vårtor på mulen (äldre häst)

sommarvind

Trådstartare
mitt 17-åriga halvblodsto fick en vårta på mulen tidigt i sommras, sedan har ökat på
. Det var en av vårtorna som var såpass stora så en testade jag att strypa och den föll av efter någon vecka.

Nu dom övriga andra är såpass små som dom går inte att få nåt grepp om... jag har ju anat att det vart inkar.

Men så slog mig tanken att det kanske är vanligare på unghästar och inte borde uppkomma på äldre? Någon som vet?

Sv: vårtor på mulen (äldre häst)

En av mina tidigare hästar fick unghästvårtor som 10-åring. Då hade hon ändå varit ute och farit väldigt mycket men det dröjde tills dess. Så helt omöjligt är det ju inte. Dock brukar väll de gå över fortare?

ja har aldrig vart med om vårtor på häst innan så de är helt nytt för mig... men vårtorna ser ut som länken ovan fast inte alls i så stor mängd... skall man avvakta och anta att dom försvinner? Så unghästvårtor och ink är olika saker?:confused:

Sarcoid (ink) orsakas oftast av pappilomvirus, är mer som en hudtumör som jag förstått det och drabbar inte hästar i någon speciell ålder.
Unghästvårtorna med papillomviruset är nästan alltid på unghästarna och brukar gå tillbaka av sig själv utan större trubbel. Värre är det med ink...

okej ,men ink är väll ofarliga tumörer som man oftast inte behöver göra något åt så länge dom inte besvärar hästen?

Vad kan man göra åt ink?

Vi blev tillsagda av vår veterinär när vår ena halvblodsvalack fick en ink under magen att bara stryka med utspädd jodopax över inken dagligen. Av någon anledning fungerade det och den gick ner....

jaha:) ja kan ju testa... kanske fungerar även om de skulle vara vanliga unghästvårtor:)
tack för tipset:laugh:

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 690
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka