vätskande juver.

Cilla

Trådstartare
heter det verkligen juver på hästar? :idea:

hur som helst.....
igår när ja borsta av karisma under magen kände ja att hon hade blivit sådär äckelgeggig där dom kan bli sådär äckelgeggiga.
hon brukar aldig reagera när ja tar henne på juvret och rengör det, men igår la hon verkligen på örona och lyfte på bakbenen och tyckte inte alls att det var trevligt!

när ja pillat bort allt gegg, kände ja över henne lite snabbt och upptäckte att hon var svullen i hela juvret. pröva å klämma lite på ena spenen (heter det så?:D ) och ut kommer en genomskinlig, klar vätska! den luktade inge konstigt......

vad är det?
är det farligt?
kan det bli inflamerat?

min vet är på sem så jag vänder mig till er....:bow:

hon är 11 år och har haft två föl, så hennes juver är ganska stort sen förut.

men heter det verkligen juver och spene på hästar? för det kan väl inte gärna heta bröst och bröstvårta?! :o :confused: :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: vätskande juver.

Eftersom du skriver att stoet inte reagerar i vanliga fall men nu gör det, så tycker jag du ska kolla lite mer.

Ta temp.
Vilken färg har vätskan som kommer ut ur spenen?? Du skrev klar och genomskinlig...men är det på båda spenarna?
Ser hon stel ut när hon skrittar??
Är det förtecken på mastit??
(sällsynt på icke fd digivande" ston)

Eller har hon kanske fått något bett av något slag??

AM
 
Sv: vätskande juver.

min vet är på sem så jag vänder mig till er....:bow:

men heter det verkligen juver och spene på hästar? för det kan väl inte gärna heta bröst och bröstvårta?! :o :confused: :angel:


Det heter juver och spene.
Juvret är igentligen delat på fyra.
Och varje spene är en juverhalva bestående av två delar.
Tittar man riktigt noga så har hästar två hål i varje spene.

Om veterinären är på semester så finns det alltid andra som ställer upp.:idea:
Tänk på det, speciellt om stoet får hög feber i detta sammanhang.

Vi här på forumet kan enbart ge råd efter egna erfarenheter, vi kan aldrig ersätta veterinärens kunskap...

AM
 
Sv: vätskande juver.

Vi här på forumet kan enbart ge råd efter egna erfarenheter, vi kan aldrig ersätta veterinärens kunskap...

AM

:idea: det vet jag. men hela universums samlade erfarenhet samlat på och samma ställe brukar kunna ge bra råd.

västan är klar och genomskiljig på båda sidor, ser ut som vatten.
hon har inte blivit riden på nästan 4 veckor, pga sadelstadsknutar. inga förhårdnader eller knölar, bara stor och svullen. inget var eller annat äckel.
hon KAN iofs ha ett föl i magen, men det är i så fall en tjuvbetäckning i allra högsta grad. det står en hingst på gården, men dom har inte kommit i kontakt med varandra men än lukta genom galler. så det kan jag utesluta.......

vad är mastit????:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: vätskande juver.

Mastit är infektion i juvret. Avslutet "it" står för inflammation (infektion).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik löpte i februari och var sedan skendränkning (främst slö) men är nu sen en månad tillbaka sitt vanliga jag igen. Jag har sett...
Svar
3
· Visningar
8 998
Senast: Belethien
·
Hästvård Har aldrig förr märkt att ston kan ha genomskinlig, lite kladdig vätska i sina juver som rinner ut när man klämmer lite försiktigt på...
Svar
3
· Visningar
2 601
Senast: Skogstroll
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: Ajda
·
M
Hästvård Nu behöver jag lite råd ang min ponnymamma. Hämtade hem henne förra veckan från fodervärden som inte ville ha henne längre. Hon hade...
Svar
9
· Visningar
3 202
Senast: martina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp