Vatten rinner in i uteboxarna.

Narcissa

Trådstartare
Ja ni ser rubriken.
Jag lät bygga två uteboxar i somras. De är byggda på en nygjuten cementplatta. Nu när det regnar mycket rinner det in i framförallt den ena boxen och det blir rejält vått. Får slänga massor av spån så det är inte hållbart i längden såklart.
Det jag undrar är om någon har samma problem och vad går det att göra åt? Jag funderar på att köpa någon sorts fogplast (?) eller något och sätta det längst kanten mellan box och platta. Det är ju ca en cm luft mellan och det är där det rinner in massor med vatten. Eller kan man göra på annat sätt?
 
Sv: Vatten rinner in i uteboxarna.

Gräv ett dike runt om och dränera ordentligt. Gör i ordning hängrännor så vattnet leds bort från stallet och direkt ner i dränneringsrören.
Fyller du igen alla mellanrummen nedtill så blir det vara att du maskerar problemet.
 
Sv: Vatten rinner in i uteboxarna.

Plattan är alltså rejält mycket större än boxarna så regnvattnet som kommer på plattan rinner in in boxarna och det är det jag vill få stopp på. :)
 
Sv: Vatten rinner in i uteboxarna.

Det regnar på tvären, landar på plattan och rinner då in i boxarna? Fel lutning på plattan alltså?
 
Sv: Vatten rinner in i uteboxarna.

Jag misstänker en svag (absolut ej synlig) lutning på plattan. Därför tänker jag att om man bara kan fylla det där lilla tomrummet mellan platta och box med något så rinner vattnet vidare och av plattan.
 
Sv: Vatten rinner in i uteboxarna.

Eftersom alternativet (åtgärda plattan) är så pass mycket jobbigare hade jag börjat med att försöka täta mig ifrån problemet.

MEN det är ju viktigt att verkligen leda bort vattnet så det inte blir stående mot boxfronten istället.
 
Sv: Vatten rinner in i uteboxarna.

Ja absolut. Vi väntar på att de ska komma och sätta stuprör också så det hjälper ju lite. men VAD kan man täta med? Någon som har förslag?
 
Sv: Vatten rinner in i uteboxarna.

Om du ska täta så tror jag om du kan få det riktigt rent att något som våtrumssilikon kan vara en lösning. Men det kräver att ytorna är rena. Fördelen är att går relativt enkelt att ta bort om det inte skulle fungerar, man kan skära bort det och att det blir elastiskt så att det fjädrar. Vilket gör att det inte blir känsligt om t ex hästen sparkar i boxväggen.
 
Sv: Vatten rinner in i uteboxarna.

Limma dit (med hjälp av silikon) samma typ av gummilist (ser närmast ut som ett T) som man använder i badrum utefter väggen där det läcker in.
 
Sv: Vatten rinner in i uteboxarna.

Jaag har likadant problem som du. Jag satte grov täckplast på yttersidans vägg. Häftade upptill och lade en list längst ner men lät plasten gå ut en bit över cementen mot marken och där rullade jag in en tjock planka för att säkra. På insidan har jag tätat med silikon, men det håller inte så bra så man får göra om det då och då.
 
Sv: Vatten rinner in i uteboxarna.

Nja, jag hade nog satsat på något för utomhusbruk. Det finns ju en uppsjö olika taktätningar t ex, eller marintätningar. Kollar man på bostiks hemsida får man en hum om vad som kan vara vettigt att använda. Det ska ju tåla ett helt annat klimat (temperatur bl a) än inomhusprodukterna.
 
Sv: Vatten rinner in i uteboxarna.

Vad tror du om att gjuta en tröskel på insidan av boxdörren?

+ ev göra urfasningar i plattan, med lutning för att leda bort vattnet
 
Sv: Vatten rinner in i uteboxarna.

Precis. Skär ett V med fall utåt i betongen framför boxen så vattnet rinner ner i den och bort
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 209
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: svea
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 440
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp