Vatten i hagen

L

Laurora

Eftersom det just nu råder skilda meningar om hästarna ska ha tillgång till vatten i hagen under vintern eller ej vore det intressant att höra vad nån annan tycker. I vårt stall är vi tre stycken som envist släpar hinkar med vatten eftersom vi tycker att det är lite väl att låta hästarna äta 4 kg hö utan att ha tillgång till något att skölja ner det med. Övriga hyresgäster anser dock inte att det behövs, hästarna kan dricka på natten (har automatiska vattenkoppar inne men trycket är tyvärr inte det bästa på vintern men jag är glad sålänge de funkar!). För tillfället har vi vattenbärare våra hästar i en hage med vattenkar (som bara vi fyller på iofsg så är vi inte ute förrän kväll får inte våra hästar heller vatten) och de övriga i andra hagar utan vatten. Men det känns lite avigt att straffa de andra hästarna för att vi vill ge våra hästar vatten, saken är den att de andra hästarna är verkligen törstiga, jag ställer ut hinkar till dem i vilket fall oavsett vad mattarna säger. Så vad säger andra, räcker det med vattenkopp mellan 18 och 8 eller ska det vara vatten i hagen?
 
Tycker naturligtvis att hästarna ska ha fri tillgång på vatten. Nu under vintern har dock inte mina haft fri tillgång, eftersom det fryser. Har kånkat upp när de fått lunch. Annars har de också automatiska vattenkoppar. (Med bra tryck och isolering) :)
 
Jag önskar att vi kunde ha vatten ute på dagarna till våra, men det fryser direkt.
Brukar försöka låta pållen dricka när jag tar in honom för att rida eller pyssla med han.
Det bästa vore ju såklart om dom kunde få vatten ute hela dagen.
 
är ju bra om hästarna alltid har fri tillgång till vatten direkt ur hink istället för vattenkopp. men det är ju kanske inte alltid möjligt, pga fruset vatten eller lata hästägare, el att de inte tycker att de behöver vatten..

Men om man ska tänka hur de flästa djuren som inte lever i fångenskap har det så har de inga hinkar brevid bettet å kan dricka hela tiden, nää de går å dricker en el två gånger om dagen, och de klarar ju sig. dessutom så finns det ju snö ute å det slickar ju dom i sig ifall det inte finns någe vatten..

så de lider nog inte särskilt av att inte kunna dricka..
 
Självklart ska hästarna ha vatten i hagen. På vinterna är det inte praktist möjligt för alla pga att det fryser i karet/tunnan och slangar. Vi har tyvärr inte möjlighet att ha vatten i hagen på vintern. :( Känns lite jobbigt, men det är den hårda verkligheten.

//Alice
 
vi försöker att ha vatten ujte till hästarna nu på vinter, men det fryser ju som sagt var alldeles för lätt när det är minusgrader. men när det är minusgrader så dricker dom oftast inte heller så det räcker med att man bara konkar ut lite gran då och inte en hel hink å kollar upp om dom har vatten när dom får lunch, när det däremot är plusgrader så kan dom drika en hel del å då får man ju springa en hel del. seddan brukar jag alltid erbjuda min ponny vatten efter det att jag har ridit, innan jag släpper ut henne, (då slipper man ju konka lika mycket :)).
 
Har alltid fri tillgång med vatten till mina, har en stor hink ståendes i hagen, denna fylls med varmvatten på morgonen, mina är vana att alltid ha vatten så varje morgonen står de på "led" för att dricka, kan tillägga att de älskar varmvatten när det är minusgrader ute! De går ute minst 12 timmar varje dag och jag har inga större problem med att det fryser, inte värre än att de kan slå sönder den tunna is som i så fall bildats. :d
 
Jag har turen att ha en bäck rinnandes genom hagen så jag ger inte vatten. Denna rinner i stort sett hela vintern och det är frächt rent vatten i den.
 
Läste en artikel i vår dagstidning i helgen där veterinärer gick ut och sa att kolikfallen ökar lavinartat pga. att hästarna inte har vatten i hagarna utan slickar i sig snö med följd att grus & sten mm. oxå följer med !
 
Klart de ska ha fri tillgång på vatten! Nu har jag ju turen att bo på egen gård och dessutom arbetar hemma, så jag ser till att vattnet är isfritt när det fryser och drar ut slangen med varmvatten när jag fyller på.

Jag har också märkt att de dricker mindre när det är kallare, men de har åtminstone möjligheten.
 
Mina hästar dricker mycket vatten på vintern, de går på lösdrif och jag fyller på med nytt ljummet vatten 3 gånger om dagen när det är frysgrader ute. De brukar dricka när jag kommer med nytt vatten. Tycker synd om hästar som står helt utan vatten ute på dagarna! :(

Hästen är ju ett djur som dricker väldigt mycket vatten och då tycker jag faktiskt att man ska tillgodose det behovet så gott man kan!
 
Självklart skall hästarna ha vatten i hagen men tyvärr saknas lagkrav på detta.

Vi har precis köpt en eluppvärmd balja att ha ute på vintern. Den är flyttbar men måste fyllas på manuellt. Tyvärr fungerade det inte i den hagen jag hade tänkt ha den för vårt ena sto försökte "döda" den.
 
Jag kan inte tänka mig att ha ut hästarna utan tillgång på vatten!! Fast våra hästar är ute hela dagen och får mat ute, är förstås annat om hästen är ute en timme och inte får mat när den är ute.

Vi har en stor hink (20 l murarhink) som vi har inne i värmen om nätterna och läggar ut när hästarna går ut. Fyller på den om det behövs under dagen i samband med att hästarna fodras.

Det fryser, men inte så fort utan hästarna har nog i princip alltid tillgång på vatten även när det är riktigt kallt.

vi har bara två hästar och vinterhagen går fram till stallet så det är lätt att bära ut och fylla på vatten (med slang dessutom).
 
Hej
Jag fick ett tips av en bekant för ett tag sedan och det var att hälla lite melass i vattnet då skulle det inte frysa utan möjligt vis bli en sörja av det så hästarna får i sig vätska ialla fall, kanske något att prova på :idea:
M vH Mannis
 
fast genom att hälla melass i vattnet sänker man vattnets fryspunkt till under 0 grader celsius så det innebär att hästarna dricker väldigt kallt vatten - beroende på hur mycket melass man lagt i.
 
Men vilket av de två onda tingen är bäst? Fryset vatten i hinken så dom inte kan dricka alls, eller melass i vattnet så dom kan dricka även om det är skitkallt?

Just nu har jag egen balja i hagen, jag bär ut vatten i dunkar men det fryser på natten och under dagen. Men det finns i alla fall vatten en liten stund på dagen.

jag tänkte ha honom utan vatten som alla andra i stallet men för ett par veckor sedan fick han ett lindrigt kolikanfall förmodligen pga att dom inte hade vatten i hagen som dom brukade ha plus att dom fått extra mycket hö just då också. Efter det så bestämde jag mig att jag i alla fall skulle ha vatten till min häst.
Sen när dom går ihop så dricker väll dom andra av "mitt" vatten men jag köpte en 125l balja på ÖB så det ska räcka till alla.
 
Har man möjlighet att ge hästen fri tillgång på vatten så är detta självklart det enda alternativet, men hästar i frihet går till vattenhålet och dricker en till två gånger per dygn och då stora mängder vatten. Försök har också visat att hästar dricker som mest en till två timmar efter det att de har ätit upp maten.

Hästar klarar sig alltså bra utan vatten i några timmar tack vare att de kan dricka mycket vatten åt gången. Du kanske skulle se till att din häst i alla fall har en stor hink eller ett kar med vatten på natten och den tiden av dygnet som den står inne? Försök har ju också visat att hästar dricker mindre vatten om det serveras i vattenkopp än om det serveras i hink. Hästar dricker ju som sagt gärna sällan men snabbt och mycket åt gången.

Även om det bästa är att hästen har fri tillgång på vatten hela dygnet, så klarar den sig bra under dagen, bara att den får ordentligt då den kommer in och resten av dygnet.
 
Sen mina hästar får ensilage med 50%ts så har de slutat att dricka i hagen. De dricker inte så mkt inne heller.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 947
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 198
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 023
Senast: warg
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 469
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp