B

Borkan

Hur mycket säger man är normalt för en hund att dricka per dygn?

Rottweilertik på 34kg och 8år.

Sv: Vatten

Gnist skrev:
En normal frisk hund bör dricka minst ½ dl/kg och dag, om den Bara äter torrfoder. Blöter man fodret eller ger matrester, så får ju hunden i sig vätska vi det också.

Norpar mitt svar från denna tråd

Vilket i din hunds fall innebär ca 1,7 liter vatten per dag som minimummängd.

Totalt vätskeintag 50-60 ml/kg/dygn. Dricker de över 100 ml/kg/dygn anses det vara onormalt.

Om mina småhundar, som väger ca 8 kg, dricker ca 8 dl/dygn skulle jag inte se det som onormalt..

Med tanke på att upp till 10% av kroppsvikten i vätskeintag/dygn anses som helt normalt...
så undrar jag: Var har du fått uppgiften att + 1 dl/kg & dag är = onormalt mycket?

Senast ändrad:

Äh hunden dricker väl när den är törstig. Det är ju hur svårt som helst att mäta vätskeintaget på sin hund eftersom man byter vatten ofta. Iaf gör jag det :)

Det var väl jag som skrev att upp till 10 % kan anses normalt, det innebär underförstått att över 10% kan anses mer än normalt vilket iofs inte behöver innebära sjukligt.
PL

Ja fast jag har inga mått på min skål och fyller i olika varje gång men nångång ska jag faktiskt kolla för att se på skoj hur mycket han super i sig om dan :)

tag ett litermått med dl gradering. fyll måttet med vatten och häll över i vattenskålen. upprepa proceduren tills vattenskålen är full. ett dygn senare häller du över vattnet från vattenskålen till litermåttet och vidare ut i vasken. upprepa tills vattenskålen är tom. antal dl före-antal dl efter = antal dl som hunden har druckit. voilá!

Jo det var du vill jag minnas. Överför jag den siffran på mina terriers, så blir det ca 8 dl/hund och dag, vilket jag då inte tycker är onormalt mycket..Skulle de däremot gulpa i sig 2 L / dag (mer än jätteheta sommardagar då..)skulle jag tycka det var mycket och om det fortgick en period, skulle jag nog kolla upp det.

Jag behöver inte mäta exakt hur mycket vatten mina hundar dricker..Det är ju lite bökigt när man har 6 st inne på dagen att veta vem som druckit hur mycket ;) . Jag personligen är ju inte det minsta orolig över att någon av mina hundar dricker för mycket..

Senast ändrad:

På Agrias hemsida finns en fråga-veterinären-sida och där skriver de att om hunden dricker så mycket som 1 dl/kg och dag så är det så onormalt mycket att hunden troligtvis är sjuk och ska veterinärundersökas!

Jag anser ju dock att man måste även räkna in diverse Yttre faktorer, som aktiviteter, innetemperatur osv..
OBS att jag har INTE hundar som normalt sett faktiskt dricker 10% av sin kroppsvikt varje dag..
Men jag anser inte att det är onormalt mycket om de aktiverats extra mycket en dag, eller om jag har feber och vrider upp värmen, så att det blir + 25 grader här inne..

Mina hundar äter dessutom Endast torrfoder och behöver det vatten de dricker, vilket /terrier blir ca 5-7 dl/dygn och hund (levande vikt mellan 8-10 kg på dem) Vilket jag då inte alls tycker är För mycket..

cillamuffins skrev:
tag ett litermått med dl gradering. fyll måttet med vatten och häll över i vattenskålen. upprepa proceduren tills vattenskålen är full. ett dygn senare häller du över vattnet från vattenskålen till litermåttet och vidare ut i vasken. upprepa tills vattenskålen är tom. antal dl före-antal dl efter = antal dl som hunden har druckit. voilá!

Ahh smart ;) Tack för tipset

Kan bara hålla med dig! Men du undrade var ev rekommendation kom ifrån och jag har hittat den på Agrias hemsida. Tycker också att det är ett konstigt råd, vattenintaget beror precis som du säger på temperatur, aktivitet, foder etc.

Gnist skrev:
Om mina småhundar, som väger ca 8 kg, dricker ca 8 dl/dygn skulle jag inte se det som onormalt..

Med tanke på att upp till 10% av kroppsvikten i vätskeintag/dygn anses som helt normalt...
så undrar jag: Var har du fått uppgiften att + 1 dl/kg & dag är = onormalt mycket?

Nej, det var ju det jag sa.:smirk:
Det är på veterinärhögskolan man lär ut den gränsen. Naturligtvis spelar yttre faktorer in och det är ingen helig gräns, men en tumregel.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
521
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 490
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern