Vatten i lösdrift?

G

goljahult

Hoppas tråden ligger rätt...
Jag skulle behöva hjälp med lösningar på hur jag ska göra med vattenförsörjningen i min lösdrift i vinter. Jag har inte möjlighet att ha elektrisk uppvärmning av vattnet utan behöver tips på hur man kan hålla vattnet isfritt på andra sätt. Lösdriften är strödd med halm och vattenbehållarna är runda 50 L tunnor. Tips mottages tacksamt!

Sv: Vatten i lösdrift?

Isolera vattenbehållaren och sänk ned den i en större behållare som skyddar isoleringen. Servera ljummet vatten i den isolerade behållaren så håller det sig isfritt hyfsat länge..

... och lägg ner några bollar som kan flyta runt och hindra en tunn isskorpa.

Metallkar (t.ex. badkar) håller vattnet svalt på sommaren, men på vintern fryser det fortare i ett sådant, så då är en plasttunna bättre.

Bygg en låda, isolera med frigolit, sänk ner en mindre tunna i en större och isolera med fogskum emellan dessa och töm ut ev is/vatten varje dag och fyll på nytt ljummet vatten.

Fyll på ljummet vatten när du gör rent (på em?), häll i en hink hett vatten på morgonen så isen smälter och vattnet blir tempererat. Eller tvärtom.

Då håller det sig några timmar och hästarna dricker mycket bättre när vattnet är tempererat dessutom. Det räcker gott och väl för normalhästen.

Kan man inte köpa den största murarbaljan och sätta i en mindre med isolering imellan bara? Eller det ska vara massor med isolering?

Jag klurar också på enkla lösningar. Jag ska göra en hemmagjord thermobar men den går ej att använda i alla hagar.

Så jag tänkte prova en mycket enkel lösning. Ta ett badkar, fyll det med halm sätt i två 50 liters tunnor. Jag får säker hälla i varmvatten i tunnorna men det kanske funkar hyggligt ändå.

kl
Måste dra upp tråden igen, jag tror jag har en bra lösning för isfritt vattenkar som inte kräver el utan använder naturliga resurser!

Om man bygger en isolerad (trä?)låda i rätt storlek, höjer upp den från marken, fyller den med hästgödsel som odlare gör med värmebänkar i sina växthus, ställer in en lagomstor plastbalja och fyller den med vatten, då borde hästgödseln som sakta brinner upp hålla vattnet frostfritt?! Blir det extrakallt kanske man lägger ett frigolitlock på karet som hästarna får trycka ner för att få vatten...

Vad tror ni? Billigt, miljövänligt och hästgödsel har man ju i överflöd! Fungerar nog bäst med halmströ dessutom... Läste att hästgödsel brinner sakta, cirka 4-6 månader, sedan får man väl hoppas värmen är tillbaks ;)

Vi byggde en egen "thermobar", som fungerade bra ned mot -10. Den är stor och rymlig, och fungerar relativt bra, förutom när det blir riktigt kallt. Nu står den dock och skräpar, eftersom vi installerat elvattenkopp.

Vi har nu klurat ut den lösning som blir enklast för oss, nu ska det bara byggas också.

Vi kommer bygga en trälåda med avtagbar front så man enkelt kan ta ur tunnorna och skura dem. Lådan ska ha plats med 2 90liters tunnor, den kommer likna en foderlår. Isolering blir liggunderlag närmast tunnorna och halm runtom. Som botten kommer vi ta en eller två pallar och sen har vi ett hårt isoleringsmaterial ovanpå pallarna. Vi kommer även ha lock på lådan så vatten inte kan rinna in vid isoleringsmaterialet, det blir ju två hål i locken så hästarna kommer åt att dricka.

Isolera med XPS så spelar det ingen som helst roll att det rinner vatten på isoleringen.

Öht så ska man i lägen där isoleringen utsätts för fukt endast använda cellplast, cellglas, aerogel eller liknande material som tål fukt utan att mögla eller få kraftigt försämrat u-värde.

Kör istället med 5-10 cm XPS under tunnorna och 5-10 cm med EPS alternativt "fogskum" på sidorna av tunnorna/lådan.

Halm är inget isoleringsmaterial - det är ett strömedel ;)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 392
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar