Vattenbrist och foder - Utbruten från 07-orna del 22

Charlotte1975

Trådstartare
@Fiorano har också åkt på jordens sommarförkylning. Riktigt trist!
Är i Skåne nu och här är vattnet på väg att ta slut. Tankar med dricksvatten är utkörda. Känns riktigt obehagligt. Man ser på åkrarna hur dåliga skörderna är och betesdjuren har ju inget som helst gräs att äta. Hur känner ni inför vintern, har ni säkrat hö/silage?

@Fiorano har också åkt på jordens sommarförkylning. Riktigt trist!
Är i Skåne nu och här är vattnet på väg att ta slut. Tankar med dricksvatten är utkörda. Känns riktigt obehagligt. Man ser på åkrarna hur dåliga skörderna är och betesdjuren har ju inget som helst gräs att äta. Hur känner ni inför vintern, har ni säkrat hö/silage?

Vårt stall tar eget och har så det täcker. Vi brukar sälja men det blir nog inget av det. Jag hämtade hö (eftersom jag ger 50 % torrhö och det har inte vårt stall) och då trodde han inte att det skulle vara några problem. Bonden berättade att jag är en av hans prioriterade kunder för jag betalar vitt samt har varit kund utan konstigheter i två år. Så det känns bra. Men jag snålar nu. Blandar ut med hösilage redan, det brukar jag aldrig göra sommartid. En gör vad en kan helt enkelt.

Jag har säkrat hö för vintern, köpte småbalar. Har hämtat hem 4 lass och ska hämta ytterligare 2 lass.

Det är verkligen extremt torrt överallt och återväxten finns i princip inte. Nu har jag lättfödda hästar så för den saken är det inga problem, de klarar sig på sämre bete och två av dem går på diet då de behöver hålla igen.
Men man blir lite orolig när man läser om foderbrist.

Bir fö fett irriterad på ”bönderna” runt oss. Det står åkrar som inte använts på flera år och som de inte brytt sig om att så. Hoppas att stallägaren frågar om de får odla där nästa år... ingen vet hur illa det blir då.

Tror vi räddades av i år att vi gödslade på förra året, så vår förstaskörd blev rätt kraftig. Det står att det ska regna rätt mycket helgen som kommer men det skulle behöva regna flera dagar i streck för att det ska bli bra. Nu rinner det bara av den hårda skorpan.

Jag har blivit förkyld med, sån skit! :yuck: Men är förhoppningsvis på bättringsväg nu, ska åka på semester till Sverige imorgon så vill ju inte vara sjuk då.... :down:

Har inte skaffat hö än då jag inte vet hur det blir med hästarna till hösten/vintern, men ska evt iväg och titta på ett nytt stall i nästa vecka. Vill ha ett ställe med lite bättre träningsmöjligheter och plats till alla hästarna på samma ställe. Hoppast jag hittar nåt snabbt så jag kan börja beställa in grovfoder...

@Charlotte1975 Urk för dessa sommarförkylningar! Jag har haft rejäl höångest och igår beställde jag 12 balar snordyrt hösilage (1.200:-/balen) bara för att ha någon form av backup om stallets eget hö inte kommer att räcka. Det ska pressas imorgon och då vet vi hur mycket som fattas. Sen är jag lovligt irriterad att de andra på gården prompt måste ha fri tillgång till sina hästar. Det är som om de inte fattar hur otroligt illa det ser ut med hö i hela landet och tycker det är rimligt att överutfodra sina djur. Hade vi haft begränsning om ca 10kg/dag/häst så hade troligen stallets hö räckt...

@Charlotte1975 Urk för dessa sommarförkylningar! Jag har haft rejäl höångest och igår beställde jag 12 balar snordyrt hösilage (1.200:-/balen) bara för att ha någon form av backup om stallets eget hö inte kommer att räcka. Det ska pressas imorgon och då vet vi hur mycket som fattas. Sen är jag lovligt irriterad att de andra på gården prompt måste ha fri tillgång till sina hästar. Det är som om de inte fattar hur otroligt illa det ser ut med hö i hela landet och tycker det är rimligt att överutfodra sina djur. Hade vi haft begränsning om ca 10kg/dag/häst så hade troligen stallets hö räckt...

Fast 10 kg är ju väldigt lite för en stor häst.

Fast 10 kg är ju väldigt lite för en stor häst.

Med den analysen vi hade förra vintern täckte det underhåll på en stor häst gott och väl. Det hade kunnat vara en högre begränsning också, men fri tillgång tycker inte jag är rimligt under rådande omständigheter.

15-20 kg är väl mer rimligt på en stor häst? Minns att min Amazing (som förvisso var aningens svårfödd med sin enorma energi) åt typ 6kg över natten, 4-5 till lunch, 3-4 till middag och 2 på morgonen ca.

Och då var det helt torrt hö, gällande hösilage blev det uppåt 30-40 på vintern pga blött.

Så 10 är gravt i underkant men förstår ändå vart du vill komma och det är väl helt riktigt att man försöker minimera spillet allt man orkar i detta läge.

Läste igår om en som skulle importera hö från Tyskland och Österrike? för ca 10kr/kg.. :crazy:

15-20 kg är väl mer rimligt på en stor häst? Minns att min Amazing (som förvisso var aningens svårfödd med sin enorma energi) åt typ 6kg över natten, 4-5 till lunch, 3-4 till middag och 2 på morgonen ca.

Och då var det helt torrt hö, gällande hösilage blev det uppåt 30-40 på vintern pga blött.

Så 10 är gravt i underkant men förstår ändå vart du vill komma och det är väl helt riktigt att man försöker minimera spillet allt man orkar i detta läge.

Läste igår om en som skulle importera hö från Tyskland och Österrike? för ca 10kr/kg.. :crazy:

Grundfodring är 1 kg ts/100kg häst. Med ts på vårt hö blir det ca 1,3 kg/100kg vilket i sin tur är strax under 8 kg för en häst på 600 kg. Sen får en utgå efter analysen och hästens behov utifrån arbete. Att i år fodra med fri tillgång eller 20 kg/dag när det hamnar långt över hästens behov är för mig direkt oansvarigt. Folk står inför att välja att ta bort sina hästar eftersom det inte finns foder. Vår bonde i byn som vanligen levererar till "alla" kan i år inte leverera till någon. Han har över 200 djur i kö på slakt och slaktar ut producerande mjölkkor pga den foderbrist som är. Så i år får faktiskt hästägare ta sitt ansvar och inte hålla på att överutfodra sina djur!

Grundfodring är 1 kg ts/100kg häst. Med ts på vårt hö blir det ca 1,3 kg/100kg vilket i sin tur är strax under 8 kg för en häst på 600 kg. Sen får en utgå efter analysen och hästens behov utifrån arbete. Att i år fodra med fri tillgång eller 20 kg/dag när det hamnar långt över hästens behov är för mig direkt oansvarigt. Folk står inför att välja att ta bort sina hästar eftersom det inte finns foder. Vår bonde i byn som vanligen levererar till "alla" kan i år inte leverera till någon. Han har över 200 djur i kö på slakt och slaktar ut producerande mjölkkor pga den foderbrist som är. Så i år får faktiskt hästägare ta sitt ansvar och inte hålla på att överutfodra sina djur!

Absolut, och som du läste så säger jag inte emot dig :)
Men 8kg för en stor häst är inte okej gällande tuggbehovet, även om det näringsmässigt går ihop, bara det jag menade :)

Och att ge 15kg strikt istället för fri tillgång borde vara en hyffsad uppsträckning?

Överutfodra är en sak, men har man tävlingshästar som är disponerade för magsår så vill man inte låta dem stå någon längre stund utan grovfoder, eller ge stora kraftfodergivor för att täcka upp.... Jag skulle aldrig gått med på mindre än 15 kg/dygn till mina hästar, oavsett hur många kor som måste dö pga det faktiskt.

@Vogue och @sorbifolia Mitt förslag i stallet är att det begränsas till underhållsbehov som ingår i hyran-för det är förhoppningsvis vad stallets egna hö kommer att räcka till. Om hästägarna sen vill fodra mer så är det upp till var och en att köpa själv. Men finns det inte hö, så finns det inte-det är ju den krassa sanningen tyvärr. Jag har som sagt bokat extra hö från ett annat ställe för att jag ska känna mig trygg att jag har foder till mina hästar. Sen vad det gäller tuggbehov är det också en avvägning. Mina hästar ligger absolut långt i underkant när det kommer till tuggbehov. Det är det enda sättet för mig att hålla de i form och att de inte ska bli för tjocka. Jag har lärt mig min läxa med vad för tjock ponny ger för konsekvenser (fång) och det är då inget jag vill göra om. (De får i dagsläget 7.5 kg hö/dag om fyra portioner.)

@Vogue och @sorbifolia Mitt förslag i stallet är att det begränsas till underhållsbehov som ingår i hyran-för det är förhoppningsvis vad stallets egna hö kommer att räcka till. Om hästägarna sen vill fodra mer så är det upp till var och en att köpa själv. Men finns det inte hö, så finns det inte-det är ju den krassa sanningen tyvärr. Jag har som sagt bokat extra hö från ett annat ställe för att jag ska känna mig trygg att jag har foder till mina hästar. Sen vad det gäller tuggbehov är det också en avvägning. Mina hästar ligger absolut långt i underkant när det kommer till tuggbehov. Det är det enda sättet för mig att hålla de i form och att de inte ska bli för tjocka. Jag har lärt mig min läxa med vad för tjock ponny ger för konsekvenser (fång) och det är då inget jag vill göra om. (De får i dagsläget 7.5 kg hö/dag om fyra portioner.)

Om dina ponnyer klarar sig på 7,5kg ”dietmässigt” (och egentligen då kanske skulle behöva tugga uppåt 10kg?!) så förstår jag inte hur du kan föreslå att en dubbelt så tung häst i full tävlingskondition ska klara sig på 8kg faktiskt! :confused:

Du brukar ha några av bukes överlägset bästa tankar men nu är du ute på ett lite för stort ”rädda världen” uppdrag tror jag!

Och då är jag ändå fullt med på ditt resonemang för stallet i sig och jag tycker absolut att var och en får skaffa hö själva för det pris som krävs för att man ska hålla hästarna välmående.

Överutfodra är en sak, men har man tävlingshästar som är disponerade för magsår så vill man inte låta dem stå någon längre stund utan grovfoder, eller ge stora kraftfodergivor för att täcka upp.... Jag skulle aldrig gått med på mindre än 15 kg/dygn till mina hästar, oavsett hur många kor som måste dö pga det faktiskt.
Men det finns ju annat att ge. Tex lucern.

Om dina ponnyer klarar sig på 7,5kg ”dietmässigt” (och egentligen då kanske skulle behöva tugga uppåt 10kg?!) så förstår jag inte hur du kan föreslå att en dubbelt så tung häst i full tävlingskondition ska klara sig på 8kg faktiskt! :confused:

Du brukar ha några av bukes överlägset bästa tankar men nu är du ute på ett lite för stort ”rädda världen” uppdrag tror jag!

Och då är jag ändå fullt med på ditt resonemang för stallet i sig och jag tycker absolut att var och en får skaffa hö själva för det pris som krävs för att man ska hålla hästarna välmående.

Nej, det handlar inte om ett "rädda världen"-uppdrag utan det handlar om hur mycket hö vi de facto kommer kunna få tag på. Jag och en annan i stallet har jagat hö i en månad nu. Vi har fått nej av de allra flesta och några kanske. De jag beställt av själv är så pass dyra att stallägaren och övriga i stallet inte vill beställa därifrån. Och jag säger inte att hästarna ska klara sig på 8 kg hö i tävlingskondition, jag säger att det rimliga i situationen är att underhållsbehovet för hästen ingår i stallhyran och övrigt behov får själv inhandlas av hästägaren. Precis som en gör med kraftfoder. På det viset kan stallets egna hö räcka hela perioden och tar inte slut mitt i vintern med följande enorma problem de skulle ge. Får vi tag i mer hö är det naturligtvis det allra bästa, men finns det inte så finns det helt enkelt inte.

Hörni, grovfoderdiskussioner är väl inte unikt för hästar födda 2007 så ta gärna dem i aktuellt forum.

/mod

Absolut, och som du läste så säger jag inte emot dig :)
Men 8kg för en stor häst är inte okej gällande tuggbehovet, även om det näringsmässigt går ihop, bara det jag menade :)

Och att ge 15kg strikt istället för fri tillgång borde vara en hyffsad uppsträckning?

Fast seriöst så 15-20 kg per häst som du skriver om är ju inte nödvändigt på något sätt eftersom du kan fodra med annat grovfoder utöver minimigivan stråfoder.
Du har ju massor med möjligheter - lusern, proteinfoder. Samt sly, halm osv för just tuggbehov .

Edit:
@LenaH - jag såg inte ditt inlägg innan jag postade - point taken .

Haha det verkar funka. Vi tränade idag. Jag red ganska dåligt första 20. Sen blev det lite bättre. Som på filmen. Jag försökte få till lite mer tryck i traven för han var rätt matt och väääääldigt tittig för en gångs skull.

.. och sen när jag satt och var bedrövad över träningen så ringde höbonden och sa att jag inte kunde få mer än halva vanliga ransonen. Eh ok, tack. Eller något.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka