Vårtor på mulen

Speciella_tina

Trådstartare
Har drabbats av en tillfällig black out... bredvid min hästs betshage är en hage med tre gallopörer i, och dessa har vårtor på mulen, på en av dem har det spruckit ordentligt, och är ganska varigt.. Jag kan inte komma på vad sjukdomen heter, men har för mig att den är smittsam, och ett h-te att bli av med... Min häst kan komma åt att hälsa på dem under staketet..

Någon annan som vet vad sjukdomen heter, och inte är totalt dåsig i huvudet??

/Tina

Unghästvårtor???? :confused:

Har säkert något annat tjusigt namn på latin...... :D

Om det är unghästvårtor och din häst haft dte behöver du inte oroa dig! När de väl haft det en gång får de det inte igen.

Min är alldeles full (njea, inte så full som en del kan bli) av dom just nu. Han är 4... Fast han har gått i "isolerad" flock i Camargue hela livet och där hade de tydligen inte viruset. Så under våren har alla unghästarna i flocken här i Sverige haft vårtor, vet inte vem av dom det var som tog med sig in.

har pratat med ägaren till de andra hästarna, han säger att det är unghästvårtor, men femåringen har också dem.. fast det har kanske inget med åldern att göra?

Min är bara ett år, så då kanske hon också får dem snart... Men visst är det väl så att de går bort av sig själv?

Min häst drabbades av unghästvårtor när han var 4½ år. När de väl försvann fick han i stället en massa inkar som nu är borta. Allt detta kom och försvann på ca 3 månader

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 819
Träning Nu är jag hjärtligt trött på detta och därtill totalt förvirrad. Mitt ena ök till häst vill inte låta mig ta på henne grimman och ta...
2
Svar
20
· Visningar
1 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat