Vätskeersättning

movi

Trådstartare
Koka eget, det står 1 msk dextrosol till 1 liter vatten. Vad blir det i tablettform? Ska jag fylla matskedsmåttet med krossade tabletter, så går det åt 4-5 tabletter, det tycker jag verkar mycket :o, blir som en speedad duracellkanin med taskig mage :D Är tabletter mer koncentrerade? Ett par stycken?

Koka eget, det står 1 msk dextrosol till 1 liter vatten. Vad blir det i tablettform? Ska jag fylla matskedsmåttet med krossade tabletter, så går det åt 4-5 tabletter, det tycker jag verkar mycket :o, blir som en speedad duracellkanin med taskig mage :D Är tabletter mer koncentrerade? Ett par stycken?
Rent druvsocker är rent druvsocker oavsett om det är i pulver eller tablettform. 1 msk blir du inte speedad av.

Rent druvsocker är rent druvsocker oavsett om det är i pulver eller tablettform. 1 msk blir du inte speedad av.
Nej, inte en msk pulver, tänkte mest om jag krossar 4-5 tabletter, för det går det åt ungefär för att fylla ett msk-mått, att det blir för många tabletter i förhållande till färdigköpt pulver. Att tabletter är mer, ja typ koncentrerade.

Nej, inte en msk pulver, tänkte mest om jag krossar 4-5 tabletter, för det går det åt ungefär för att fylla ett msk-mått, att det blir för många tabletter i förhållande till färdigköpt pulver. Att tabletter är mer, ja typ koncentrerade.
https://www.vitaminvaruhuset.se/dextro-energy-classic-dextrosol-14-tabletter

https://www.mathem.se/varor/druvsocker/druvsocker-pulver-400g-dextropur
367 kcal tablett vs 365 kcal för pulver så nej. Ingen skillnad.

Skillnaden mellan druvsocker och strösocker är att druvsocker är 100% glukos och strösocker är sackaros som är en glukos+fruktos som sitter ihop dvs 50/50 fruktos/glukos.

Honung i sig säger däremot inget om fördelningen då den kan variera mycket mellan olika sorter. Flytande innebär större andel fruktos än såna med kristaller som har mer glukos. Därmed blir honung lite konstigt tips för hundar då det inte är särskilt specificerat och jag antar att det är fruktos man vill undvika om druvsocker är ok men inte sackaros/strösocker.

Till hund: 1 tsk salt, 1 msk socker, 1 liter vatten. Lär ju vara samma för människor.
Man kan också ge vätskeersättning typ resorb till hund så länge den inte innehåller xylitol.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 383
Senast: monster1
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 041
Senast: cf234k
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 313
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...sa en kollega till mig härom dagen. Jag kunde förstås inte låta bli att svara ”Nog för att jag har gått upp lite i vikt på senaste...
Svar
15
· Visningar
2 476
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur