vatten i hagen

Sv: vatten i hagen

Det går åt väldigt mycket energi för en häst att smälta snö, för att få dom litrar vatten per dag den behöver. Tar dessutom lång tid.
Att stallets hästar äter snö, är nog snarast en signal om att dom får för lite vatten!

Våra hästar tar en "snötugga" någon gång ibland, men det verkar mest vara en grej i förbifarten.

LIA

En vild häst dricker mellan 2 ggr per dag och 1 g varannan dag. MEN de äter gräs, inte torrt hö. Där har du en viktig skillnad. Dessutom dricker hästar ofta efter de ätit (torr mat) så om de får hö i hagen vill de gärna dricka efteråt. Sen är det ju också beroende av hur länge de går ute om dagarna, mina hästar går ute mellan 6-20, tar in dem för att rida men ställer dem inte alltid i boxen då, och alla hästar dricker inte om de inte är ostörda.

Enligt 24§ i SJVFS 2003:06 så skall djur få drickvatten minst 2 ggr per dygn.

Fördömt..då ligger man risigt till, pållarna får bara en gång om dagen :eek: ......vi har en stor bäck som rinner igenom hagarna och en damm likaså........ :cool: :D :D

God Jul
Önskar
Rolle på Österlen

När jag hade morgonfodringarna i mitt gamla stall brukade jag ta med mig en hink varmvatten med varje häst jag tog ut så att islagret på vattnet från dagen innan smälte(hade större baljor i hagarna).

synd att hästar inte kan förstå att vattnet fryser innan höet är slut .. :)

Jag tror förresten hästar gillar att dricka från rinnande vatten, när vi häller vatten i spannarna så ska de dit o dricka o knuffa undan slangen :) Vill ha en bäck!

/jenny

Jo ett naturligt vattendrag vore väl drömmen. Fast inte om man råkar ut för en sådan kommuninspektör som en granne till mig råkade ut för...hon tyckte att de skulle ha godkända vattenprover från bäcken...ett rinnande vattendrag...hur ofta ska de ta prover då för att de ska vara aktuella?

jo, jag vet många hästar som föredrar snö framför vatten under vintern.

Ah, du skojar.

Jag var tvungen att smälta snö för vårt vatten frös under ett dygn.
För att få 5 liter vatten fick jag hämta 10-15 hinkar med packad snö! skulle en häst äta 150 liter snö??
knappast.
Jag tror du vet många hästar som törstar!

Ja, det kan jag också hålla med om..
Har studerat pållarna ibland,
och om de har vatten så äter de inte snö..
Men har de inget vatten så äter de snö..

Vi bär iaf ut varmt vatten i hink, på morgonen, och sedan till lunchen.. Kan inte ge dem vatten på annat sätt.. Är vi hemma från skolan/jobbet så kan man naturligtvis ge dem oftare, men hur ofta är man hemma?
Det verkar funka rätt bra, men de är ändå törstiga när de kommer in på kvällen.. Dricker det första de gör..
Suck för vintern när det gäller sånt..

Vi bär ut vattenhinkar mellan tre och fem ggr/dag. Nattetid blir det det längsta uppehållet.
Just nu är de inne i en period då de dricker lite mindre än vanligt så vi har bara behövt fylla på tre ggr/dag. Inte så jobbigt alls egentligen. Har man långt till hagen är det bekvämare att bära/dra i dunkar istället för i hinkar.

Vi har en bit till hagen, i alla fall så räcker vår vattenslang inte ca 500 m så att vi kan ha ett kar där och fylla på, det hade ju varit det bästa. Men det lite komiska eller hur jag ska uttrycka mig är att så många människor anser att vatten ska hästar ha fri tillgång till under dygnets alla timmar, men grovfodret är det minsann inte bra med fri tillgång på. Ändå så sa någon att vildhästar bara dricker var till varannan dag ( men äter gör de runt 20 timmar/dygn ), dessutom Inte_Ung att det är lag på att vattna 2 gånger per dygn, vilket jag kan tolka som om hästar inte tar skada av att inte ha vatten ute på dagen.
Jag har sjkälv inte vatten ute, men de har så det räcker på natten.Nu släpper jag inte ut kl 5 på morgonen längre utan det blir vid 8-9 istället och de har när det går ut till hagen vatten kvar i sina hinkar på mogonen. Jag har en shettis som nästan dricker en hink på natten och därför har han en vanlig hink. Miniknabstruppern är en B-ponny och dricker lite mer än en hink så han har fått en större variant av hink. Nordisen dricker mer än en hink och spelar sedan boll med dem i boxen så han har fått ett kar och det varierar hur mycket som finns kvar på morgonen. Ibland är det halvfullt, men oftast är det 1/4 vatten kvar. Detta tolkar jag som om att de dricker så mycket de behöver på natten. I hagen vet jag inte hur jag ska göra. De välter hinkarna, det har jag testat. Så vad göra?

gud vilken bra reflektion!!

Känns som att "utan vatten dör man, men mat kan man vara utan några veckor" tankegången överförs till hästar?
Om det bara kommer en lag som säger-hästar ska ha tillgång till mat minst 10 timmar om dygnet? Det ni!
Såg dokumentär idag om vildhästar i nevada, och de dricker varannan dag, föl som gamla.
/jenny

Ja, jag tänkte till rejält där ! =)
Själv så har mina hästar mer eller mindre fri tillgång på hö. De delar en bal på ca 12-13 kg i hagen, men vi har mycket gräs kvar så de äter hellre det. Inne får de så mycket mat att de har kvar när jag kommer och ska släppa ut. Hästar äter ju " alltid" så för mig känns det fel att låta dem gå utan mat ens en timme. För vad ska en häst gör om den inte äter? Sover och vilar gör den ju inne? Men vatten kan jag inte ha ute eftersom dels så fryser det och så välter hästarna alla hinkarna istället för att dricka vattnet. Jag har som sagt tre hästar.

Ja, tänk om grovfodret vore viktigare än vattnet!

Ja med tanke på som du säger hur de lever i villt tillstånd så borde vi vara noggrannare med att ge dem grovfoder ofta än vatten isåfall..
Typ en sån dära "boll" me hö i hagen.. kanske sku funka? hmm..

Fast jag vet inte men på något sätt så känns det ändå som att eftersom vi stängt in dem, rider dem osv. så blir det annorlunda med törsten.. men det är bara hur jag tänker.. mina är alltid törstiga när man ridit och så..
hmm.. blev virrigt det här.. ingen kritik, utan bara mina funderingar hoppas ni förstår det!

Jag menar inte att man inte ska ge dem vatten när man har ridit eller så, det är ju bara bra att göra det! Och kan man springa till hagen med vatten till dem så gör det, jag menar bara att man inte behöver må dåligt över att man inte kan ge dem vatten i hagen.

Jag förstod det! Sry om jag skrev så det gick att misstolka..

Men jag har också tänkt mycket som du, fast jag tar alltid ut en hink på morgonen ändå men den blir ju frysen. De verkar ju inte direkt ta skada av det, däremot så märker man ju genast ifall man varit borta för länge mellan hö-måltiderna..
Så det är nog som du säger!

vem i helskotta är så korkad att de ger sina hästar varmvatten???
Jag har en häst som har haft jättelätt för att få kolik, jag blev då tipsad av veterinär att ge henne varmt vatten, hästar dricker mer då... Så jag tror ju absolut inte att det är farligt !

Vi har någon anordning, vars namn jag inte känner till, men jag kan försöka ta reda på det. Det är en isolerad behållare med en flottör som reglerar vattennivån. På ovansidan finns det hål, där hästen kan dricka. I hålet finns en boll med större diameter än hålets. Bollen pressas mot hålet av vattentrycket underifrån. För att dricka pressar hästen ned bollen. Detta har fungerat bra.

Det krävs naturligtvis att slangen är nedgrävd tillräckligt djupt, för att inte frysa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Tjejen har tre hästar, varav två som står i samma hage. Förra året gjorde jag en isolerad 40 liters balja till henne som hästen...
Svar
3
· Visningar
1 417
Senast: Murray
·
S
Anläggning Behöver lite tips o hjälp... Nu till sommaren ska vi göra en del förbättringar på gården som ska göra arbetet med pållarna lite...
Svar
17
· Visningar
2 151
Senast: Gelina
·
E
Hästvård Ja nu har ju vargavintern kommit som med ett brev på posten.. burr!! Snö, blåst och kallt som attan! Hur gör ni med vatten i...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
40 744
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar