Vårtor/blåsor på snoppen vad kan det vara?

R

Rozzita Star

En valack i stallet har fått någon typ av vårtor vi aldrig sett tidigare någon av oss i stallet. Undrar om någon haft/har på sin valack/hingst och vet vad det kan vara? Skall kontakta veterinär men kollar om någon har snabbt svar...

Är tätt sittande vårtor runt ollonet, på ollonet och några få upp på snoppen.
De är torra men ser ut som de torrspruckit då det finns röda skorpor på några.
Det ser då inte normalt ut alls.
Han luftar snoppen ofta och hänger gärna ut den även under ridturerna.
Kisset är normalt och det luktar inget...

:confused:

Hur lägger man in en bild man har på datorn? Kolla min blogg för bild lägger ut den där! http://jansvi.blogg.se

Sv: Vårtor/blåsor på snoppen vad kan det vara?

det där ser inte bra ut i mina ögon. Kontakta en veterinär som får kolla på hästen! Eftersom snorren ofta hänger ute så verkar ju hästen ha besvär med dem.

Kontakta vet omedelbums! Kan vara penispapillom.

Hur gammal är hästen? Det ser verkligen inte bra ut!:crazy:

I quite agree.

Tumörer. Snoppen är ju swullen också. Stackars häst. Se till att få ut wet omedelbart.

Han är 12 år. Han har fått dem fort. Hade inga man lade märke till när han köptes för ca 3 veckor sedan och nu har det blivit mycket så man reagerar.
Medelat ägaren vad jag fått för svar här och även skickat bild till veterinärklinik som rekommendera att vi sökte för honom, fast utala sig inget om vad det kunde vara därför kollade jag här så vi är beredda på vad det kan vara.
Har inte varit i stallet på ett par dagar nu då mina barn är sjuka så vet inte när veterinärtid är bokad eller om han hunnit åka till dit redan...

Slänger ute med snoppen gör han gärna framför allt när mitt sto är i närheten... Så han har nog lite hingsttendens kvar då hon är i början av brunst nu.. Därför vi kunde klara ta bild då hon stod bredvid och han var "kåt" stod och slog den mot magen en massa och frusta och hade sig... Men iaf inte provat betäcka... Men skall se om vi inte kan sära på dem så han inte "betäcker" henne...

Tack för era svar!

Beroende på var i landet ni bor så kan jag tipsa om en duktig vet som arbetar med detta.

PMa gärna.

hoppas vet kommer snart. ingen aning va de är men hoppas inget farligt!

Hur har det gått för hästen? Har den träffat en veterinär?

Väntar man för länge så kanske den inte går att rädda, med tanke på att
det har växt fort. Tyckte utifrån bilden även att det satt lite ganska högt upp.

Usch det ser ut som pappilom, det kan sprida sig supersnabbt. Veterinar - pa direkten!

Usch vad otäckt. Jag förstår om hästen är besvärad av dem. :crazy: Väntar också på uppdatering om hästen kommit till veterinär...

Ja, det är nog bäst att sära på hästarna. Inte så kul om han betäcker ditt sto eller nåt annat, och det visar sig vara nåt smittsamt :crazy:

Senast ändrad:

Cancer är inte smittsamt, men jag kan tänka mig att det gör skapligt
ont om det spricker.. Stackars häst.

Förvisso inte. Men om det nu visar sig vara nåt annat skadar det ju inte att vara försiktig.

Jag kan uppdatera eftersom det är min dotters häst det handlar om.

Efter att ha mailat bilder till ATG-kliniken i skara tyckte dom där att vi skulle komma in med honom. Det var dock en vet som var bättre på sådant här än dom andra ock det bedömdes så att vi skulle vänta tills han kom i tjänst igen vilket han gjorde i går.
Blåsorna hade då hunnit torka in och bli till svarta skorpor som vererinären efter lugnande och bedövning kunde pilla bort relativt lätt.
Vet trodde att det var en vanlig infektion orsakad av bakterietillväxt, prover har tagits för att se vad det kan vara.
En liten, liten utväxt hittades vid urinrörets mynning, stor som en mindre ärta. Trots det trodde inte vet på cancer, men även ett cellprov togs för säkerhets skull.
Nu får vi vänta och se vad provsvaren säger.

Skönt att höra!!

Hoppas att det inte är nåt.
Annars kan jag som sagt tipsa om en vet. (strömsholm)
Som hjälpt mig med min häst.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har bara haft ston förut och funderar lite hur man sköter om/tvättar snoppen på valacker? "Min" kille är väldigt kletig i området...
2
Svar
28
· Visningar
4 528
Senast: norpan
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka