trodde faktiskt först att jag kissade på mig och tänkte att jag borde allt ha varit flitigare med knipövningarna... :D men sedan jag klivit upp och det fortsatte sippra så förstod jag. Dock såg jag med det samma att vattnet var grönfärgat så jag ringde förlossningen och vi fick åka in och blev kvar för övervakning. Efter ett par timmar på förlossningen kom värkarna igång ordentligt och sonen kom ut framåt kvällen.
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Första gången så droppade det bara lite, andra gången låg jag i sängen när det bara "forsade" ut och tredje gången så droppade det.

Både första o sista så stod jag upp så barnets huvud täppte nog till därav droppandet.

Har märkt att när man ligger ner så kommer det mer, man blir fortare blöt.
Om du är rädd för att det ska komma så använd en liten tunn binda.

Lycka till:)
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Mitt vatten forsade.
Jag hade precis gått ur bilen och var på väg runt den. När jag på trottaren framför bara forsade det helt utan förvarning. En äldre dam som gick förbi stannade och sa här ska det födas barn ser jag.
Fick inga värkar förrän nästan två dygn senare. Skulle sättas i gång men då började det av sig själv och sonen föddes efter 5 timmar med värkar.

Så här efteråt kan jag tycke att det var rätt så kul faktiskt även om det just då inte var roligat att stå mitt nere i stan dyngsur ända ner i skorna.
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Isis skrev:
Överdriver man om man går med bindor på sig i storlek XL hela dagarna bara för att vara på den säkra sidan? Eller om man sover med madrasskydd som finns på ålderdomshem bara för att skydda sängen från väta... :o
Jag gjorde det inte och kommer inte att göra om det blir fler barn. Vad är det värsta som kan hända? Man blir blöt! Man förstör ju knappast kläder/säng etc men gå med bindor är både dyrt och obekvämt och onödigt, madrasskydd också.

Mitt vatten gick i sängen strax efter jag varit på toa. Det började sippra och rann sedan även hela vägen till toan. Men vad gjorde det? Det blev ju ett barn!
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Min första fick de ta hål på fosterhinnorna för att få vattnet att gå. De två andra har vattnet gått när värkarna hålt på ett tag och vi redan varit på BB.
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Min mamma satt och tittade på Melrose Place när vattnet gick. Men hon sa inget till nån i rummet då hon ville se klart på sin favorit serie. Så när MP var slut åkte de iväg och ut kom ja som för övrigt inte alls gillar Melrose Place ;)
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Jag hade några veckor kvar av graviditeten och var lite låg så jag var ute och tröstshoppade lite på lunchen. I hörnet av stortorgen bara sprack det, där stod jag tre kvarter från bilen och såg ut som jag kissat ner mig i kostymen :D Jag ringde förlossningen och fick komma dit, efter att ha letat parkering och allt möjligt. I dörren mötte jag en kallhamrad barnmorska som uttryckte: Man kan utan närmare undersökning se att vattnet har gått för dig :p
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Första gången hade vi varit hos vänner osv, fördrivit tiden meddans jag hade regelbundna sammandragningar, de gav sig dock framåt kvällen så vi antog att det inte skulle bli nått då heller (+10 då) så på hemvägen svängde vi in på mc Donalds, kände mig för ovanlighetens skull inte alls hungrig, bara jättekissanödig så jag tog bara en glass så fick gubben åka hem med mig.
Rusade in på toa och när jag trodde att jag skulle börja kissa sa det bara PLASK i toan.. gisses!!
Lite rosafärgat var det också... sen sipprade det ju på hela tiden.

Andra gången förväntade jag mig ju att vattnet skulle gå igen innan förlossningen drog igång, men den här gången fick de spränga hinnorna när krystvärkarna drog igång....
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Första barnet hade jag ingenting i sängen, däremot gick jag med bindor sedan tidigare eftersom vattnet sipprat i flera dagar (hävdar jag, förlossningsläkaren hävdade några dagar innan förlossningen att det inte var så). Vattnet forsade ut när jag satt i soffan, men inte mer än att hela bindan och trosorna blev dyblöta, sen fortsatte det att rinna kraftigt så jag fick väl byta binda flera gånger på väg in till förlossningen.

Andra barnet hade jag köpt plastad frotte på löpmeter som jag lade i sängen, det är inte dyrt, tror jag gav en hundring för det eller något sånt. Vattnet gick inte i sängen, men däremot tog jag den här gången med mig biten med plastad frotté och satt på i bilen, ifall att, ville inte förstöra sätet på bilen. Vattnet gick inte förrän vi var framme vid förlossningen och två värkar innan grabben var ute. Plastade frottén fick jag igen användning av i sängen då den lilla konstant kräktes, pinkade hela blöjan full så det kom utanför och som sängskydd mot läckande tuttar. Nu ligger det fortfarande kvar eftersom den stora tjejen som slutat med blöja på natten kommer knatande in till oss nästan varje natt, och jag litar inte helt och fullt på hennes nattliga förmåga att hålla tätt.
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Det kom en riktig störtflod i sängen mitt i natten. Det blev dyngsurt och varmt, häftig känsla. ;) Jag är glad att jag hade lagt i plastad frotté. I bilen hade jag flera handdukar, som blev dyblöta på vägen till förlossningen.. Sen rann det på fint hela dagen. Inte ens monsterblöjorna från förlossningen kunde hålla mig torr. Obehaglig känsla, trodde det skulle lugna ner sig men inte. :crazy:
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Kul med alla berättelser :)

Min bebis har inte fixerat sig ännu (är i vecka 37) så jag hoppas att inte att vattnet går innan. Har läst att man riskerar att navelsträngen kan ramla fram och täppa för öppningen så man inte kan föda den vägen. :crazy:
Madrasskydd verkar vara en bra försäkring att ha i bilen och sängen.

Luktar fostervattnet något? Mindre trevligt då om det kommer i sängen och inte går att få bort.
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Min mor vaknade i en plaskblöt säng - fick ta taxi till BB - på 20 min färd vätte hon igenom två stora badlakan=sur taxichaffis.
På BB fick dom byta sängkläderna 2 ggr.
Min syster vägde 5990 gr - STOOOOR - hon höll rekordet på Alingsås BB i över 40 år - kanske än, det var ett tag sen hon kollade.
Min mamma måste varit lika bred som lång (165 cm) m allt det vattnet och den jättebäbisen i magen.
Mitt vatten sipprade bägge gångerna.
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Första:
Lite dropp i samband med värkarna, när de började. Sen lite skvättar åt gången under förlossningen.

Andra:
Ingenting förrän man tog hål på hinnorna - sen åt jag lunch och när jag reste mig - splosch! 13 minuter senare kom min dotter.
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Isis skrev:
Luktar fostervattnet något? Mindre trevligt då om det kommer i sängen och inte går att få bort.
Njaej, lite lite kanske, ungefär som havsvatten eller så (med lite tångdoft ;)). Men absolut ingen stank. Men det skulle kanske ändå inte vara så trevligt att få hela sängbotten indränkt, om det skulle komma så mycket.
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Vid min första förlossning gick vattnet samtidigt som sonen kom ut.
Vid andra gick vattnet när bm undersökte mig, sonen föddes nån minut senare.

Var också lite orolig när jag var ute att vattnet kanske skulle gå.
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Jag läckte fostervatten i 10 dagar, var till gynläkare 4 gånger under dessa dagar som tittade och kände och hade sig och "Nej jag ser inget vatten. Har du inte kissat på dig tror du?" Tja vad säger man som förstföderska som konstant är kissnödig?
Jag hade tydligen väldigt mycket vatten men redan i v 32+5 var hon fixerad och klar för leverans så det var väl därför det bara sipprade vatten dessa dagar. Tillslut satte värkarna igång och jag fick 39,5 grad i feber. Tack för det ni läkare som inte trodde mig.
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Jag kände att det sipprade vatten under natten (var vaken, kunde inte sova för att jag kände mig rastlös och orolig plus hade svaga värkar), men var inte helt säker på att det var vatten. Gick på toa och sen la jag mig i sängen för att vila lite. Men jag klarade inte av att sova något och kände att jag var kissnödig IGEN så jag satte mig upp och POFF så går vattnet där i sängen.

Vill tillägga till er alla förstagångsföderskor att vattnet inte bara går och sen är det torrt (som naiva jag hade trott), utan det fortsätter att rinna efteråt också... LÄNGE efteråt... (Om inte bebis föds vill säga...)

Det rann hela vägen till toaletten där jag gjorde ett taffligt försök med bindor som blev dyngsura bara jag rörde på mig. Så fort jag tog i så rann det. :S Fick gå med HANDDUKAR i trosorna... :rofl:

Det där med vattnet var en riktig upplevelse, trodde verkligen inte att det skulle vara SÅ mycket. ;)
 
Sv: Vattenhistorier hitåt!

Båda gångerna har vattnet gått på förlossningen i samband med en värk. Det sa liksom "popp", som när man klämmer på en vattenballong tills den går sönder, och så blev det jätteblött.

Vid första tog det sen 12 timmar innan bebisen kom, så jag hade tänkt stanna hemma tills vattnet gått vid andra förlossningen för att vara säker på att det var "på riktigt". Men det var nog tur att jag inte gjorde det, för 10 minuter efter vattnet kom lillasyster. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp