Vattenfast smink med solskydd?!

karamba

Trådstartare
Nu har jag googlat som en idiot och lyckas inte hitta vad jag söker. :mad: Jag ska åka utomlands nu mot hösten och det är framförallt sol och bad som är tanken. Men, jag är fruktansvärt obekväm utan smink och jag skulle vilja hitta någon lätt foundation eller en BB/CC cream som innehåller solskyddsfaktor och gärna är hyfsat tålig mot vatten.

Jag har ljus och lite känslig hy så jag bör ha solskyddsfaktor 20-30, och även om jag kan smörja med solskyddsfaktor innan jag sminkar mig så vore det perfekt med en produkt som har solskydd också.

Jag söker alltså en produkt för ansiktet med ganska hög solskyddsfaktor, lätt utjämnande och gärna matt på huden men inte supertäckande, och hemskt gärna vattenfast eller åtminstone vattenresistent. Och helst inte svindyr med tanke på att jag behöver använda den i en vecka bara.

Finns ens en sådan produkt? :cautious:

Sensai har ett toppenbra puder som stämmer in på dina önskemål. Du kan täcka ganska mycket med det, det har spf 30 och står emot vatten bra. Jag använder mitt mest för att bättra på solskyddet under dagen när jag har typ cc cream under men vet att en del använder det på stranden eller vid poolen också. Dock är det inte särskilt billigt. Silky bronze protective compact heter det.

Max factors ageless elixir har solskydd, den är matt men dock hyfsat täckende. Visserligen behöver man ju inte smeta på så mycket :) priset är väldigt bra också.

Viss varning dock på att all foundation innehållande solskyddsfaktor kan de en grå nyans på bilder och ibland även synligt för ögat just på grund av solskyddsfaktorn.

Vichy har en bb solkräm Velvety nånting hette den. Solskydd 50 dock. Nu vet jag inte om den är vattenfast men de har en annan tonad solkräm som jag vet är vattenfast men den är för blandhy och fet hy.

Vichy har en bb solkräm Velvety nånting hette den. Solskydd 50 dock. Nu vet jag inte om den är vattenfast men de har en annan tonad solkräm som jag vet är vattenfast men den är för blandhy och fet hy.

Jag hittade en Vichy som var kombinerad solskydd och BB créme, men det stod att den skulle funka även för känslig hud. Isåfall är det ju toppen! Lite synd på den höga solskyddsfaktorn, lite färg i ansiktet hade ju varit trevligt ...:meh: Men har du använt denna själv? Funderade på hur den är i färgen, BB créme brukar ju finnas i några nyanser men den här verkar bara finnas i en. Funkar den på ljus hy eller blir den väldigt brun?

Låt hyn vila från smink när du åker och solar och badar! Jag tänker att ett bra solskydd och därefter en naturligt solkysst fräsch hy är ju det bästa på semestern! Känns bakvänt (obs min personliga uppfattning) att gå till stranden med foundation.

Låt hyn vila från smink när du åker och solar och badar! Jag tänker att ett bra solskydd och därefter en naturligt solkysst fräsch hy är ju det bästa på semestern! Känns bakvänt (obs min personliga uppfattning) att gå till stranden med foundation.

Jo jag önskar att jag hade fixat att vara helt utan, men min hy är ingenting jag är bekväm med osminkad tyvärr. Jag har inte finnar eller blemmor, men lite rosaceahud som blir blossande röd för allt. Värme, kyla, vind, att någon nuddar huden, eller att jag blaskar lite vatten på huden så blir den ilsket röd och irriterad. Skittrist, i övrigt har jag väldigt slät och "fin" hy, men något ska väl alltid jäklas :(

Jag är som dig, går gärna ej utan ngn form av foundation ute!
Förr var jag även så utomlands, men har tänkt om!
Bra solskydd på dagen och återfuktande på kvällen.
Efter bara ngn dag har ansiktet fått färg och jag känner mig rätt bekväm utan smink!
Kör en vattenfast mascara för att ej känna mig naken ;)

Jag är som dig, går gärna ej utan ngn form av foundation ute!
Förr var jag även så utomlands, men har tänkt om!
Bra solskydd på dagen och återfuktande på kvällen.
Efter bara ngn dag har ansiktet fått färg och jag känner mig rätt bekväm utan smink!
Kör en vattenfast mascara för att ej känna mig naken ;)

Ja det är ju så trist att behöva kladda med smink på semestern :grin: men jag har tänkt kladda på lite brun utan sol innan vi åker så kanske även jag kan strunta i sminket, MEN, jag vill ha något smink med mig som funkar i solen ifall att jag inte fixar att vara utan :D

Så om någon har något tips som inte redan nämns i tråden så skriv gärna! :up:

Ja det är ju så trist att behöva kladda med smink på semestern :grin: men jag har tänkt kladda på lite brun utan sol innan vi åker så kanske även jag kan strunta i sminket, MEN, jag vill ha något smink med mig som funkar i solen ifall att jag inte fixar att vara utan :D

Så om någon har något tips som inte redan nämns i tråden så skriv gärna! :up:
Jag gillar Cliniques cc cream och använde den förra semestern, den har även solsydd 20.
Ev ngt täckande, tror bb är ngt mindre täckande?
Men gillar Cliniques produkter, ska testa deras solskydd nästa sommar :D

Jag gillar Cliniques cc cream och använde den förra semestern, den har även solsydd 20.
Ev ngt täckande, tror bb är ngt mindre täckande?
Men gillar Cliniques produkter, ska testa deras solskydd nästa sommar :D

Ja en BB créme ska väl vara med lite lättare täckning :) Jag har hittat massor med olika BB/CC créme med bra solskyddsfaktor i, men dom flesta faller på att dom inte är vattenfast :down:

Ja en BB créme ska väl vara med lite lättare täckning :) Jag har hittat massor med olika BB/CC créme med bra solskyddsfaktor i, men dom flesta faller på att dom inte är vattenfast :down:
Ja svårt det där.. själv gillar jag inte att vara så mkt under vattnet så min cc cream har suttit på rätt bra ändå :)
Men en solskyddscreme som är lätt tonad borde det väl finnas?
Kan man kanske blanda ut solskyddet med en liten gnutta foundation för att få lite färg på det?

Jag hittade en Vichy som var kombinerad solskydd och BB créme, men det stod att den skulle funka även för känslig hud. Isåfall är det ju toppen! Lite synd på den höga solskyddsfaktorn, lite färg i ansiktet hade ju varit trevligt ...:meh: Men har du använt denna själv? Funderade på hur den är i färgen, BB créme brukar ju finnas i några nyanser men den här verkar bara finnas i en. Funkar den på ljus hy eller blir den väldigt brun?
Har inte använt den själv men tittade på den på apoteket i början av sommaren och då tyckte jag den var ganska mörk men kanske du har fått lite färg i ansiktet så här i slutet på sommaren? Det är nog ett minus att det bara finns en färg...

Silk Naturals mineralsmink. Rent från skit, betydligt renare än solkräm ;). Jämnar ut jättebra, hyfsat vattenfast och du kan sova med det om du vill. Dessutom så blandar du själv till din nyans, jag fyller på min bytta med 1 mått pigment minst 1 gång per vecka under sommaren allteftersom jag blir brunare.

Det blir ett fysikaliskt solskydd, såpass bra att jag måste komma ihåg att sola ansiktet utan ibland för att "komma ikapp" :p.

Ni som dömer! Gör inte det. Ni har ingen aning om vad andra har för hudproblem och hur obekvämt och jobbigt det är att befinna sig utanför "normen" av utseende när en är osminkad.

Sen detta med att man inte ska använda smink när man solar och "täcka" huden kan jag ju förstå men samtidigt kan det för någon som lider av dålig hy kännas otänkbart. För mig till exempel. Och har man bara lite blemmor och småfinnar blir det säkert bättre i solen och av att få lite färg. Men tror att om man alltid varit fin i hyn kan det vara svårt att förstå hur negativt det kan påverka självkänslan och därmed det sociala att ha dålig hy.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka