Vätskande sår på ben. Vad skulle ni ha gjort

karlsson

Trådstartare
Min häst har det här såret på ena fram benet. Öm, varm och lite svullet, men inte halt och har inte feber. Vad skulle ni ha gjort?

bild%25201%2520%25282%2529.JPG

bild%25203.JPG

Sv: Vätskande sår på ben. Vad skulle ni ha gjort

Fick ett liknande på min häst. Gjorde rent det med tvål och vatten. Satte dit en kompress och satte sen på ett jodopaxomlasg över natten. PÅ dagen gick hon utan lindor. 3 nätter med omslag och sen såg det fint ut.

Jag är ju lite försiktig av mig så jag hade nog bokat tid för att göra ett UL på senan, den ser trots allt ut att ha fått sig en smäll. Annars fram till kliniken så hade jag tvättat rent, kylt benet efter rörelse och lindat med BoT på natten. Alltså behandlat det som en senskada, iallafall så jag blev beodrad av veterinär att behandla min hästs skada. Sen om svullnad och allt ser bättre ut så är det bara att avboka tiden på kliniken. Sen hade jag sålänge inte hästen är halt haft ute hästen i hagen om inte hästen är för tokig i hagen och hållt mig till lugna kortare skrittpromenader.

Såret tycker jag inte ser ut att vara någon fara, för sårets skull är det nog bra att lufta det så mycket det går. Det ser ju varken djupt eller stort ut.

Senast ändrad:

Jag hade tvättat av såret med tvål och vatten. Satt över en kompress som inte kan fastna i såret och lindat med wet wrap http://biltema.se/sv/Fritid/Hastsport/Hast/Sjalvhaftande-linda-45685/ och sedan ett vanligt stallbandage utanpå. Sedan hade jag ställt in hästen i boxen tills jag hade fått senan ultraljudad. Jag hade inte vågat släppa ut hästen i hagen för är det en senskada så är det inte att leka med. Skulle svullnaden gå ner och hästen blir oöm och inte är halt under tiden som du väntar på att få senan ultraljudad så kan du ju bara avbeställa tiden.
Tänk på att se till att hästen har något att pilla med under tiden den står på box. Kan du inte ge fri tillgång på grovfoder så ge sly av asp, ask, gran eller något annat trädslag som inte är giftigt (observera att dräktiga ston inte ska äta gran!) så att hästen har att göra och håller magen igång även mellan fodringarna. Se också till att hästen dricker ordentligt. Blanda gärna betfibervatten eller häll lite osötad äppeljuice i vattnet så att hästen dricker ordentligt. 2 dl koncentrat är lagom till en 25 liters hink.

Back on track ska man inte använda på färska skador. Färska skador kyler man och gamla värmer man heter ju talesättet och det gäller ännu. Om några dagar kan du börja använda back on track om du vill men bli inte förvillad av den smärtlindrande effekten det ger. Det är som att ge hästen metacam så du måste ta av back on trackbandaget senast ett dygn innan veterinärbesöket för annars kan inte veterinären göra en rättvis bedömning. Jag tycker väl egentligen inte att man ska börja använda back on track förren efter veterinären har tittat på skadan för annars är det svårt för en själv att veta om eller hur halt hästen faktiskt är när man ska göra bedömning om ultraljud är nödvändigt.

Jodopax ska man inte använda på färska skador. Det använder man vid misstänkt hovböld när man lägger omslag på hoven eller vid lymfangit eller om ett sår varar och verkligen är infekterat. Jodopax dödar alla bakterier i såret, även de som är bra för läkningen vilket gör att ett sår som har tvättats med eller som har fått ett omslag med jodopax tar mycket längre tid på sig att läka.

Hoppas att det inte är något allvarligt. Vet du vad som har hänt?

Hade heller inte oroat mig för såret, däremot om någon smäll träffat senan.

Jag hade också beställt tid för UL, och ställt på boxvila till utredning.

Back on track ska man inte använda på färska skador. Färska skador kyler man och gamla värmer man heter ju talesättet och det gäller ännu. Om några dagar kan du börja använda back on track om du vill men bli inte förvillad av den smärtlindrande effekten det ger. Det är som att ge hästen metacam så du måste ta av back on trackbandaget senast ett dygn innan veterinärbesöket för annars kan inte veterinären göra en rättvis bedömning.
Kyla finns ju bara mening med egentligen om man kommer precis när skadan har skett ev ett par timmar efteråt. Sen har ju inte kylan någon större effekt. Sen gäller det ju att hålla borta svullnader och liknande.

Sen är det bra med BoT även innan veterinärbesök när det gäller UL, för att få en rättvis bild vid ultraljudet så ska så mycket som möjligt av svullnaden ha lagt sig och ju mindre svullnad desto bättre ser man skadan. BoT är ju inte smärtlindrande på det sättet att det tar bort smärtan från skadan, däremot så kan hästen bli mera rörlig i benet om svullnaden som trycker på eventuella nerver lägger sig vilket ju bara är positivt.

Har iallafall veterinärerna som jag haft berättat. Finns väl olika åsikter bland dom med dock.

Skillnad dock då om man ska besiktiga en häst eller liknande, då kan man ju lätt maskera svullna leder genom att haft BoT på precis innan.

Har du använt back on track på svåra smärtor på dig själv? Det gör jag dagligen i just smärtstillande syfte så nog har back on track smärtstillande effekt så visst kan det maskera smärta. Det finns ju en anledning till att man i normalfallet ska ha slutat med metacam eller vad man nu har fått för smärtlindring några dygn innan man kommer till veterinären för att hen ska kunna göra en ärlig bedömning och då ska man inte heller använda back on track eftersom det också lindrar smärta.

Tvätta rent med vatten ,torka och sen zinklinda på .Om svullnaden inte går ner ,kolla senan med UL.Zinklinda brukar finnas på apoteket eller på veterinärklinik.
Zink läker sår och är avsvällande och ger ett lätt stöd

Har du använt back on track på svåra smärtor på dig själv? Det gör jag dagligen i just smärtstillande syfte så nog har back on track smärtstillande effekt så visst kan det maskera smärta. Det finns ju en anledning till att man i normalfallet ska ha slutat med metacam eller vad man nu har fått för smärtlindring några dygn innan man kommer till veterinären för att hen ska kunna göra en ärlig bedömning och då ska man inte heller använda back on track eftersom det också lindrar smärta.

Klart det har en viss smärtstillande effekt pga att det har en värmeökande effekt. Och som sagt, vid besiktningar eller hältutredningar så nej, då är inte BoT särskilt vettigt att ha på precis innan. Men i sådana här fall tex där senan ev. är skadad och svullnaden måste ner för att få ett bra UL så är BoT bra. Om hästen är halt eller inte är relativt orelevant i sådana samanhang.

Och jag jämför verkligen inte BoT med metacam eftersom BoT inte ens har en effekt på alla. Det är väldigt individuellt hur BoT fungerar på olika individer. Och ja, jag har testat BoT på min för nuvarande onda rygg och tyvärr skulle jag säga så tycker inte jag att det har en effekt mot den smärtan. Dock så fungerar det bra på min häst när jag behövt få ner svullnader fort.

Senast ändrad:

Fast metacam hjälper inte heller alla. Min häst får ingen smärtstillande effekt utav det alls.

Det där såret hade jag inte gjort någonting med, ser redan torrt och fint ut, påväg att läka. Om inte bilderna missvisar?
Däremot tycker jag senan ser konstigt svullen för att bara vara pga såret och hade nog varit lite vaksam där. Ultraljud för säkerhets skull kanske till och med. Vet du vad som har hänt? Linda stödbandage hade jag nog också gjort.

Tack för alla svar! det var såret, och nu mår han bra :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 809
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 040
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
275
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
728
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka