vatten i hagen

Salandge

Trådstartare
Kan man på något vis ordna vatten i hagen om man inte har tillgång till el? Jag har inte möjlighet att använda eluppvärmda koppar eller baljor... hagen ligger för långt bort från någon strömkälla... I en tidigare tråd tipsades det om att man kunde linda värmekabel runt en balja men det kan jag således inte heller göra. Jag vill ju att hästarna ska få vatten ute i hagen men vet inte hur jag ska ordna det. Kan man på något sätt isolera en balja så det inte fryser lika snabbt?

Jag måste ställa ut vatten i hagen på kvällen till dagen därpå så jag funderade på om man skulle kunna isolera en balja med typ gullfiber + något sorts yttermaterial och sen lägga på ett isolerat lock. Skulle det funka? :confused:

Hur har ni ordnat det?

Tips och ideér mottages tacksamt!!

Sv: vatten i hagen

går inte.. varför måste du göra det över natten?

Vi vattnar inte våra i hagen när det är snö o minusgrader, de dricker när de kommer in för att ridas, eller på morgonen. innan hage, sen har de ju spann i boxen över natten som räcker några timmar. Hästar är egentligen gjorda för att dricka få gånger, så om de går utan vatten 8-14 ex så gör det inget. de dricker mera sen när de får vatten.

tips för att få vattnet att inte frysa lika fort är:

salt i vattnet.
Olja i vattnet.
en boll som flyter, funkar bara om det blåser.
varmvatten.
Jättestort kar med isolering mot vind o kyla.
men hela natten håller det aldrig om du har -5 eller mer.
/jenny

Tycker väl att de som sätter ut ästarna gott kan ta ut vattenhinkarna då oxå, edt är väl inte för mkt begärt.
Vi brukar sätta varmt vaten så isar det inte lika snabbt å hästarna tycker om det mer.

Själv kommer jag inte till stallet föränn eftermiddagen. Vill jag att hästarna ska ha vatten i hagen hela dagen får jag se till att det redan finns där.

Chrystler:
Eftersom ingen annan i stallet verkar tycka att det är vidare viktigt med vatten i hagen hela dagen :crazy: måste hjag ordna det själv... :smirk:

/Monika

Det är inte så viktigt....
tror du vilda hästar, som dessutom rör sig mer än haghästar, har en hink runt halsen??
som sankt bernhardshundar?

/jenny

Hejsan,

Har också en fråga angående vatten nu när det är så kallt ute:) Jag har inte heller tillgång till el och gör så att jag ta med mig varmt vatten hemifrån (bor jämte hagen ;) och ställ det i deras uteboxar...detta gör jag typ 3-4 gånger per dygn nu när det är så kallt. Men nu till frågan....vi har en bäck som rinner genom hagen. Hästarna dricker ifrån den med....men nu undrar jag om det vattnet kan vara för kallt...alltså frågan är egentligen: kan vatten vara för kallt för hästar så att de får kolik eller något annat?

MVH
Jacky

Tack Jenny, :bow:

Efter träningen får de snällt stå i boxarna ett litet tag och torka upp innan de går ut igen...då har de alltid ljummet vatten i boxen så det är lungt här då!:) Skönt att veta. :)

Hälsningar Jacky

Kanske inte, men efter som dom dricker upp 15 l var i ett nafts när jag kommer ut med vatten är dom uppenbarligen törstiga. Visst dom kanske dricker p.g.a. "nyhetensbehag" men JAG tycker att det känns bättre att veta att dom har möjlighet att dricka om dom vill. Eftersom dom går ute större delen av dygnet tycker jag att dom ska ha möjlighet att inte bara dricka de timmar dom är i boxen...

snigelfarmor skrev:
Det är inte så viktigt....
tror du vilda hästar, som dessutom rör sig mer än haghästar, har en hink runt halsen??

/jenny

tycker inte att det är så kul med folk som försöker göra sig lustig på andras bekostnad... man kan ju svara folk på andra sätt...

Vi har en halv plast tunna med vatten i. Jag brukar sparka hål på isen varje kväll och när de kommer ut på morron. Helt enkelt... OM det är is förståss! ;)

Sen blir det hinkar om de skulle bli massor minus så det inte går att få hål på det längre! :smirk: Så man får gå ut med dom varje morron o ta in dom på kvällen o tina.
Tycker det är en självklarhet med vatten i hagen.
Vet dessutom att de gärna dricker när de äter sitt hö och ofta dricker de det första de gör när de kommer ut på morron. Därför vill jag inte gärna de ska va utan vatten.

(har även märkt att de helst dricker från bäcken som finns i sommarhagen eller andra större kar , inte små hinkar..)

Tror inte det är nån fara, våra hästar har vart i sommarhagen några dagar nu och de har också drucke från bäcken i hagen, men de har ju vatten i kar också, så de väljer själva helt enkelt. Inte jämt dricker de från bäcken, men då o då.
Har de bara att välja på väljer de nog det som är bäst för dem. Tror jag iaf.

Tyvärr kan dom få kolik av kallt vatten, men det är inte så vanligt. Hade ett anfall för ca en månad sedan och veterinären konstaterde att det var p g a kallt vatten. Det var sist vi hade en köldknäpp och det var så kallt att det frös inne i stallet när hästarna var ute.
Men hästen måste vara törstig och dricka mycket vatten på en gång, inte lite små klunkar då och då.

Ja vatten är det inte så noga med inom hästvärlden tyvärr. Tänk om vi kunde utnyttja den kunskap som finns hos mjölkbönder istället!

För kor gäller att ca +12 grader är optimal temperatur på vattnet och jag tror inte att det är annorlunda med hästar.

vem i helskotta är så korkad att de ger sina hästar varmvatten??? :eek:
har ni aldrig hört talas om legionella? :confused:
eller kan hästarna inte få det kanske?

lika väl som vi inte vill dricka varmvatten direkt från kranen av hälsoskäl, så måste vi se till att hästarna inte tvingas på det. jag tror knappast att det är någon av er som skrivit som kokar vattnet, eller? jag kanske har fel.
hoppas att jag har fel. i sådana fall ber jag om ursäkt. :bow:

det är ett ständigt problem med vattnet i hagen på vintern, jag vet. jag har heller ingen el där. som tur är så har vi en bäck som rinner utanför hagen och under sommaren (eller när det inte är tjälat) så har vi rinnande vatten med självtryck, till hästarnas badkar!

som tur är så har det varit ganska varmt, de sista veckorna så det verkar som om även julafton blir hinkfri! hästarna går ute och har rinnande vatten plus en ensilageboll!
:bump: vilken julklapp! :bump:

babsan skrev:
vem i helskotta är så korkad att de ger sina hästar varmvatten??? :eek:
har ni aldrig hört talas om legionella? :confused:
eller kan hästarna inte få det kanske?
Legionella får man genom att ANDAS IN vattendimma med legionella bakterier i. Det är alltså inte genom att dricka vatten som du kan få legionella. Legionella finns inte i riktigt varmvatten om det blivit upphettat till 55-60 grader.

babsan skrev:
lika väl som vi inte vill dricka varmvatten direkt från kranen av hälsoskäl, så måste vi se till att hästarna inte tvingas på det. jag tror knappast att det är någon av er som skrivit som kokar vattnet, eller? jag kanske har fel.
hoppas att jag har fel. i sådana fall ber jag om ursäkt. :bow:
Det är hälsosamt för hästar att dricka uppvärmt vatten men man skall givetvis inte hålla vatten vid så hög temperatur att det blir gynnsamt för bakterier. Ett eluppvärmt vattenkar med termostat är ju en bra lösning.

har en hink runt halsen??
Hink runt halsen verkar farligt!
Jag som trodde dom hundarna hade en kagge med konjak i, för oss 2-beningar!? :angel:

LIA

Senast ändrad:

det var inget allvarligt menat. ursäkta om ironin inte gick fram.

tanken var att hästar är hästar, inte spädbarn.

vi ger våra på kvällen 10 liter
innan/efter ridtur ca 3-4 liter
och på morgonen 4-5 liter.

Varför ska de då ha en hink i hagen som fryser efter 1 timme? de dricker aldrig där ändå. Om det inte är ljummet (och ja, vi kokar det)
Jag bor i Umeå, om det gör någon skillnad.

ironin var att hästar i Nevada dricker ung en gång om dagen, eller när tillfälle ges. Och de i arabländerna är väl ung samma. Varför skulle våra hästar kräva att ha ständig tillgång på vatten när de kan lära sig att dricka när det ges tillfälle?

Och detta betyder inte att man inte ska försöka ge dygnet runt, vilket ju är bäst. Men man behöver inte springa som en toka med varma hinkar varje gång man ser en häst heller.

/jenny

Jag anser, att det är vår skyldighet att se till hästarnas basbehov. Till det hör tillgång till vatten.

Våra dricker oregelbundet, dvs när dom blir törstiga. Jag har inte studerat mängder eller intervaller etc, för dom har alltid vatten. Att "spanna" dom en gång per dygn skulle troligen innebära, att dom var törstiga långa tider emellan. Ger man då liksom vi fri tillgång till grovfoder, finns kanske risken för foderstrupsförstoppning.

Något gjorde mig förvånad, nämligen: "och ja, vi kokar det". Menar du, att ni kokar c:a 18 liter vatten per häst och dag?

LIA

nej nej...vi kokar det som är ljummet, dvs det på morgonen.

och jag håller med om det du säger.
Vi stänger in hästar i hagar och ger dem torrt hö att tugga på, därmed har vi en skyldighet att ge vatten så ofta som möjligt.
Men man ska inte behöva ha dåligt samvete om de "bara" får 4 ggr per dag tycker jag. Man får göra det bästa av situationen.

Vad tror ni om att hästar äter snö? Vet stall här i norrland som bara ger en spann/dag. de påstår att hästarna äter snö.
/jenny

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Tjejen har tre hästar, varav två som står i samma hage. Förra året gjorde jag en isolerad 40 liters balja till henne som hästen...
Svar
3
· Visningar
1 417
Senast: Murray
·
S
Anläggning Behöver lite tips o hjälp... Nu till sommaren ska vi göra en del förbättringar på gården som ska göra arbetet med pållarna lite...
Svar
17
· Visningar
2 151
Senast: Gelina
·
E
Hästvård Ja nu har ju vargavintern kommit som med ett brev på posten.. burr!! Snö, blåst och kallt som attan! Hur gör ni med vatten i...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
40 744
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar