vatenskållor

T

Thindra

Min ettåring har fått vattenskållor. Han fick det i vintras , sedan i sommras och nu är de tillbaka igen. Han är inte "sjuk" eller nedsatt i allmäntillståndet. Han är pigg och glad och äter bra. Han har heller inte ont av skållorna. Han är alltså ganska lindrigt drabbad. Vet. vill därför inte sätta in penicillin (ännu iallafall).

Jag har i helgen tvättat honom med Hexocil (har det någon effekt, eller finns det ett bättra alternativ?) och baddar nu skållorna med jodopax varjedag. Försöker att pilla bort de krustor som går innan baddningen. Är jodopax efektivt eller finns det något bättre att badda med?

Just nu tar jag in honom varje eftermiddag samt att han får stå inne om det regnar. Meningen är dock att han ska gå på lösdrift med två andra ettårs hingstar. Där har de tillgång till en ligghall, med torr och fin bädd. Men man ska ju hålla hästen torr om det har problem med vattenskållor, så tycker ni att jag ska ha honom täckt i höst och vinter?

Man vill ju helst inte täcka en ettåring, men jag vet inget annat sätt att hålla honom torr på. Dessutom trivs de så bra att vara ute så de är ju ganska sällan inne i ligghallen. Utanför ligghallen är det ett stort tak och det är inga öppna ängar på lösdriften utan en stor skog så det har ju naturligt skydd från alla håll, men blöta blir de ju ändå?

Vad kan ni rekomendera? Det står på SVA att obehandlade skållor spontanläker på tre månader, går det fortare om man ex. baddar med jodopax?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vatenskållor

Min vuxna häst har haft det, och vi tvättade med Hexocil och hade sedan Klorhexidin på.
Ang. täckning så kan du ju kanske ha det ett tag och se om det läker bättre så kan du ju täcka av honom sedan. Har du bara ett tunt regntäcke så växer ju pälsen ändå.

Hur lång tid tog det för din häst att bli fri från skållorna? Baddade du med klorhexdin varjedag, kanske flera ggr dagligen? Hur många ggr tvättade du med hexocil?

Min stallkamrat säger att hästarna inte kan resa hårstråna under täcket och att det därför bättre att lägga på ett varmare täcke om man nu tvunget måste täcka. Jag låter som värsta nybörjaren nu, men man har ju en ide`om att ettåringar eller unghästar överlag ska klara sig så naturligt som möjligt för att på så sätt "härdas" för framtiden. Men råkar man ut för någon sjukdom etc. måste man ju på bästa sätt få hästen frisk igen!

Tack för att du svarar :bow: .

Det du gör redan är säkert bra.Själv använde jag Alsolsprit och klippte bort skållorna helt enkelt.

Vi tvättade nog varje dag med sprit ett tag, men jag minns faktiskt inte hur lång tid det tog (det var -98 :crazy: ) att få bort allt. Hexocil kanske vi badade med ett par ggr (hade ej varmvatten i stallet).
Jag tycker gott det räcker med ett regntäcke på din häst. Min åring står just nu i boxvila/boxhage och när det regnar får hon ha ett regntäcke eftersom hon ju står helt still. Pälsen växer ändå, och de behöver ju inte samma skydd när de sllipper vätan av täcket. Det är ju vätan som kyler ner dem. Lägger du på ett varmare täcke på hästen så den vänjer sig vid det kan du ju inte bara låta den gå utan sen heller.. Det är ju lite taskigt.

Under ett täcke blir det gärna svettigt och trivsamt för bakterierna. Skulle undvika det. Helena

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka