Sv: vatten i hagen
Vi har en bit till hagen, i alla fall så räcker vår vattenslang inte ca 500 m så att vi kan ha ett kar där och fylla på, det hade ju varit det bästa. Men det lite komiska eller hur jag ska uttrycka mig är att så många människor anser att vatten ska hästar ha fri tillgång till under dygnets alla timmar, men grovfodret är det minsann inte bra med fri tillgång på. Ändå så sa någon att vildhästar bara dricker var till varannan dag ( men äter gör de runt 20 timmar/dygn ), dessutom Inte_Ung att det är lag på att vattna 2 gånger per dygn, vilket jag kan tolka som om hästar inte tar skada av att inte ha vatten ute på dagen.
Jag har sjkälv inte vatten ute, men de har så det räcker på natten.Nu släpper jag inte ut kl 5 på morgonen längre utan det blir vid 8-9 istället och de har när det går ut till hagen vatten kvar i sina hinkar på mogonen. Jag har en shettis som nästan dricker en hink på natten och därför har han en vanlig hink. Miniknabstruppern är en B-ponny och dricker lite mer än en hink så han har fått en större variant av hink. Nordisen dricker mer än en hink och spelar sedan boll med dem i boxen så han har fått ett kar och det varierar hur mycket som finns kvar på morgonen. Ibland är det halvfullt, men oftast är det 1/4 vatten kvar. Detta tolkar jag som om att de dricker så mycket de behöver på natten. I hagen vet jag inte hur jag ska göra. De välter hinkarna, det har jag testat. Så vad göra?