Vätska i livmodern

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rulana_korsbar
  • Startdatum Startdatum
R

rulana_korsbar

Hej!
Idag kom en veterinär ut till min ponny (Brolötens Jazz) för att dräktighetsundersöka henne. För andra gången i år fick vi fram att det var negativt.

I början av juni var vi nere hos landslagsvet i Ängelholm av olika anledningar. Han kollade om hon var okej att betäcka och det var hur fint och bra som helst.

Samma uttalande kom när vi i början av juli tog ut vet för att dräktighetsundersöka. Hon var inte dräktig, men väldigt fin och utan problem.

Nu säger denna veterinär att hon har vätska i livmodern och förmodligen inte går att få dräktig alls. Hon är fjorton år och vet tyckte hon var för gammal, eftersom detta skulle bli hennes första föl.

Vårt enda hopp var, enligt henne, att nästa vår skicka ponny till en seminstation och där ta bakterieprov, behandla och sedan inseminera. Då hade hon ungefär 10 % chans att bli dräktig.

Lite senare ringer ägaren till hingsten (Gomir OX)och säger att hon pratat med sin vet, som säger att han kan behandla ponny hemma hos gomir, för att sedan låta honom betäcka henne igen.
Vet som var hos mig sa att hon inte hade någon chans att bli dräktig med naturlig betäckning.

Ingela (gomirs ägare) säger då att ponny har ju tidigare inte visat tecken på någon inflammation/vätska i livmodern. Hon är positiv och säger att det borde gå att göra som hennes vet säger, sedan pröva igen.

Vem har egentligen rätt i frågan? Är det värt att lägga pengar på att behandla ponny redan nu i augusti och betäcka henne igen naturligt eller ska man lyssna på min vet?

Jag, personligen, hyser mer förtroende för Ingela, men tycker mig inte veta tillräckligt om stons fertilitet för att uttala mig.

Har någon tips eller råd? Hur ska jag göra?

MVH
/ledsen & tveksam ponnyägare

Ett bakterieprov kan man ju rekommendera att ni tar.
Har dom (Gomir) tillgång till en bra veterinär och ni är beredda att betala så vore det ju lämpligt att först, tidigt i brunst ta ett bakterieprov, och behandla utifrån svaret. Sen är det ju lämpligt att försöka minimera antalet betäckningar, helst till bara en, då en "dålig" märr har svårt att rena sig efteråt, med infektionsrisk som följd.
Efter sista betäckning är det läpligt att återigen kolla med ultraljud, och skölja vid behov.
Att hon skulle ha svårare att bli dräktig med naturligt tror jag inte, bara de kollar henne lika ofta (varannan dag minst) som vid semin.

Jag har ingen erfarenhet av Ingelas veterinär, men hon säger att han ska vara väldigt bra.

Är det någon som har koll på hur mycket det kostar att ta bakterieprov och skölja stoet?

Kram.

Ta du och hitta en bra bok, lämpligen "Att bli med föl" som nog kan räknas som en lien bibel för "nybörjar-lekmän".

Jag kan inte heller förstå varför hon bara skulle ha 10% chans att bli dräktig. Har i en tidigare tråd berättat om ett problemsto jag har som är i samma situation som din.
Kort historik och fakta: 11-årigt sto som aldrig haft föl förut. kom till fullt fertil hingst för betäckning. (Ingen koll innan - inte så vanligt på ponny :D) Tog sig inte utan kom i ny brunst, då gjordes en gynekologisk undersökning på henne som bara visade en hon hade ett stor ägg på G samt det togs ett baktprov. Hon hade ingen vätksa i livmodern. Vet rekommenderade att betäcka på nytt i väntan på resultat från prov. lite med förmaningen att det är ett äldre men fullt friskt sto som kan vara lite trögstartat.
Det dröjde men vi fick till slut svar att hon var infekterad med Escicheria (?) coli, dvs en bakterie som hon fått ifrån ändtarmen. när hon kom i ny brunst igen (då hon tack vare bakterien då inte blev dräktig på försök nr 2) åkte vi ner för att skölja livmodern till att börja med och sättta in antibiotika. Livmodern var full av skit så det var inte så konstigt att hon hade problem. men efter bara två sköljningar var hon väldigt fin på vätskeprovet samt var nära ovulation så vi betäckte. Vet menar att chansen att hon blivit dräktig på detta tredje försök är mindre då hon antagligen lidit av både Coli-bakterie samt endometrit och det har blivit en tuff miljö i livmodern, men vi sköljde samt betäckte och därpå gick hon ur så nu bara hoppas vi....

dock står vet med handskarna redo på att jag skall ringa om ny brunst och då åker vi ner med blixtens fart och börjar behandla samt betäcker en sista gång. så får vi se.

Så tappa inte modet utan håll kontakten med en bra seminvet, dom vill oftast mer än gärna dela med sig utav sina kunskaper.

jo, vi betalade 350 kr för baktprovet men sköljningen har jag inte fått ännu.

Håller tummarna. :d

Jag kan rekommendera Gomirs ägare som väldigt kunniga och seriösa människor. Säger de att veterinären är bra skulle jag lita på deras ord.

Tänkte det kanske kunde vara till någon hjälp.

Hälsn Camilla Nordström

Hej igen!
Ny rapport angående ponny :)
Hon är nu tillbaka hos Gomir, där hon i fredags blev sköljd och fick Hippotrim. Hon är betäckt igen, samma kväll. Veterinären verkar nu inte ha några planer på att skölja henne igen, vilket det var prat om förut. Han fick ur all vätska i fredags.

Ponny betäcks eventuellt (om hon vill) ikväll igen, men nu är Gomir halt och vill inte stå på ett av benen :( bara att hoppas att han kryar på sig!!

(Camilla! Jag tycker om Gomirs ägare hemskt mycket, de har hjälpt mig massor!)

Kram
/Matilda

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 311
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 723
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar