Vatten i hagen till vintern...

S

sydney

Blev fel när jag lade in detta alldelse nyss, provar igen...

Jag funderar på vilket alternativ jag ska välja i hagen i vinter.
Tänkte först köpa en värmeisolerande tunna (finns ju massor av varianter) som man fyller på manuellt, men har nu istället börja överväga att installera en vattenkopp som klarar riktigt låga temperaturer (-25-30). Har kikat runt lite men är osäker på vad jag ska välja samt själva installationen.

Tänkte dra vatten från huset till lösdriftshallen (ca 10-15 meter) och ha vattenkoppen inne i ligghallen eller på väggen utanför. Antagligen gräva ner själva vattenrören och sedan använda den vattenanslutningen till nästa år då jag ska dra helt nya vattenledningar i stallet.

Nån som har tips på en vattenkopp som klarar så här låga temperaturer? Tips ang. själva montaget? Annat att tänka på?
Fri tillgång på vatten är ju det allra viktigaste tycker jag och jag vill ha en bra lösning som fungerar året om och lång tid framöver.
Tack på förhand för tips/ Sydney

Sv: Vatten i hagen till vintern...

Om du skall satsa på vattenkopp se då till att köpa en rejäl med lite volym i. Vanliga små vattenkoppar gör ofta att hästarna dricker för lite.

Sök till exempel på Nordpost hemsida eftre en vattenautomat som heter Isobac

Om jag vore du skulle jag nog fortsätta fundera på ett kar istället för vattenkopp.;) Jag föredrar att ha vattnet i ett kar eftersom de oftast dricker bättre då och jag gillar att ha koll på att de verkligen dricker.
Vi har en Thermobar som vi fyller med slang vilket gör det hela smidigt att hantera.

Jo jag tycker också att det är en fördel med vattenkar. Men jag måste tänka praktiskt, detta kommer att bli hästarnas enda vattenkälla eftersom de står på lösdrift, förstår om många har ex. termobar i hagen och sedan även vatten inne nattetid men så blir det inte hos mig denna första vinter eftersom vi inte hinner bygga om allt som behövs. Jag har ex. inget varmt stall och själva vattenförsörjningen blir ju lite knivig med en slang+vattenutkast som jag antar fryser när det blir -30. Eller brukar era vattenutkast (typ såna man köper på järnhandeln som ska dra tillbaka vattnet av sig självt) klara en hel iskall vinter utan att frysa? Jag är tveksam. Samma sak med slangen, den kommer ju också att frysa men det går ju såklart att lösa med värmekabel.

Jag vill nämligen vara riktigt säker på att det jag installerar verkligen klara en iskall vinter, mitt stall är som sagt en stor lösdriftshall som är ej uppvärmd, samt förvaringsutrymmen som ev. kommer att värmas upp (plats för ex. sjukbox om det behövs) men i den delen finns inget vatten framdraget.
Vet inte vad jag ska göra.

Isobac som TomasN nämner ovan är en eluppvärmd vattenbalja, den fungerar som en vattenkopp bara det att det är en balja i slutet istället för en kopp. Jag har en sådan dubbel (för att tjäna mer än en hage) i min hage numera. Man behöver dra vattenledning med värmekabel i och en separat elkabel ut till baljan i hagen. Mitt tips är att inte ha den i lösdriften eftersom det kan hända att vissa hästar vaktar där.

Vattenledning och vattenutkast (ett sån't där självtömmande) i stallet har värmekabel instalerad och har inte frusit sen dess. Det du kanske ska tänka på också eftersom du bor så långt norrut är att det är bra om baljan inte står så blåsigt eftersom det kyler ytterligare.

Jag häller i melass i badkaret. Sockret gör att det inte fryser till is helt, det blir en is sörja som hästarna älskar.

Vi brukar ha i ca 1 liter melass till ett badkar vatten. :d

Vi har vårat vattenuttag i sadelkammaren (som är uppvärmd) och sen drar vi ut slangen genom ett hål i väggen när vi ska fylla på. Om slangen är kvar ute fryser den så småningom. Har man ett vattenutkast utomhus kan man sätta en värmekabel i det och sen ta in slangen i frostfritt utrymme.

åhå, intressant! Vi saltar vårt istället. De har saltvatten ute och inne vattnar vi i hink. Då vi har permanentbädd så "gräver" vi helt enkelt ner hinken en bit och då klarar den lätt riktigt låga temperaturer.
Du får inte lös mage pga melassen? *s* ja inte du men hästarna....

Om du inte har möjlighet att dra vattenslang, men ström fram dit du vill ha karet kan du bygga en låda på en lastpall. Såga ut ett hål som är något mindre än karet. Sänk ned karet i hålet.
Insidan av lådan isolerar man tex. med frigolit el. nåt. Under karet monterar du en vanlig 60watts lampa som får stå tänd, denna lilla värmekälla brukar räcka ganska långt för att hindra frysning.
Kan tänka mig att detta funkar bäst med en plastbalja...

Jag hade satsat på Thermobar, hästarna kan aldrig dricka ordentligt och hur mycket de vill på en och samma gång ur vattenkopp
//Fröken_Skåne med vattenhinkar inne och vattenkar ute

Hmmm, ja massor och massor, jag menade mer att termobar har många modeller och sedan finns ju boles oxå. Vet inga fler, sorry om jag lurade dig.

Ja, suck det blir nog en termobar iallafall. Tyckte bara att det verkade så bra med vattenkopp eftersom jag kommer ha några hästar och termobaren är ju inte så stora eller? Finns dom lika stora som badkar?

Den här ISOBAC var finns info om den var kan man köpa sådan?

He he, det är helt okej.

Men hörni, vilken är bäst då???

Boles eller Thermobar? Boles är ju något billigare... (för oss som måste ha ett par stycken...)

Vad säger ni?

åhå, intressant! Vi saltar vårt istället. De har saltvatten ute och inne vattnar vi i hink. Då vi har permanentbädd så "gräver" vi helt enkelt ner hinken en bit och då klarar den lätt riktigt låga temperaturer.
Du får inte lös mage pga melassen? *s* ja inte du men hästarna....

Nej, de blir inte lösa i magen av melass, det blir inte så mkt / häst.

Jag läste i en tråd för länge sedan om om någon som gjort en egen uppvärmd tunna, typ två tunnor i varandra och en frostvakt kabel lindad runt den inre,isolering och en jordfelsbrytare installerad.... Jag ska snart ge mig på en sådan tillverkning,bilder kommer/L

Dr Vet Sara Nymann SLU har doktorerat på hästar och vatten. En sammanfattning av hennes avhandling finns att läsa på Thermobars hemsida.
Lycka Till!

Sök på internet Thermobar, och du kommer till deras hemsida. Thermobar finns i stora storlekar också, men är dyr! Här hemma, är det gubben som får kånka ut vatten till mina kíllar, men jag funderar på att bygga "isolerade lådan, med glödlampan i", fanns en beskrivning i hästsport för inte så länge sen.

Hur mycket salt har ni i, och till hur mycket vatten? Tänker prova.

Jag häller i melass i badkaret. Sockret gör att det inte fryser till is helt, det blir en is sörja som hästarna älskar.

Vi brukar ha i ca 1 liter melass till ett badkar vatten. :d

Till hur läga temperatrurer funkar det med melass? Vet inte om det blir -30 hos er i söder, för det blir det här uppe i norr! :smirk:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Svårt för mig att förklara då jag inte kan så mycket om ämnet! Har en stor gård där hästarna står i renoverat föredetta...
Svar
4
· Visningar
5 498
Senast: kvandi
·
Anläggning Kanske lite trist att redan tänka på vinter :o , men vi funderar på att gräva ner vattenslangar på frostfritt djup och få vatten ut i...
Svar
1
· Visningar
1 524
Senast: Ia*
·
S
Anläggning Behöver lite tips o hjälp... Nu till sommaren ska vi göra en del förbättringar på gården som ska göra arbetet med pållarna lite...
Svar
17
· Visningar
2 149
Senast: Gelina
·
N
Hästmänniskan Har länge velat bygga en lösdrift till våra hästar. Den ena hästen har damm-hosta och svullnar i benen när hon står inne. Hon mår...
Svar
6
· Visningar
7 134
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur